ELK KIND EEN LEZER! Elk kind een lezer?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Dr. Kees Vernooy Lector emeritus Effectief Taal- en leesonderwijs
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Handelingsgericht werken en de IB
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Van uitleggen leer je het meest
3-jarigen in het basisonderwijs
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Interventies RALFI.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
RALFI en begrijpend lezen
Werken aan vlot leren lezen en een grotere woordenschat
Connect Woordherkenning
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Geletterdheid….. Wat is dat?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Portfolio
Connect Vloeiend Lezen
Effectief leesonderwijs
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Samenwerken aan een goede leesvaardigheid voor elk kind!
Structureel Coöperatief Leren
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
BEGRIJPEND LEZEN. Wat werkt op de werkvloer?
GROEP 8.
Lezen: doe het goed voor
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Voorschotbenadering risicokleuters
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
LEERLINGEN HELPEN EFFECTIEF ANDERE LEERLINGEN Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren Dr. Kees.
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
taal speelt een rol in alle vakken
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

ELK KIND EEN LEZER! Elk kind een lezer? Dr. Kees Vernooij Lector Effectief taal- en leesonderwijs Delfgauw 17 februari 2015

Catherine Snow (2014) De belangrijkste 21e eeuwse vaardigheid? Goed kunnen begrijpend lezen! Begrijpend lezen is de basis voor alle leren!

Ruth Rendell in Het Stenen Oordeel. De kunst van lezen en schrijven is een van de hoekstenen van onze beschaving. Analfabeet zijn betekent mismaakt zijn.

Korte opdracht Kunnen alle kinderen leren lezen? Hoeveel mensen in Nederland kunnen niet lezen?

Elk kind een lezer?

WAT ZEGT DE WETENSCHAP? Hempenstall (2005): “Er bestaat in toenemende mate consensus dat als een school de beste praktijken beklemtoont de leesproblemen teruggebracht kunnen worden tot 10%, sommige wetenschappers zeggen zelfs 5%”. In: “What teacher need to know about reading and writing difficulties.”

Elk kind een lezer? (Slavin 14 november 2011)

Bevindingen Leesverbeterplan Enschede 2009 9000 leerlingen! november 2009: begin groep 8: 98% van de kinderen leest minimaal AVI-9! Landelijk: slechts 75% van de leerlingen haalt dit niveau van technisch lezen. Enschede kent een moeilijke leerlingpopulatie.

Elk kind een lezer? Een kwart tot een derde van de leerlingen is in groep 8 zwak (Van den Broek 2010); Maximaal 5% van de leerlingen is een dyslect; Blomert: 3,5%; Nederlandse kinderen zijn geen gemotiveerde lezers; bijna 50% van de kinderen leest thuis nooit (PISA 2009); 15% van de kinderen kan al lezen als ze naar groep 3 gaan. In Nederland kunnen 1,5 miljoen mensen boven de 16 jaar niet goed lezen en schrijven.

Twee zorgelijke aandachtspunten 15-25% van de leerlingen is een zeer zwakke lezer de demotivatie voor lezen Noodzakelijk dat beide gebieden aangepakt worden.

Het belang van goed leren lezen 1. Leesvaardigheid is nodig voor de schoolloopbaan, het zelfvertrouwen en het latere maatschappelijk functioneren van leerlingen. 2. Leesvaardigheid werkt op alle vakken door en is de belangrijkste basisvaardigheid; 3. Leesvaardigheid is een voorwaarde voor succesvol functioneren in de samenleving: - kenniseconomie - participeren

Maar ook …. de samenleving heeft haar ‘hogere’ eisen Mijn Toyotagarage: we testen eerst de leesvaardigheid voor we een nieuwe monteur aannemen! Verder: in 2020 zal 13% van het huidige werk voor laaggeletterden er niet meer zijn.

Een kerndoel Begrijpend lezen 9. De leerlingen krijgen in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten. Praktijk: Nederlandse kinderen zijn de meest gedemotiveerde lezers in de wereld! plezier Iets leuks doen met plezier.

