Sociale Rekrutering
Sociale media ontkokeren Klant centraal: sociale media gebruiken voor véél doeleinden
HR-cyclus
“More companies are discovering that an über- connected workplace is not just about implementing a new set of tools — it is also about embracing a cultural shift to create an open environment where employees are encouraged to share, innovate and collaborate virtually.” - Jeanne Meister – Harvard Business ReviewHarvard Business Review
Alle soorten en gewichten
Voorwaarden converserende organisatie (met ipv over)
2010: 64% bedrijven werft via sociale netwerken 2011: 90% bedrijven plant sociale rekrutering 2012: Push pull Desktop mobile En jullie…? 2010: 64% bedrijven werft via sociale netwerken 2011: 90% bedrijven plant sociale rekrutering 2012: Push pull Desktop mobile En jullie…?
Impact sociale media grootst op: 1.Employer branding 2.Communicatie en samenwerken 3.Rekrutering van talent 4.Assessment van kandidaten 5.Professionele ontwikkeling van werknemers 6.Engagement werknemers 7.Innovatie (bron: Manpower)
Waarom sociale rekrutering? Brand = interacties + gevoelens = aantrekkelijkheid Vlaamse overheid = minder aantrekkelijk voor – Mannen – Jongeren – Hoogopgeleiden (bron: Randstad)
Digitaal vaardig bedrijf = innovatief = aantrekkelijk voor pas afgestudeerden War for talent: ook passieve kandidaten Gebruik sociale media: 90% van jarige actieve werkzoekenden 80% van jarige passieve werkzoekenden Waarom?
Gen Y/Millenials/Digital natives = web first! – “statversations” 6 berichten per wakker uur – Nodig om werk te kunnen doen Hun werkprioriteiten: Waarom? FlexibiliteitPlezier MentorshipUitdagingen Werk met impact (PSM)Technologie (social & mobile) Persoonlijke ontwikkelingVoldoende carrièremogelijkheden
“We hebben het altijd zo gedaan. We zijn het nu zo gewoon.” Budgettaire bezorgdheden Regels en procedures Geen steun management, IT Niet goed weten hoe Innovatie niet gewaardeerd Waarom niet?
9 keer meer sollicitaties via LinkedIn dan via Facebook en 3 keer meer dan via Twitter (bron: Bullhorn)
Niet
Wel
Twitter:
Twitter:
Twitter: stijgend succes – en toch relatief laag in aantal
Wie op Twitter? -Gezaghebbenden -Opiniemakers -Celebrities -Officiële instanties Waarom dan zoveel impact?
Linked In Facebook: bijna leden Meer dan Twitter alleen
Linked In Linked In in België: bijna leden Meer dan Twitter alleen
Voorzichtig starten kan…
Herinrichten jobsite Wat willen werkzoekenden zien op een jobsite? 1.Jobs 2.Hapklare feiten 3.Info over carrièrepaden 4.Bewijzen dat het er plezant werken is 5.Getuigenissen van werknemers 6.Foto’s van evenementen in de organisatie (bron: CareerBuilder Harris Interactive survey 2010)
Een stap verder De Standaard: “Brussels reclamebureau spamt Foursquare”Brussels reclamebureau spamt Foursquare
Branded apps
Apps “sponsoren” Partnership aangaan met app die doet wat jij wou doen crowdsourcing/co-creatie
Stages 2.0
Ruimte voor vernieuwing
Ambassadeurs Personal branding onze rekruteerders Marketing/corporate branding Referral programma: “55% HR-professionals geeft WOM aan als beste bron voor kandidaten.” (bron: HRNext)
Want uw medewerkers hebben…
En dit is wat uw medewerkers en klanten verwachten
En dit is het alfabet dat zij kennen
“We don’t have a choice on whether we DO social media. The question is HOW WELL we DO it” (Erik Qualman – Amerikaans auteur van “Socionomics – How social media transorms the way we live and do business”) En dus…
Blik op de toekomst: vaardigheden (bron: Gautam Gosh) Bouwen en faciliteren van communities Creatie van content (inhoud) en anderen aanmoedigen hetzelfde te doen Storytelling
Het leven zoals het is… An inside look at Google: Interviewing at Google:
Sollicitanten googelen
Mediawijsheid
68% verwierp ooit kandidatuur na check sociale media! werfde ooit iemand aan na check sociale media! (bron: mashable.com)mashable.com
Het Sociale Interview
Effectmeting
Invloedmeting
Keyword-meting
Kleine addertjes Online is niet genoeg - referrals via sociale media minder goed t.o.v. uit “echte” vrienden- of kennissenkring digitaal analfabetisme sollicitatiebrief blijft cruciaal
Conclusie “Een marathon, geen sprint” Strategie = doelstellingen = ROI Denk als een marketeer Participeer in de conversatie Meet alles, plan zoveel mogelijk Zorg voor een werkgroep met interne partners Geen schrik maar plezier