Sociale Rekrutering. Sociale media  ontkokeren Klant centraal: sociale media gebruiken voor véél doeleinden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mobile Apps Hartelijk welkom en dank voor de uitnodiging om te komen vertellen over sociale media en digitale/mobiele media.
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Van push naar pull Door: Guido Derkx - Juni 2012 ‘Het verbinden met doelgroepen door community building’
Kent u ze ook? Die eigenlijk passé vinden ? Via de PC? Houd toch op! Die zich niet kunnen wegrukken van hun mobiel..... De generatie.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
“UW MERKNAAM DOOR ANDERE OGEN"
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
Personal branding jongeren Recrutering 2.0
Social media versterkt eigen kracht ouders! Astrid van Lieshout.
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
A WAY OF LIFE René Blok. Ideamanagement is een middel om alle medewerkers op een creatieve manier te laten meedenken met het bedrijf.
Doet HR ertoe en hoe HR ertoe doet ?. HR is hot de komende tijd …
Werkgroep Communicatie Jaarvergadering 24 mei 2014.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
De generatie Y De nieuwe generatie, nu tussen de 20 en de 30 99% is online… Kent u ze ook?
Sociale media als journalistieke instrumenten (deel 2) Michaël Opgenhaffen Academie Periodieke Pers, Gent - 16/09/14.
Het nieuwe solliciteren:
Toptaken: Je website is niet het probleem, je organisatie is het probleem Meetup #1 – Digitale Steden Agenda Michiel Duijsings Adviseur Nieuwe Media.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Stap 2: de basistekst Titel boek: Twitter op je werk~ social media voor interne communicatie Titel hoofdstuk: Nettiquette, codes en gezond verstand Auteur:
Kennismanagement & Sociale media
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Robin van Lieshout MyCE. What is MyCE.com? Community Users share knowledge and news User interaction, building reputation 4 million unique visitors per.
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Iedereen gebruikt social media.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
UVW LinkedIn Presentatie
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
“ Uw persoonlijke carrièrecoach! Leuven, 27 oktober 2014.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Sociale media bij HR & jobs
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Digitale VDAB profielen
De Betekeniseconomie.
Digitale tools: SlideShare
Media is er altijd en overal
Sociale media inzetten
‘Boost je Business met LinkedIn’
Inleidende Module Waarom Web 2
Media is er altijd en overal
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
De taaltaak
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Bedrijfsidentiteit & werving personeel
Dynamic Architecture What about you?
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
Transcript van de presentatie:

Sociale Rekrutering

Sociale media  ontkokeren Klant centraal: sociale media gebruiken voor véél doeleinden

HR-cyclus

“More companies are discovering that an über- connected workplace is not just about implementing a new set of tools — it is also about embracing a cultural shift to create an open environment where employees are encouraged to share, innovate and collaborate virtually.” - Jeanne Meister – Harvard Business ReviewHarvard Business Review

Alle soorten en gewichten

Voorwaarden converserende organisatie (met ipv over)

2010: 64% bedrijven werft via sociale netwerken 2011: 90% bedrijven plant sociale rekrutering 2012: Push  pull Desktop  mobile En jullie…? 2010: 64% bedrijven werft via sociale netwerken 2011: 90% bedrijven plant sociale rekrutering 2012: Push  pull Desktop  mobile En jullie…?

Impact sociale media grootst op: 1.Employer branding 2.Communicatie en samenwerken 3.Rekrutering van talent 4.Assessment van kandidaten 5.Professionele ontwikkeling van werknemers 6.Engagement werknemers 7.Innovatie (bron: Manpower)

Waarom sociale rekrutering? Brand = interacties + gevoelens = aantrekkelijkheid  Vlaamse overheid = minder aantrekkelijk voor – Mannen – Jongeren – Hoogopgeleiden (bron: Randstad)

Digitaal vaardig bedrijf = innovatief = aantrekkelijk voor pas afgestudeerden War for talent: ook passieve kandidaten Gebruik sociale media:  90% van jarige actieve werkzoekenden  80% van jarige passieve werkzoekenden Waarom?

Gen Y/Millenials/Digital natives = web first! – “statversations”  6 berichten per wakker uur – Nodig om werk te kunnen doen Hun werkprioriteiten: Waarom? FlexibiliteitPlezier MentorshipUitdagingen Werk met impact (PSM)Technologie (social & mobile) Persoonlijke ontwikkelingVoldoende carrièremogelijkheden

“We hebben het altijd zo gedaan. We zijn het nu zo gewoon.” Budgettaire bezorgdheden Regels en procedures Geen steun management, IT Niet goed weten hoe Innovatie niet gewaardeerd Waarom niet?

9 keer meer sollicitaties via LinkedIn dan via Facebook en 3 keer meer dan via Twitter (bron: Bullhorn)

Niet

Wel

Twitter:

Twitter:

Twitter: stijgend succes – en toch relatief laag in aantal

Wie op Twitter? -Gezaghebbenden -Opiniemakers -Celebrities -Officiële instanties Waarom dan zoveel impact?

Linked In Facebook: bijna leden Meer dan Twitter alleen

Linked In Linked In in België: bijna leden Meer dan Twitter alleen

Voorzichtig starten kan…

Herinrichten jobsite Wat willen werkzoekenden zien op een jobsite? 1.Jobs 2.Hapklare feiten 3.Info over carrièrepaden 4.Bewijzen dat het er plezant werken is 5.Getuigenissen van werknemers 6.Foto’s van evenementen in de organisatie (bron: CareerBuilder Harris Interactive survey 2010)

Een stap verder De Standaard: “Brussels reclamebureau spamt Foursquare”Brussels reclamebureau spamt Foursquare

Branded apps

Apps “sponsoren” Partnership aangaan met app die doet wat jij wou doen  crowdsourcing/co-creatie

Stages 2.0

Ruimte voor vernieuwing

Ambassadeurs Personal branding onze rekruteerders Marketing/corporate branding Referral programma: “55% HR-professionals geeft WOM aan als beste bron voor kandidaten.” (bron: HRNext)

Want uw medewerkers hebben…

En dit is wat uw medewerkers en klanten verwachten

En dit is het alfabet dat zij kennen

“We don’t have a choice on whether we DO social media. The question is HOW WELL we DO it” (Erik Qualman – Amerikaans auteur van “Socionomics – How social media transorms the way we live and do business”) En dus…

Blik op de toekomst: vaardigheden (bron: Gautam Gosh) Bouwen en faciliteren van communities Creatie van content (inhoud) en anderen aanmoedigen hetzelfde te doen Storytelling

Het leven zoals het is… An inside look at Google: Interviewing at Google:

Sollicitanten googelen

Mediawijsheid

68% verwierp ooit kandidatuur na check sociale media! werfde ooit iemand aan na check sociale media! (bron: mashable.com)mashable.com

Het Sociale Interview

Effectmeting

Invloedmeting

Keyword-meting

Kleine addertjes Online is niet genoeg - referrals via sociale media minder goed t.o.v. uit “echte” vrienden- of kennissenkring digitaal analfabetisme sollicitatiebrief blijft cruciaal

Conclusie “Een marathon, geen sprint” Strategie = doelstellingen = ROI Denk als een marketeer Participeer in de conversatie Meet alles, plan zoveel mogelijk Zorg voor een werkgroep met interne partners Geen schrik maar plezier