Leesplezier?Onderzoek Stoeldraijer bij 10.000 kinderen Waardering rekenen %4 %5 %6 %7 %8 59,79 54,09 58,74 54,62 47,89 Waardering aardrijkskunde %4 %5 %6 %7 %8 82,61 73,35 54,16 46,28 48,86 Waardering begrijpend lezen De uitslag van het onderzoek %4 %5 %6 %7 %8 50,54 47,99 36,14 28,55 25,39

Wat kenmerkt een goede lezer? Beschikt over een goede taalvaardigheid/woordenschat/kennis van de wereld (1.05) Kan vlot en vloeiend lezen (0.85) Denkt na over de inhoud en aanpak tekst (0.60)

De weg naar goed kunnen begrijpend lezen Letter-klankkoppeling/Decoderen Vlot en vloeiend lezen Fonemisch bewustzijn Woordenschat Begrijpend lezen Bron: Richards & Leafstedt (2010)

Fasen van de leesontwikkeling Voorwaarden Begrijpend luisteren Fonemisch bewustzijn Letterkennis Beginnend lezen Fonologische proces Automatisering Begrijpend lezen Functioneel lezen Informatie vinden Aanwijzingen opvolgen Informatie bundelen Recreatief lezen Het juiste leesmateriaal kiezen

Hoe wordt een kind een goede lezer? (1) Goed doelgericht leesonderwijs Veel aandacht van thuis voor lezen Zelf voor lezen gemotiveerd te zijn De belangrijkste factor is echter de schoolfactor.

Hoe word je een goede lezer? (2) De meeste kinderen: goede, expliciete leesinstructie; de leerkracht is de sleutel voor het leessucces van kinderen (Expert Panel on Early Reading, 2003). Veel lezen, waarbij volgens een meta-analyse van Guthrie en Humenick (2004) twee zaken van belang zijn: De aanwezigheid van veel boeken voor leerlingen; Zelf mogen kiezen wat je wilt lezen (Allington 2012).

Wat moeten leerlingen minimaal bereiken Wat moeten leerlingen minimaal bereiken? Leesdoel functionele geletterdheid Het belang van minimaal AVI-E6 In …… hadden we …. We liepen daar met een …… vol ….. en een ……. Op een groot plein zagen we ………. ………… ………… Ze rookten ….. …….. In het hotel gingen we gelijk ….. Over onze …. …. Dat was …….. In Barcelona hadden we vakantiepret. We liepen daar met een picknickmand vol sigaretten en een routeboek Op een groot plein zagen we tweehonderdentien verschrikkelijke militairen. Ze rookten geërgerd sigaretten. In het hotel gingen we gelijk emailen over onze vakan- tie. Dat was ideaal.

Wat doet er volgens de Inspectie van onderwijs (2007) bij technisch lezen wel of niet toe? Niet: etniciteit, milieu, cultuur of schoolgrootte Wel: goede programma’s/methoden, voldoende tijd voor lezen en instructie van hoge kwaliteit En: sterk schoolmanagement en eensgezindheid van opvattingen binnen het team

Kenmerken Effectief leesonderwijs het Wat en het Hoe Cluster indicatoren effectief onderwijs (HOE) 1. Doelen 2. Kwaliteit curricula en leerstof centraal 3. Voldoende tijd voor lezen en extra tijd voor zwakke lezers; 4. (Convergente) differentiatie 5. Directe instructie en omgaan met verschillen 6. Effectieve feedback 7. Leerlingen laten samenwerken 8. Een stilleesbeleid 9. Vroegtijdig signaleren en reageren 10. Actieve betrokkenheid ouders Verder: HOE weten we dat onze leerlingen goed leren lezen c.q. dat de leesopbrengsten goed zijn? Het analyseren en verklaren van data. Cluster leesinhoudelijke indicatoren (WAT) Goede leesstart 1. Mondelinge taalvaardigheid/spraak-/taalontwikkeling; 2. Ervaringen met geschreven taal, waaronder letterkennis; 3. Vaardigheden op het gebied van fonemisch bewustzijn; Technisch lezen 4. De letter- klankkoppeling; 5. De vaardigheid om vlot te lezen; Begrijpend lezen 6. De ontwikkeling van de woordenschat; 7. Het kunnen toepassen van begrijpend leesstrategieën; Schrijven/stellen Aandacht voor leesmotivatie

1. De rol van de school Scholen verschillen sterk van elkaar op het gebied van het leesonderwijs; De verschillen tussen scholen hebben vooral te maken – en daar is wetenschappelijke consensus over – met verschillen tussen leerkrachten; De leeswetenschappen vinden het van cruciaal belang dat kinderen goed starten; De rol van tijd is heel belangrijk.

Het belang van vroegtijdig signaleren Uitgangspunt: hoe eerder, hoe beter. Probleem Aanpak Preventie bij kleuters: Kinderen met spraak-/taalproblemen Kinderen met gehoorproblemen Kinderen met beperkte woordenschat Kinderen die geen letters kennen Fonemisch bewustzijn Steeds aandacht voor hebben Veel voorlezen Leuke manier bijbrengen

Vervolg (groep 3 en 4) Probleem Aanpak Letters niet eigen maken Moeite met de klank-tekenkoppelingen Moeite met woordjes lezen Moeite met zinnen lezen Verder: lees kinderen op toon en op tempo voor! Voordoen en herhalen

HET BELANG VAN TIJD Scholen met risicokinderen die goede resultaten hebben, breiden op verschillende manieren de leertijd uit voor leerlingen die dat nodig hebben. Risicoleerlingen hebben meer tijd van de leerkracht nodig! Parrett & Budge (2009)

Illustratie: Een succesvol experiment met zeer zwakke lezers De klassieke studie van Torgesen e.a. (2001). Zwakke lezers uit de groepen 4 – 6 kregen aanvullend op 90 minuten groepsinstructie 8 weken lang elke dag in kleine groepjes tweemaal per dag 50 minuten intensieve instructie. Het effect na 8 weken? De leesproblemen waren verdwenen.

Maar … laat leerlingen ook samenwerken Leerlingen kunnen elkaar helpen en het is goed voor de motivatie. Heel veel onderzoek toont, dat tutoring met (jonge) kinderen heel effectief kan zijn (Berrill 2009, Egbertsen 2012). Peer tutoring heeft een effectgrootte van 0.55. Tutors moeten getraind worden en vanuit goede inzichten en een goede structuur werken; bovendien moeten ze regelmatig feedback op hun werk krijgen.

De effecten van Peer Tutoring Tutors uit hogere klassen (d = 0.79) zijn effectiever dan tutors van dezelfde leeftijd (d = 0.52) of volwassen tutors (d = 0.54) Hattie, 2009/2012 De effecten van peer-tutoring waren er ook als kinderen met problemen als tutor functioneerden (Vernooy & Egbertsen 2012)

2. De rol van thuis. Nieuwe inzichten Geletterdheid ontwikkelt zich zowel in als buiten school Door een stimulerende leesomgeving thuis leren kinderen vaak al eerder (enigszins) lezen en schrijven Hulp van ouders bij leesproblemen kan heel effectief zijn Veel leesdeskundigen zijn het unaniem met elkaar eens, dat het voor de (toekomstige) leesontwikkeling van een kind van belang is dat ouders met hun kind lezen.

Effect rol ouders Ouderlijke betrokkenheid bij het leren van kinderen heeft voor kinderen van alle leeftijden en culturen positieve effecten; Des te eerder de ouderlijke betrokkenheid begint, des te sterker het effect ervan is. Keith & Lichtman (1994, Smerekar e.a. (2001) en Cotton & Wikelund (2004).

Kijk wat er gebeurt als kinderen thuis lezen! Leesniveau Aantal minuten per dag thuis lezen 90th 50th 10th 37 min. 11 min. Arrow twice for the first piece of graph Arrow twice for the second Arrow three times for the third Arrow once for the statistic. In één jaar lezen de beste lezers 2.25 miljoen meer woorden dan de zwakke lezers 1 min. Trelease from Anderson, et al, “Growth in Reading and How Children Spend Their Time Outside of School.” Reading Research Quarterly, Summer 1988.

OECD (november 2011) Onderzoek in 14 landen toont: Kinderen die veel tijdens het leren lezen lazen met hun ouders, profiteerden daar op 15 jarige leeftijd zelfs nog van. Deze kinderen hadden op 15 jarige leeftijd een leesvoorsprong van een half jaar. Het onderzoek liet verder zien, dat het niet om hoogopgeleide ouders ging.

Ouders en preventie van leesproblemen Lees het kind veel voor Toon belangstelling voor lezen Voorschools: extra-aandacht voor uw kind als: Er dyslexie in de familie zit Uw kind een laag geboortegewicht had (onder de 2500 gram) Uw kind laat leerde praten (gebruik de SNEL-test (http://kindentaal.logopedie.nl/site/testen) Let op het gehoor!

Vernooy (2009): Wat maakt ouders effectief? * De meeste leesproblemen zijn technisch van aard * Wat helpt daarvoor? - Het bieden van meer tijd; kinderen verschillen in de tijd die ze nodig hebben om een goede lezer te worden; - Het bieden van meer herhaling; herhaling is effectief voor de automatisering van het lezen * Met name hulp in de groepen 3 - 5 is gewenst

Het belang van herhaald lezen Eén van de oudste en meest onderzochte interventies; Heeft positieve effecten op de automatisering bij technisch lezen; Van belang vanwege beperkt werkgeheugen.

Thuis en de woordenschat Slechts 4000 woorden dragen bij voor 96% van de gesproken taal. Het aantal verschillende woorden in populaire hedendaagse artikelen is 500000. Bevinding: woordenschat ‘gesproken taal’ is onvoldoende om teksten na groep 5 te begrijpen.

THUIS EN WOORDENSCHAT ONDERZOEK STAHL (1999) Kinderen uit taalrijke milieus beschikken op 3-jarige leeftijd over vijf keer zoveel woorden dan kinderen uit kansarme groepen. Kinderen uit taalrijke gezinnen horen veel meer woorden per uur!

De 30 miljoen woordenkloof Longitudinaal onderzoek van Betty Hart en Todd Risley (2003): “Op driejarige leeftijd hebben kinderen uit de voorhoede milieus 30 miljoen meer woorden gehoord dan kinderen uit kansarme gezinnen. In de kleutergroepen is de kloof zelfs nog groter. De gevolgen zijn catastrofaal.”

Het belang van thuis lezen voor de woordenschat Kinderen die buiten school minder dan 5 minuten per week lezen, lezen in een jaar slechts 21000 woorden Kinderen die dagelijks 10 minuten per dag lezen, lezen 622000 woorden per jaar Kinderen die 15 minuten per dag lezen, lezen 1.146000 woorden per jaar Die kinderen die meer dan een uur per dag lezen, lezen elk jaar meer dan 4.358000 woorden

Doe veel aan woordenschat en lees in de onderbouw veel voor Doet voorlezen ertoe? (Mol & Bus 2011)

Wat ouders dikwijls ook willen weten Waarom leest mijn kind niet goed? Wat kunnen we er zelf aan doen?

Waar hebben ouders ondersteuning bij nodig? De keuze van teksten/boeken De wijze van helpen

De ouder als model van een goede lezer Ik doe het voor Wij doen het samen Jij doet het

Partnerlezen: sterk! Zin voor zin lezen Partners geven na het lezen van een zin de beurt door De tweede lezer herleest eerst de door de eerste lezer gelezen zin en leest vervolgens de nieuwe zin. Deze aanpak versterkt de aandacht (taakgerichte leestijd) en het corrigeren van fouten

Samen beter lezen Eerste stap: Samen hardop lezen - voor er met het lezen begonnen wordt, bespreekt de ouder met het kind de tekst - kind en ouder lezen tegelijkertijd hardop de tekst, waarbij de ouder zich aan het leestempo van het kind aanpast; -als het kind een woord niet correct leest, leest de ouder het, het kind zegt het woord vervolgens, waarna er weer gezamenlijk verder wordt gelezen. Tweede stap: Alleen lezen - als de tekst gezamenlijk gelezen is, leest het kind, als het over voldoende zelfvertrouwen beschikt, deze vervolgens alleen; - aarzelt het kind bij het lezen van een woord of maakt het kind tijdens het alleen lezen een fout (leest een ander woord, spreekt het woord niet goed uit), dan wacht de ouder 4 seconden om het kind in de gelegenheid te stellen zichzelf te corrigeren; - het kind herleest het fout gelezen fout; - ouder en kind lezen de tekst weer samen hardop als het kind dat wenst. Volgens Topping is het van belang, dat 'paired reading' vijf keer per week plaatsvindt.

Belang van leerkracht en ouders Regelmatig contact over de leesontwikkeling van het kind Positieve zaken melden

Wat doet er het meeste toe?

“In de afgelopen 10 jaar is er veel onderzoek gedaan naar wat het verschil voor leerlingen maakt m.b.t. leerlingresultaten en nu is het duidelijk: de meest belangrijke factor voor het leren van de leerlingen is wat hun leerkrachten weten!” Linda Darling-Hammond, Stanford University

De effecten van goed lesgeven (Bevindingen van een meta-analyse) > 30% ~50% ~5-10% ~5-10% Hattie (2003, 2005)

Kati Haycock, 2007 Als we echt iets willen en we maken daar werk van, dan gaan de kinderen vooruit!

Waar doen we het allemaal voor? “Een moreel doel van de hoogste orde is een school waar alle leerlingen leren en wat de leerlingen leren hen in staat stelt om succesvolle burgers in een kennissamenleving te worden.” Michael Fullan, 2003 52

Vragen? 53