DMK – week 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Principes van marketing - Hoofdstuk 18
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
STRATEGISCHE PLANNING
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Bedrijfspresentatie Promavise
Wat is interactieve marketing?
MULTICHANNELING CE / SPM week 3.
Ferry Jainathsingh Jelitza Naarden Gregory Plet
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Presentatie nieuwe media
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Hoofdstuk 8 Implementatie
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Social media presentatie
DMK – lesweek 1.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
4. Online strategie Internet scorecard
6. Conversie Minor Digital Marketing E-commerce is vooral gericht op conversie Doelstellingen zijn vaak gericht op conversie Conversie is succesfactor.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
DMK – lesweek /09/06/mobile-advertising-nederland een-nieuw-perspectief/ Aanvullende PowerPoint op.
Intranet tips voor een succesvol intranet met Social Media integratie | d-Tail Company 25 tips voor een succesvol intranet met Social.
DMK – week 2.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Minor Internet Marketing
DMK – week 3 Deel 1.
DMK – week 4.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
DMK – week 9. Onderwerpen week 9 Tio Minor Digital Marketing Onderwerp DMK: Omzet, winst en kosten; hoe te beïnvloeden juist bij een informatieve website.
DMK – week 7. Onderwerpen week 7 Tio Minor Digital Marketing Website optimaliseren om de conversie te verhogen; Retargeting; kopers terughalen naar het.
E-commerce. Een inleiding in online handelen “ Marrena van Reijssen”
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Minor digital marketing Esmé van der Klei Laura Niessen Hotel-eventmanagent TIO Amsterdam.
Eindpresentatie Digital Marketing
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Welkom bij MarketingMinds Arnhem, 28 januari 2016.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Chris Rijkenberg & Demi Schipperijn
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Wouter Lamme “Vindt de beste online supermarkt!”
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Visieontwikkeling Les
Strategy map Online missie Bedrijf: Dans Instuif
lesweek 5 content online
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Minor Digital Marketing
Voorbeeld presentatie
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

DMK – week 2

Onderwerpen week 2 Digitale strategie algemeen; Internet Score Card; Tio Minor Digital Marketing Onderwerpen week 2 Digitale strategie algemeen; Internet Score Card; Formuleren online doelstellingen Kritische Succes Factoren (KSF) Kritische Prestatie Indicatoren (KPI) Target en acties 4Cmix. Deze PPT pakt in grote lijnen het onderwerp Digital marketing op. Docent geeft zelf inhoudelijke richting aan de hand van het boek en de expertise. Behandel eventueel aanvullende punten uit H3 (zoals touchpoints) nu of later als het past.

Online strategy Customer Journey is leidend: Tio Minor Digital Marketing Online strategy Customer Journey is leidend: Acquisitie > reach and attract Engage Convert (activate) Retain (nurture) Wiel komt overeen met Online Customer life Cycle Reach and Attract (acquisition) > engage > convert > retain. Komt later uitgebreider aan de orde. Online strategie staan nooit alleen: Bricks and clicks kan je betrekken in verhaal. Hier gaat het om de online propositie in relatie tot de strategie wat afhankelijk is van de doelstelling van het bedrijf (clicks, clicks and bricks, bricks and clicks)

Tio Minor Digital Marketing Online strategy Zie H3

Online strategy Minor Digital Marketing Tio Het perspectief van de 4 P’s is vanuit Producent naar consument en heft intrinsiek geen interactiviteit. De 4 C’(Lauterborn) gaan uit van de consument/gebruiker en heft in de basis interactieve waarde. Het gaat er om dat de student handelt vanuit dat perspectief.

Tio Minor Digital Marketing Online strategy Zie H3

Internet Score Card Financieel Klant Website STRATEGIE Organisatie Tio Minor Digital Marketing Internet Score Card Klant Financieel Website Organisatie STRATEGIE Hoe worden we financieel succesvol? Hoe creëren we een effectieve internetorganisatie? Hoe bereiken we onze doelgroepen en hoe stellen we onze bezoekers/klanten tevreden? Hoe ontwikkelen en beheren we een effectieve website? Op basis van BSC en naar ISC 2.0 (2009) Joost Steins Bisschop en Geert-Jan Smits. 4 domeinen, per domein Key Success factors (or Critical Succes Factors) die meetbaar worden door het benoemen van Key Performance Indicators en bereikbaar door het benoemen van harde targets en acties die tevens optimaal te meten/monitoren zijn. ISC vormt een basis voor de

De succesfactoren STRATEGIE Minor Digital Marketing Tio Minor Digital Marketing De succesfactoren Financieel perspectief Omzet Kosten Winstgevendheid Klant perspectief Website perspectief Bereik Bezoek Engagement Branding Conversie Retentie Tevredenheid Content Gebruiksgemak Vormgeving & rich media Technische performance STRATEGIE Naar ISC 2.0 (2009) Joost Steins Bisschop en Geert-Jan Smits. Voorbeelden van succesfactoren bij elk perspectief. Financieel binnen project grotendeels niet van toepassing, maar kosten inclusief arbeidsinvestering wel. Let op dat er geen verplichting of noodzaak is alle toe te passen. Studenten kunnen ook KSF zelf formuleren en toe passen. In de volgende dia’s indicatie voor KPI. Organisatie perspectief Organisatie & inrichting Kennis & innovatie Systemen Processen & hulpmiddelen

Indicator financieel perspectief Tio Minor Digital Marketing Indicator financieel perspectief KSF Omzet Totale omzet Omzet per campagne/bron Omzet per bezoeker/order/klant Omzet bestaande/nieuwe klanten Omzet per geografisch gebied KSF Kosten Totale kosten Kosten per campagne/bron (o.a. cpv, cpm, cpc) Marketingkosten per bezoeker/order/klant Personeels- of arbeidskosten ICT-kosten Servicekosten KSF Winstgevendheid Return on investment (ROI) Winst per campagne/bron (campagnerendement) Winst per bezoeker/order/klant Totale klantwaarde/Netto contante waarde Voorbeelden van indicatoren, waarbij de studenten ook relevante eigen indicatoren kunnen ontwikkelen. Naar ISC ISC 2.0 (2009) Joost Steins Bisschop en Geert-Jan Smits. Indicatoren zijn niet volledig overgenomen en indicatief. In deze en de volgende dia’s een handreiking om mee te werken. Er is geen noodzaal alle (te proberen) toe te passen of belemmering om eigen indicatoren te ontwikkelen of toe te passen.

Indicator klant perspectief Tio Minor Digital Marketing Indicator klant perspectief KSF Bereik Totaal bereik van campagnes Bereik per campagne Bereik in geografische gebieden Bereik in leeftijdsgroepen Bereik op het mobiele internet Bereik van sociale web KSF Bezoek Aantal page views Aantal (unieke) bezoekers Percentage nieuwe bezoekers Marktaandeel Voorbeelden van indicatoren, waarbij de studenten ook relevante eigen indicatoren kunnen ontwikkelen. Naar ISC 2.0 (2009) Joost Steins Bisschop en Geert-Jan SmitsJoost Steins Bisschop en Geert-Jan Smits. Indicatoren zijn niet volledig overgenomen en indicatief.

Indicator klant perspectief Tio Minor Digital Marketing Indicator klant perspectief KSF Betrokkenheid Mate van consumptie Mate van deelname Mate van participatie Mate van co-creatie KSF Conversie Conversie totaal Conversie per campagne/bron Conversie per doelgroep Conversie per productgroep Conversie per processtap (salesfunnel) Voorbeelden van indicatoren, waarbij de studenten ook relevante eigen indicatoren kunnen ontwikkelen. Naar ISC 2.0 (2009) Joost Steins Bisschop en Geert-Jan Smits Joost Steins Bisschop en Geert-Jan Smits. Indicatoren zijn niet volledig overgenomen en indicatief.

Indicator klant perspectief Tio Minor Digital Marketing Indicator klant perspectief KSF Retentie Percentage terugkerende bezoekers Recency Frequency KSF gebruikerstevredenheid Bezoekduur Bouncepercentage Aantal pagina’s per bezoek Stickiness van binnenkomst pagina’s Gebruikerservaring en tevredenheid Voorbeelden van indicatoren, waarbij de studenten ook relevante eigen indicatoren kunnen ontwikkelen. Naar ISC Joost Steins Bisschop en Geert-Jan Smits. Indicatoren zijn niet volledig overgenomen en indicatief.

