Terugkoppeling vorige les. Uitleg met filmpje. Opdracht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd Prehistorie Oudheid
Advertisements

Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.
PLATO.
De filosofie van Seneca
De Griekse goden.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Helleense mythologie.
Klassieken (Romeins, Grieks)
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
Een nieuw geloof Grieken en Romeinen
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Het West Romeinse rijk valt uiteen
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Griekenland: geheimen uit het verleden
Paragraaf 2.1 Vorige les: ontstaan landbouwsamenleving
De Griekse cultuur.
Het denken van Plato.
De Grieks-Romeinse wereld
Wetenschappelijke revolutie
De grieken en hun nieuwe manier van denken.
Griekenland.
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
Powerpoint les 1 en 2- goden en tempels
Powerpoint les 1 en 2- goden en tempels
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Goden en Godinnen uit de Griekse- Romeinse mythologie.
De Gulden snede Divina proportia
De klassieke godenwereld
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Tijd van Grieken en Romeinen
Godinnen in ieder van ons.
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
Griekse mythen en wetenschap
Niet denken, gewoon doen.
Paragraaf 4.3 De cultuur van het rijk.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Griekenland De Geleerde Grieken.
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Goed voorbereid naar de Pabo!
De Romeinen (500 v. C. – 476 n. C.) Deel 1: de invloed van de Romeinse beschaving op onze cultuur (pp. 2-3)
Deel 4: de Griekse godsdienst
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
Goed voorbereid naar de Pabo
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Het wonder van de mens Wat is de mens?.
Van polis tot keizerrijk
Les 13 Wat gaan we doen? 1.S.O. 2.Terugkoppeling vormentaal. 3.Uitleg. 4.Opdrachten. 5.Afsluiting.
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
3.3 Geloven en Weten Wetenschap.
7.2 Plato en zijn voorgangers in de wijsbegeerte
H2.1 De Griekse Democratie
Lieven Van Cauwenberghe. Contactgegevens Via Via internet: PowerPoint, schema’s.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Paspoort griekse goden
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Les 2.
PO Griekse en Romeinse goden.
Blok 2 Grieken en Romeinen
Filosofie en wetenschap
Transcript van de presentatie:

Terugkoppeling vorige les. Uitleg met filmpje. Opdracht. Les 10 Wat gaan we doen? Terugkoppeling vorige les. Uitleg met filmpje. Opdracht. Opdracht bespreken. Afsluiting.

Kenmerkende aspecten tijdvak 2 Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen (3000 v.Chr. – 500 n.Chr.) Kenmerken: De ontwikkeling van wetenschap en politiek in de Griekse stadsstaat. De vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur. Het Romeinse imperium en de verspreiding van de Grieks- Romeinse cultuur. De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse en de Germaanse cultuur. De ontwikkeling van het jodendom en het christendom.

Perikles bekijkt het fries van het Parthenon. Phidias Showing the Frieze of the Parthenon to Pericles, Aspasia, Alcibiades and friends, by Sir Lawrence Alma-Tadema, 1868, Birmingham Museum & Art Gallery. Perikles bekijkt het fries van het Parthenon.

Wat over is van het Parthenon, de tempel voor de godin Athena op de Akropolis in Athene.

Twee zaken kloppen niet! Welke? Het Nikètempeltje stond er nog niet. De tempels zijn wit en niet gekleurd. De beroemde grafrede die Perikles uitsprak bij de herdenkingsplechtigheid voor de eerste gesneuvelden van de Peloponnesische Oorlog. Philipp Foltz (1852).

Romeinse kopie, naar originele Griekse buste! Een ostrakon met Perikles’ naam erop! (c. 444–443 v. Chr.). Perikles had mogelijk een aangeboren schedelvervorming: de komediedichter Kratinos noemde hem komkommerkop. Perikles droeg daarom vaak een helm in het openbaar.

Griekse zuilen Klassieke kunst = kunst van de Klassieke Oudheid (tijd van Grieken, Romeinen door geïnspireerd).

