Angst en Psychose: een Lacaniaans perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De actualiteit in de GGZ-NL
Advertisements

Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
De beroemdste persoon die er is …
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Ontwikkelingstraject kinderen
Met TWEE handen !!!.
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Verbonden.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
LEVEN MET PROSTAATKANKER
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
SEKS voor het HUWELIJK SAMENWONEN Wat is er op tegen?
Maxime Neirynck.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Wat is je positie? God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren.
Woord van Leven November 2012.
Onze identiteit in Christus
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Proviand voor onderweg Verder aan de slag met de visietekst Dekenale avonden voor team 2013 Powerpoint bij de slotbezinning.
7 februari e cursusavond Ben jij er zelf klaar voor?
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
Beveiligde online polikliniek
De vrije wil als filosofisch probleem
Dank aan het leven Vrij vertaald
1e gebod Ben ik echt de belangrijkste voor jou, elke dag van je leven?
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Jij, God en je kind.
1 Psychotherapie bij ‘moeilijke kinderen’ in residentiële settings: ja, maar?! Anne Ooms MPI Spermalie Frans Van Camp Huize Sint-Vincentius Lea Verschueren.
in Nieuw-Testamentisch perspektief
Wat moeten wij doen om Gods licht en liefde
Tussen gisteren en morgen: theologisch denken over hedendaagse ervaringen van gezinnen Annemie Dillen, Faculteit Godgeleerdheid, K.U.Leuven.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Jezus leert ons: Bidden vindt plaats in de intimiteit van je relatie met God.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
“En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt!”
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen – Vakgroep Psychoanalyse en Raadplegingspsychologie Moral distress en burnout.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Het huwelijk De basis. Even nadenken; mee eens? Het huwelijk is een geschenk uit het paradijs. Het huwelijk wordt veel te romantisch voorgesteld. Jongelui.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Kanaries in de leerfabriek.
Onderwijzen is opvoeden
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gedragsproblemen en stoornissen
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Angst en Psychose: een Lacaniaans perspectief Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen

Psychose: een mysterium tremendum et fascinans Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen

Lacan: 4 tijden in oeuvre over psychose: 1932-1950: imaginaire identificatie – intrusie – desoriëntatie 1950-1960: defect in de symbolische orde: forclusie 1960-1970: overrompelende jouissance – teisterend object a 1970-1980: verknoping RSI Focus Lacan (2) Lacans psychose concept ≠ psychiatrisch psychose concept Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Lacan jaren ‘50: alle voorstellingen zijn talig gemedieerd: betekenaars in kettingen. Mens = primair gedesorganiseerd. Psychische ordening via symbolische orde, o.a. Oedipus Metafoor: Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Aan de basis van psychotisch subjectief functioneren: geen Naam-van-de-Vader Idee: de ‘eerste’ confrontatie met de Ander confronteert ons met een raadsel: wat wil de Ander in relatie tot mij? cf. fort/da basis = identiteitsonzekerheid: ik weet niet wie ik ben; identiteit is niet aangeboren + ik weet niet wat de ander wil Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

- Niet-psychotische functioneren: de concrete acties van een Ander gaan beschouwen als uitdrukking van een wetmatigheid redenen/wetten sturen de mens: bvb. moederliefde = kinderen graag zien maakt de wereld ‘begrijpbaar’, ‘voorspelbaar’: de Ander is niet willekeurig conventionele manier van in de wereld staan N-v-dV fungeert als kompas in het omgaan met identiteitsvragen; ze worden hanteerbaar Man / vrouw zijn = … Partner zijn = … Ouder / kind zijn = … Leven versus dood = … Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

In relatie tot leven en dood  Tot uitdrukking in het symptoom Ander = ‘de plek van waaruit het subject de vraag kan stellen naar zijn eigen bestaan’: Wie ben ik? Qua man/vrouw In de liefde In de generaties In relatie tot leven en dood  Tot uitdrukking in het symptoom Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Identiteitsvragen liggen moeilijk: geen geïnternaliseerd kompas Psychose: forclusie van de Naam-van-de-Vader = geen a-priori wetmatigheid kunnen toeschrijven aan de Ander geen internalisering van conventionele ideeën, waarmee een dialectisch conflict ontstaat, een waardoor “Ander” en “Ik” kenbaar en voorspelbaar worden: enigmatische ander (parallel met Theory of Mind) Identiteitsvragen liggen moeilijk: geen geïnternaliseerd kompas Man / vrouw zijn Partner zijn Ouder / kind zijn Leven versus dood Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Psychotisch functioneren: (om welke reden dan ook) de concrete acties van een Ander niet gaan beschouwen als uitdrukking van een wetmatigheid de Ander is ‘gek’ geen ‘illusie’ van ‘geloof’ in de wetmatigheid van de Ander; Ander ≠ kompas; de wereld niet kunnen lezen vanuit conventies Het subject slaagt er niet in om concrete gebeurtenissen in het leven te beschouwen vanuit een idee over algemene wetmatigheden. Bvb. ‘huwelijksprobleem’, ‘opvoedingsprobleem’  de neuroticus bekijkt ze vanuit een denkkader met principes over huwelijk en opvoeding die doorheen het leven verworven zijn; de psychoticus heeft daar vaak moeite mee Problemen om de geest van anderen te lezen positie van fundamenteel alleen staan i.r.t. identiteitsvragen Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

 Deze psychotische basislogica in het functioneren kan tot uiting komen via 2 vormen van destabilisering: via de ontketening van een manifeste psychose (déclenchement) of via een ontkoppeling van anderen en van een zelfervaring (débranchement) Destabilisering wordt typisch uitgelokt bij incidentele confrontaties met de identiteitspunten, die het punt van forclusie duidelijk maken (bvb. confrontatie met eigen ontluikende seksualiteit, met seksualiteit anderen, intimiteit van een relatie, ouder van een kind worden, verantwoordelijkheid dragen voor anderen, confrontatie met dood…). Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Confrontaties met enigma ander / Ander  psychotische doorbraak: Geen N-v-d-V om het enigma te kaderen De ervaring is “Reëel” (niet symbolisch-imaginair bemiddeld) Intern geen subjectiviteitservaring: ‘kapseizen’ Extern overweldigende Reële ervaringen, bijv. Mentaal automatisme Compensatie door imaginaire identificaties: doen zoals anderen  Behandeling = oplossingsgericht; een manier van omgaan vinden met ander + identiteitsvragen Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Nederlandstalige blog: http://stijnvanheule.psychoanalysis.be/ http://www.psychoanalysis.ugent.be Nederlandstalige blog: http://stijnvanheule.psychoanalysis.be/ @StijnVanheule Prof. Dr. Stijn Vanheule Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen