Experts, Expertise en Professionele Ontwikkeling Jan van Tartwijk j.vantartwijk@uu.nl
Dit college Expertise & Expert performance Automatiseren Kennis en expertise Transfer: Wisselen van domein Ontwikkelen van expertise Deliberate practice Adaptive expertise Modellen voor professionele ontwikkeling van leraren Assessment Portfolio/dossier Feedback Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Expertise & Expert performance Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Expertise K. Anders Ericsson “Automaticity is central to the development of expertise...” Feltovich, Prietula, & Ericsson, 2006 p.53 Expertise ”Domain specific skills and knowledge were also found to influence even basic cognitive abilities.” Feltovich, Prietula, & Ericsson, 2006 p.47 “There is little transfer from high-level proficiency in one domain to proficiency in other domains - even when the domains seem, intuitively, very similar.” Feltovich, Prietula, & Ericsson, 2006 p.47 "Becoming an expert in almost anything requires literally years of work.” Hunt, 2006 p.36 K. Anders Ericsson Expert: consistent superior performance of representative tasks, Expertise: An adaptation to task constraints Ericsson, Charness, Feltovich, & Hoffman (Ed.), 2006 Ericsson (Ed.), 2009 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
“Automaticity is central to the development of expertise “Automaticity is central to the development of expertise...” (Feltovich, Prietula, & Ericsson, 2006; p.53) Automatiseren Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Automaticity is central Working memory 7 chunks Chunk (kan zijn) schema Baddeley, 2003 Van Gog, Ericsson, Rikers & Paas, 2005 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Automaticity is central Pattern recognition Adriaan de Groot David Berliner De Groot, 1978/1946; Gobet & Charness, 2006 Berliner, 2001; Sabers, Cushing & Berliner, 1991 van den Bogert, van Bruggen, Kostons, & Jochems, 2014 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Waar heb jij naar gekeken? Novices - Experts Sabers, Cushing & Berliner, 1991 van den Bogert, van Bruggen, Kostons, & Jochems, 2014 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
”Domain specific skills and knowledge were also found to influence even basic cognitive abilities.” Feltovich, Prietula, & Ericsson p.47 Kennis en expertise Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Knowledge and expertise Geneeskunde Intermediates (final year medical students) appear to consistently recall more information than novices or experts. Schmidt & Boshuizen, 1993 Does Experts synthesize all the details into a brief but coherent problem formulation Norman, Eva, Brooks, & Hamstra, 2006 Shows Knows how Experts may not mention the basic mechanisms in their case explanation, they have the information available and can recall it on demand. (…) The knowledge is encapsulated but available with specific probes. Norman, Eva, Brooks, & Hamstra, 2006; Schmidt & Boshuizen, 1993 Knows Miller, 1990 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Knowledge and expertise Hoesten Hoffman & Lintern, 2006 Vink, 2014 (Group concept mapping) Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Strategieën van 12 Expert leraren Strategieën van 12 Expert leraren. Omgaan met leerlingen in multiculturele stadsschool Ordeladder Waarschuwen 7(10) Straffen 9(18) Laten zien dat je het ziet 3(4) Irritatie tonen 5(8) Herinneren aan de regels 6(8) Controleren 5(12) Leerlingen de regels ‘leren’ 5(7) Duidelijke regels en procedures 11(48) Bij de regels blijven 7(18) Escalatie voorkomen12(68) Duidelijk zijn 12(73) Grenzen stellen 11(48) Flexibel zijn 6(19) Controleren 5(12) Commitment creëren 5(10) Strategieën Klaar zijn voor heftige Emoties 2(2) Soms negeren 8(26) Kleinst mogelijke maatregel 8(20) Door humor correcties minder ‘zwaar’ 4(4) Liever rationele argumenten dan macht 6(13) Positief reageren op terechte kritiek 2(3) Aanpak aanpassen aan leerling 6(9) Flexibel zijn in toepassen Regels 6(10) Goede relaties creëren 3(5) Samen met leerlingen regels opstellen 3(5) Van Tartwijk, den Brok, Veldman, & Wubbels, 2009 (video stimulated interview) Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Transfer: Wisselen van Domein “There is little transfer from high-level proficiency in one domain to proficiency in other domains - even when the domains seem, intuitively, very similar.” Feltovich, Prietula, & Ericsson, 2006; p.47 Transfer: Wisselen van Domein Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Transfer across domains Eisenstadt and Kareev studied the memory for brief displays for expert Go and Gomolo players. Even though these two games are played on the same board and use the same pieces, GO players showed quite poor performance on Gomoko displays, and vice versa.” Feltovich, Prietula, & Ericsson, 2006; p.47 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Transfer across domains Jaap Cees Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Ontwikkelen van Expertise "Becoming an expert in almost anything requires literally years of work.” Hunt p.36 Ontwikkelen van Expertise Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen Fuller & Bown, 1975; Van de Grift, van der Wal & Torenbeek, 2010 Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen De leraar: Log δ Factor Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen Fuller & Bown, 1975; Van de Grift, van der Wal & Torenbeek, 2010 Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen De leraar: Log δ Factor 14 gebruikt de leertijd efficiënt –.16 Organisatie 8 zorgt voor een doelmatig klassemanagement –.75 6 gaat tijdens de verwerking na of leerlingen de opdrachten op een juiste manier uitvoeren –1.04 5 zorgt voor wederzijds respect –1.32 Klimaat 4 ondersteunt het zelfvertrouwen van leerlingen –1.33 3 zorgt voor een ordelijk verloop van de les –1.82 2 zorgt voor een ontspannen sfeer –1.87 1 toont in gedrag en taalgebruik respect voor leerlingen –2.14 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen Fuller & Bown, 1975; Van de Grift, van der Wal & Torenbeek, 2010 Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen De leraar: Log δ Factor 18 zorgt voor interactieve instructie- en werkvormen 1.13 Activeren 16 hanteert werkvormen die leerlingen activeren .60 14 gebruikt de leertijd efficiënt –.16 Organisatie 13 geeft duidelijke uitleg van het gebruik van didactische hulpmiddelen en opdrachten –.31 Instructie 12 gaat tijdens de instructie na of leerlingen de leerstof hebben begrepen –.33 11 geeft feedback aan de leerlingen –.49 10 betrekt alle leerlingen bij de les –.53 9 bevordert dat leerlingen hun best doen –.72 8 zorgt voor een doelmatig klassemanagement –.75 7 geeft duidelijke uitleg van leerstof en opdrachten –.89 6 gaat tijdens de verwerking na of leerlingen de opdrachten op een juiste manier uitvoeren –1.04 5 zorgt voor wederzijds respect –1.32 Klimaat 4 ondersteunt het zelfvertrouwen van leerlingen –1.33 3 zorgt voor een ordelijk verloop van de les –1.82 2 zorgt voor een ontspannen sfeer –1.87 1 toont in gedrag en taalgebruik respect voor leerlingen –2.14 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen Fuller & Bown, 1975; Van de Grift, van der Wal & Torenbeek, 2010 Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen De leraar: Log δ Factor 22 stemt verwerking van leerstof af op verschillen tussen leerlingen 1.87 Afstemmen 21 stemt instructie af op verschillen tussen leerlingen 1.65 20 biedt zwakke leerlingen extra leer- of instructietijd 18 zorgt voor interactieve instructie- en werkvormen 1.13 Activeren 16 hanteert werkvormen die leerlingen activeren .60 15 stimuleert het zelfvertrouwen van zwakke leerlingen .57 14 gebruikt de leertijd efficiënt –.16 Organisatie 13 geeft duidelijke uitleg van het gebruik van didactische hulpmiddelen en opdrachten –.31 Instructie 12 gaat tijdens de instructie na of leerlingen de leerstof hebben begrepen –.33 11 geeft feedback aan de leerlingen –.49 10 betrekt alle leerlingen bij de les –.53 9 bevordert dat leerlingen hun best doen –.72 8 zorgt voor een doelmatig klassemanagement –.75 7 geeft duidelijke uitleg van leerstof en opdrachten –.89 6 gaat tijdens de verwerking na of leerlingen de opdrachten op een juiste manier uitvoeren –1.04 5 zorgt voor wederzijds respect –1.32 Klimaat 4 ondersteunt het zelfvertrouwen van leerlingen –1.33 3 zorgt voor een ordelijk verloop van de les –1.82 2 zorgt voor een ontspannen sfeer –1.87 1 toont in gedrag en taalgebruik respect voor leerlingen –2.14 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen Fuller & Bown, 1975; Van de Grift, van der Wal & Torenbeek, 2010 Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen De leraar: Log δ Factor 24 vraagt leerlingen na te denken over oplossingsstrategieën 2.07 Strategieën 23 moedigt kritisch denken van leerlingen aan 2.06 22 stemt verwerking van leerstof af op verschillen tussen leerlingen 1.87 Afstemmen 21 stemt instructie af op verschillen tussen leerlingen 1.65 20 biedt zwakke leerlingen extra leer- of instructietijd 19 leert leerlingen hoe zij complexe problemen kunnen vereenvoudigen 1.27 18 zorgt voor interactieve instructie- en werkvormen 1.13 Activeren 17 laat leerlingen hardop denken .82 16 hanteert werkvormen die leerlingen activeren .60 15 stimuleert het zelfvertrouwen van zwakke leerlingen .57 14 gebruikt de leertijd efficiënt –.16 Organisatie 13 geeft duidelijke uitleg van het gebruik van didactische hulpmiddelen en opdrachten –.31 Instructie 12 gaat tijdens de instructie na of leerlingen de leerstof hebben begrepen –.33 11 geeft feedback aan de leerlingen –.49 10 betrekt alle leerlingen bij de les –.53 9 bevordert dat leerlingen hun best doen –.72 8 zorgt voor een doelmatig klassemanagement –.75 7 geeft duidelijke uitleg van leerstof en opdrachten –.89 6 gaat tijdens de verwerking na of leerlingen de opdrachten op een juiste manier uitvoeren –1.04 5 zorgt voor wederzijds respect –1.32 Klimaat 4 ondersteunt het zelfvertrouwen van leerlingen –1.33 3 zorgt voor een ordelijk verloop van de les –1.82 2 zorgt voor een ontspannen sfeer –1.87 1 toont in gedrag en taalgebruik respect voor leerlingen –2.14 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Becoming an Expert Requires Years of Work Teacher influence + _ Invloed + _ Nabijheid Wubbels, Brekelmans, den Brok, Levy, Mainhard & van Tartwijk, 2012 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Becoming an Expert Requires Years of Work Teacher influence -0.2 -0.1 0.1 0.2 0.3 0.4 0.5 + _ Invloed In de volgende figuur zijn de gemiddelde Invloedscores weergegeven voor docenten in opleiding, aangeduid met 0 jaar ervaring, en die van docenten met 1 tot en met 36 jaar ervaring. Uit deze figuur blijkt dat leerlingen minder invloed ervaren in de klas bij docenten aan het begin van de loopbaan dan bij docenten met meer ervaring. We hebben dat ook onderzocht door docenten te volgen vanaf de start en tijdens de eerste 20 jaar van hun loopbaan zijn we nagegaan of verschillen tussen de docenten met meer en minder ervaring ook terug te vinden zijn bij individuele docenten. In de volgende figuur is de gemiddelde longitudinale trend toegevoegd als een rode lijn aan de figuur met de cross-sectionele gegevens. In de eerste figuur ging het om een vergelijking van gemiddelde scores van docenten met verschillende hoeveelheid ervaring. De rode lijn is een lijn die bepaald is door dezelfde docenten 20 jaar te volgen. Ook uit het longitudinale onderzoek blijkt dat leerlingen vinden dat docenten meer gaan bepalen wat er in de klas gebeurt in met name de eerste drie jaar van de loopbaan. Daarna blijft de invloed nog stijgen tot ongeveer het zesde jaar, waarna een periode van stabilisatie lijkt op te treden met tegen het einde weer een licht stijgende tendens. In het algemeen is er dus bij docenten sprake van een toename van invloed in de eerste jaren van de loopbaan. Een positieve ontwikkeling in het licht van het gewenste klimaat, waarbij het gewenste klimaat voor lang niet alle docenten haalbaar blijkt. Geldt dezelfde positieve ontwikkeling ook voor Nabijheid? 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 30 32 34 36 Ervaring (jaren) Brekelmans, Wubbels & van Tartwijk, 2005 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Becoming an Expert Requires Years of Work “Postpone encapsulation.” Becoming an Expert Requires Years of Work Reflectie Expert Others Deliberate practice De valkuil van automatiseren “The length of experience has been frequently found to be a weak correlate of job performance beyond the first two years.” (Ericsson, 2006 p.691) “Overall 32 out 63 (53%) evaluations reported decreasing performance with increasing years of practice for all outcomes assessed. (…) Physicians who have been in practice longer may be at risk for providing lower-quality care. Therefore, this subgroup of physicians may need quality improvement interventions. (Choudhry, Fletcher, & Soumerai, 2005) 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 30 32 34 36 Ervaring (jaren) Bronkhorst, Meijer, Koster & Vermunt, 2014 Choudry, Fletcher, Soumerai, 2005 Ericsson, 1998, 2006 Korthagen , Kessels, Koster, Lagerwerf & Wubbels, 2001 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