Godenwereld

Belangrijke Griekse goden en godinnen: Zeus Poseidon Hades Athena Aphrodite Hera Ares Apollo Artemis Oppergod Zeeën Onderwereld Krijgskunst + wijsheid Liefde Huwelijk Oorlog Muziek + geneeskunst Jacht Mythe = godenverhaal

De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat. Wetenschap: Men begon naar natuurlijke oorzaken te zoeken voor onverklaarbare verschijnselen (daarvoor zocht men die in de in de goden wereld). Men probeerde de wereld te verklaren op rationele wijze. Men wilde een probleem oplossen via experimenten, waarneming en gebruik van het verstand. Thales van Milete: Aan de basis van alle dingen op aarde ligt een oerstof = water. Eerste poging om de natuur rationeel te verklaren. Demokritos komt later met het idee dat de oerstof niet met het oog waar te nemen is en niet verder te dele = atoom (‘ondeelbaar’). Pythagoras: De gehele wereld is uit te drukken in verhoudingen tussen getallen. Hij is bekend vanwege o.a. de stelling van Pythagoras. Was een triomf voor het gebruiken van het menselijk denken. Hippokrates: Grondlegger van de Westerse geneeskunde. Niet de goden, maar natuurlijke oorzaken waren de verantwoordelijk voor een ziekte.

Asclepius en Pythagoras.

Homerus.

Voorbeelden van filosofische vragen Wat is het doel van het leven? Wat is een goed mens? Is gedrag aangeboren of aangeleerd? Wat is waarheid? Moet je altijd eerlijk zijn? Wat is vriendschap? Is de ene cultuur beter dan de andere? Wat is schoonheid? Hebben mensen een vrije wil? Wanneer is kennis betrouwbaar? Filmpje over Socrates: https://www.youtube.com/watch?v=DKwecwRae8c

‘De dood van Socrates’, door Jacques-Louis David.

De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat. 2. Filosofen: Streven naar kennis en wijsheid. 1. Socrates: Zocht naar wijsheid door constant vragen te stellen, en antwoorden te zoeken. Wat is rechtvaardig handelen, dapperheid, wijsheid? Was kritisch naar de democratie, later veroordeeld tot drinken gifbeker. 2. Plato: Leerling van Socrates. Er is een verschil tussen de zichtbare wereld en de wereld van de ideeën (zaken die alleen met het verstand te begrijpen zijn). Deze zijn te achterhalen door de goede vragen te stellen. Was ook de stichter van de Atheense Academie, het eerste instituut voor hoger onderwijs in het westen. De staat zou het best geregeerd kunnen worden door filosofen omdat zij begrepen wat rechtvaardigheid is. 3. Aristoteles: Lid van Plato’s Academie. Schreef een boek over ethiek. De mens is een sociaal wezen en kan alleen in de polis zijn volmaaktheid vinden. De beste staatsvorm streeft het welzijn van alle onderdanen na.

‘De School van Athene’, fresco van Rafaël, 1509-1510.

1: Zeno van Citium of Zeno van Elea 1: Zeno van Citium of Zeno van Elea? – 2: Epicurus – 3: Federik II Gonzaga graaf van Mantua ? – 4: Boëthius of Anaximander of Empedocles? – 5: Averroes – 6: Pythagoras – 7: Alcibiades of Alexander de Grote? – 8: Antisthenes of Xenophon? – 9: Hypatia of de jonge Francesco Maria della Rovere? – 10: Aeschines of Xenophon? – 11: Parmenides? – 12: Socrates – 13: Heraclitus (geschilderd als Michelangelo) – 14: Plato met de Timaeus (geschilderd als Leonardo da Vinci) – 15: Aristoteles die de Ethica Nicomachea vasthoudt – 16: Diogenes van Sinope – 17: Plotinus? – 18: Euclides of Archimedes met studenten (geschilderd als Donato Bramante)? – 19: Strabo of Zoroaster? – 20: Claudius Ptolemaeus – R: Raphael als Apelles – 21: Il Sodoma als Protogenes

Antwoorden bronnenopdracht Bron 1: wetenschappelijk denken, Herodotos: wil alleen zaken opschrijven die hij zeker weet. Bron 2: wetenschappelijk denken, Hippokrates: niet goden, maar natuurlijke oorzaken veroorzaken ziekten. Bron 3: vormentaal, Socrates: borstbeeld in Griekse stijl. Bron 4: vormentaal, Perikles: bouwproject Akropolis. Bron 5: denken over politiek, Plato: filosofen moeten de stadstaat regeren.

Les 10 Huiswerk Zoek twee afbeeldingen van de vormentaal van de Grieks- Romeinse cultuur vandaag de dag. Een ervan uit je eigen omgeving.