Indicator website perspectief Tio Minor Digital Marketing Indicator website perspectief KSF Usability/user experience Gebruiksvriendelijkheid Toegankelijkheid Paginaontwerp Browsercompatibiliteit Veiligheid/privacy KSF Content Relevantie content Actuele content Deelbaarheid (vitaliteit) van de content User generated content Koppeling social web Kwaliteit grafische content Actuele grafische content SEO geschikte content Voorbeelden van indicatoren, waarbij de studenten ook relevante eigen indicatoren kunnen ontwikkelen. Naar ISC 2.0 (2009) Joost Steins Bisschop en Geert-Jan SmitsJoost Steins Bisschop en Geert-Jan Smits. Indicatoren zijn niet volledig overgenomen en indicatief.

Indicator organisatie perspectief Tio Minor Digital Marketing Indicator organisatie perspectief KSF organisatie en inrichting Organisatiestructuur Lever- en responstijden KSF kennis en innovatie Kennisniveau medewerkers Innovatiekracht organisatie Toepassing nieuwe methodes en technieken KSF websystemen CMS CRM Webanalytische software Emailingsystemen Sociale media systemen Webcare Voorbeelden van indicatoren, waarbij de studenten ook relevante eigen indicatoren kunnen ontwikkelen. Naar ISC Joost Steins Bisschop en Geert-Jan Smits. Indicatoren zijn niet volledig overgenomen en indicatief.

Internetstrategie Analyse van de visie, missie (ondernemersstrategie); Tio Minor Digital Marketing Internetstrategie Analyse van de visie, missie (ondernemersstrategie); Bepaal de doelgroep/afnemers/bezoekers en hun behoeften en online gedrag; Benchmark ; Bepaal succesfactoren en performance indicatoren; Formuleer internetstrategie vanuit 1, 2, 3, 4; Commitment en implementatie binnen organisatie Bij ieder benoemde KSF kunnen meerdere KPI’s worden geplaatst. Bij iedere KPI worden harde targets en bijbehorende acties benoemd. Deze moeten reeel zijn voor het project Succes- factor Indicator Target Actie

Internetstrategie Succes- factor Indicator Target Actie Tio Minor Digital Marketing Internetstrategie Succes- factor Indicator Target Actie Aantal bezoekers 100 per dag Week 1 2015 SEA op keywords…. Bereik E-mailcampagne Social media posts Bij ieder benoemde KSF kunnen meerdere KPI’s worden geplaatst. Bij iedere KPI worden harde targets en bijbehorende acties benoemd. Deze moeten reeel zijn voor het project Mate van deelname E-mailcampagne met incentive Aantal geschreven reviews/comments 2 per dag Hulp op website

Internetstrategie Minor Digital Marketing Tio Voorbeeld van dashboard meten, volgen, ingrijpen! Doelstellingen realiseren om de strategie uit te voeren om conversie en loyaliteit te bereiken.

Online strategie ISC komt steeds terug in het project Tio Minor Digital Marketing Online strategie Doorlopend proces, juist om slagvaardig en flexibel te (kunnen) zijn. Studenten maken opzet om strategie incl. doelstellingen , succesfactoren, performance indicators, targets en acties. Na de opstart deze doorlopend monitoren, analyseren, evalueren en aanpassen of uitbreiden. Ter illustratie is ISC uitgewerkt op de Tio website. Is als extra PPT bij lesmaterialen toegevoegd. ISC komt steeds terug in het project

Opdrachten Week 2 Uitwerken digitale strategie; Minor Digital Marketing Opdrachten Week 2 Uitwerken digitale strategie; Uitwerken Internet Score Card; Formuleren online doelstellingen Kritische Succes Factoren (KSF) Kritische Prestatie Indicatoren (KPI) Target en acties Opzetten en uitwerken 4Cmix voor het project uit en past deze toe in het vervolg van het project; Website gehost, CMS geactiveerd, thema gekozen; Eerste Content voor website, social media en mogelijke andere geschikte digitale platformen ontwikkelen en plaatsen; Indien in dit stadium al van toepassing geschikte sociale media activeren en voorzien van Content.  

Tio Minor Digital Marketing Referentie en studie Hoofdstuk 2 lezen Van traditionele naar moderne marketing in Handboek online marketing 4 Hoofdstuk 3 De online marketingstrategie in Handboek online marketing 4 Hoofdstuk 4 De invloed van Web 3.0 en de toekomst van Web 4.0 in Handboek online marketing 4 PowerPoint lesweek 2 Extra PowerPoint: uitwerking ISC Indien beschikbaar en van toepassing: relevante actuele en aanvullende publicaties en voorbeelden (docenten) Boek is basis en ter ondersteuning en niet om uit het hoofd te stampen. Onderwerpen worden niet altijd chronologisch behandeld in de weken.