While some people quickly overcome changes in work requirements by inventing new procedures and using their expert knowledge in novel ways, others do not possess this ability and find themselves thrown back performing as a novice. This ability to quickly get accustomed to change has been called adaptive expertise. Bohle Carbonell, Stalmeijer, Könings, Segers,, & van Meriënboer, 2014 p.15 Adaptive expertise Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Adaptive expertise Frustrated Adaptive novice expert Efficiency Innovation Frustrated novice Adaptive expert Optimal innovation corridor Routine expert Bransford, Brown, & Cocking, 2005 Hatano & Inigaki, 1984 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Adaptive expertise Management support Task exploration Error encouragement Adaptive expertise Efficiency Innovation Frustrated novice Adaptive expert Declarative knowledge (more abstract) Contextual Drill and practice Problem solving Abstract reasoning Use of analogies Optimal innovation corridor De-contextualiseren Consultant Patronen herkennen Factual knowledge Contextualiseren Routine expert Bohle Carbonell, Stalmeijer, Könings, Segers,, & van Meriënboer, 2014 Bransford, Brown, & Cocking, 2005 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Modellen voor professionele ontwikkeling Leraren Modellen voor professionele ontwikkeling Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Curricula: Geneeskunde Tonen Weten Weten hoe Doen H Z Boshuizen, 2009 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Modellen voor opleiden en bijscholen van docenten Het impliciete model Opleiding Change in Knowledge and Beliefs Change in Classroom Practice Change in Student Learning Outcomes Vergelijk bijvoorbeeld Kirkpatrick, 1993 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Professional Experimentation Modellen voor opleiden en bijscholen van docenten Een descriptief model External Source of Information or Stimulus External domain Reflection: Enactment: Knowledge Beliefs And Attitude Personal domain Professional Experimentation Domain of practice Salient Outcomes Domain of consequence Clarke & Hollingsworth, 2002 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Modellen voor opleiden en bijscholen van docenten Een prescriptief model Plan maken voor nieuwe aanpak 4 Heldere doelen SMART Contextualiseren Theorie vertalen naar praktijk Opnieuw proberen 5 Analyseren 3 Uitproberen 1 Terugkijken 2 Heldere doelen ‘Uitdagende’ taak Zone naastgelegen ontwikkeling Deliberate practice (Ericsson, 2006) Per taak analyseren Consistentie met feedback & materiaal Decontextualiseren Patronen herkennen en koppelen aan theorie Evaluatie Zelfbeoordeling is lastig (Eva & Regher, 2008) Triangulatie: Meerdere bronnen (Feedback & “Materiaal”) (van Tartwijk & Driessen, 2009) Korthagen, Koster, Lagerwerf & Wubbels, 2001; van Tartwijk & Driessen, 2009 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment
Verwijzingen Berliner, D. C. (2001). Learning about and learning from expert teachers. International Journal of Educational Research, 35, 463-482. Bohle Carbonell, K., Stalmeijer, R. E., Könings, K. D., Segers, M., & van Merriënboer, J. J. G. (2014). How experts deal with novel situations: A review of adaptive expertise. Educational Research Review, 12(1), 14-29. Boshuizen, H. P. A. (2009). Teaching for expertise: Problem-based methods in medicine and other professional domains. In K. A. Ericsson (Ed.), Development of professional expertise: Towards measurement of expert performance and design of optimal learning environments (pp. 379-404). Cambridge: Cambridge Unievrsity Press. Bransford, J., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (Eds.). (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school (Expanded ed.). Washington D.C.: National Academy Press. Bransford, J., Derry, S., Berliner, D. C., Hammerness, K., & Beckett, K. L. (2005). Theories of learning and their roles in teaching. In L. Darling-Hammond, J. Bransford, P. LePage, K. Hammerness & H. Duffy (Eds.), Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do (pp. 40-88). San Francisco: Jossey- Bass. Brekelmans, M., Wubbels, T., & van Tartwijk, J. (2005). Teacher-student relationships across the teaching career. International Journal of Educational Research, 32(1-2), 55- 71. Bronkhorst, L., Meijer, P. C., Koster, B., & Vermunt, J. D. (2014). Deliberate practice in teacher education. European Journal of Teacher Education, 36(1), 18-34. Choudhry, N. K., Fletcher, R. H., & Soumerai, S. B. (2005). Systematic review: The relationship between clinical experience and quality of health care. Annals of Internal Medicine, 142, 260-273. Clarke, D., & Hollingsworth, H. (2002). Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher Education, 18(8), 947-967. De Groot, A. (1978). Thought and Choice in Chess (original published in 1946). The Hague, The Netherlands: Mouton. Ericsson, K. A. (Ed.). (2009). Development of professional expertise. New York: Cambridge University Press. Ericsson, K. A., Charness, N., Feltovich, P. J., & Hoffman, R. R. (Eds.). (2006). The Cambridge handbook of expertise and expert performance. New York: Cambridge University Press. Eva, K. W., & Regehr, G. (2005). Self-assessment in the health professions: a reformulation and research agenda. Academic Medicine, 80(10 Suppl), S46-54. Gibbs, G. (2010). Using assessment to support student learning. Leeds: Leeds Met Press. Hatano, G., & Inagaki, K. (1984). Two courses of expertise Research and clinical center for child development (pp. 27-36). Hokkaido, Japan: Hokkaido University. Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. doi: 10.3102/003465430298487 Hoffman, R. R., & Lintern, G. (2006). Eliciting and representing the knowledge of experts. In K. A. Ericsson, N. Charness, P. J. Feltovich & R. R. Hoffman (Eds.), The Cambridge handbook of expertise and expert performance (pp. 203-242). New York: Cambridge University Press. Kirkpatrick, D. L. (1994). Evaluating training programs: The four levels San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publishers. Miller, G. E. (1990). The assessment of clinical skills/competence/performance. Academic Medicine, 65(9 Suppl), S63-67. Norman, G., Eva, K. W., Brooks, L., & Hamstra, S. (2006). Expertise in Medicine and Surgery. In K. A. Ericsson, N. Charness, P. J. Feltovich & R. R. Hoffman (Eds.), The Cambridge handbook of expertise and expert performance (pp. 339-354). New York: Cambridge University Press. Sabers, D. S., Cushing, K. S., & Berliner, D. C. (1991). Differences among teachers in a task characterized by simultaneity, multidimensionality and immediacy. American Educational Research Journal, 28, 63-88. Schmidt, H. G., & Boshuizen, H. P. A. On the origin of intermediate effects in clinical case recall. Memory & Cognition, 21(3), 338-351. van den Bogert, N., van Bruggen, J., Kostons, D., & Jochems, W. M. G. (2014). First steps into understanding teachers' visual perception of classroom events. Teaching and Teacher Education, 37(1), 208-216. van Gog, T., Ericsson, K. A., Rikers, R. M. P. J., & Paas, F. (2005). Instructional design for advanced learners: Establishing connections between the theoretical frameworks of cognitive load and deliberate practice. Educational Technology Research and Development, 53(3), 73-81. van Tartwijk, J., den Brok, P., Veldman, I., & Wubbels, T. (2009). Teachers' practical knowledge about classroom management in multicultural classrooms. Teaching and Teacher Education, 25(3), 453-460. van Tartwijk, J., & Driessen, E. W. (2009). Portfolios for assessment and learning: AMEE guide no. 45. Medical Teacher, 31(9), 790-801. doi: 10.1080/01421590903139201 Vink, S. (2014). Mapping for meaning: Using concept maps to integrate clinical and basic sciences in medical education (PhD), Leiden University, Leiden. Wubbels, T., Brekelmans, M., Den Brok, P., Levy, J., Mainhard, T., & Van Tartwijk, J. (2012). Introduction to: Interpersonal Relationships in Education. In T. Wubbels, P. Den Brok, J. Van Tartwijk & J. Levy (Eds.), Interpersonal Relationships in Education: An Overview of Contemporary Research (pp. 225-250). Rotterdam: Sense Publishers.