Gedrag • Gedrag is/zijn de waarneembare handelingen van een dier of mens • We proberen gedrag te kwalificeren (wat doet een dier) kwantificeren (hoe vaak.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klik op de oefening die je wil maken:
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Life in the universe.
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Gedrag van dieren Havo/vwo.
Een echte vriend is iemand die vooruit stapt wanneer de rest
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Thema 8 Gedrag.
Alleen voor de flinke nadenkers onder ons
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Stomme hond. Zelf Klikken Een slager is druk aan het werk in zijn winkel. Hij merkt dat er een hond in de winkel zit en jaagt die weg. Enkele minuten.
En onderzoek doen in de Artis
Recht tegenover een café staan twee agenten met hun hond
Ik voel me zo alleen !.
Het Potlood.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
De schaduw van kees Querido.
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
We hadden 'n zogenaamde log cabin, dat is 'n hotelvoorziening, maar dan in de vorm van houten huisjes die een beetje in de natuur stonden.
Spelregeltest Oliveo Handbal
Interpreteren van data
Steeds verder met een muisklik. Twee nonnen verlaten hun klooster om gebakjes te gaan verkopen. De ene is bekend als Zuster Bezorgd (ZB) en de andere.
Door Moya, Fien en Pieter
Gedrag Ethogrammen en protocollen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Een moderne fabel….
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
De appel valt niet ver van de boom.
De mysterieuze beesten in de kast gemaakt door: Pien, Mandy en Ilse.
GEMAAKT DOOR: Jay,Jeffrey en Thomas
Dictee 6.2 succes.
Volksuniversiteit Zwolle
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Klik op de foto om te spelen
Project “Horizon Verbreden”
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Inhoudsopgave - Onderzoeksvraag - Methode - Gedragselementen
Hij,ze,hem,haar,zijn,deze,dit,die,dat
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
‘s Nachts na tweeën 1 's Nacht zo om een uur of twee, dan gaat in ons stamcafé De deur op slot, je weet niet wat je ziet Het licht gaat uit, de kaarsen.
Van Max en Jim BIOMIMICRY. Biomimicry is als je een probleem hebt dat je dat dan oplost door de natuur. Het hoeft niet perse een probleem te zijn als.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
WAARNEMIING, REGELING EN GEDRAG
Thema 5 Diergedrag § 3 Studie van gedrag: ethologie.
Met een gebogen hoofd zit Carmen aan tafel met haar boek. Met een moeilijk gezicht kijkt ze naar de opdrachten voor zich. Over een paar weken is haar.
Regenwormen.
Gedrag.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Kapotte kerstballen
Stomme hond. Zelf Klikken.
Ethologie = gedragsleer
Thema Gedrag.
De deur vliegt open. Poes Muis rent naar binnen. Ze huilt
Het is winter. In het park bij het bos is het koud.
Thema Gedrag.
Gedrag.
4.1 Geprikkeld Gedrag: alles wat een mens of dier doet
Gedrag Thema 4.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Thema 8 Gedrag.
Thema 4: gedrag 4.1 Geprikkeld
Zweeds renspel groep 5 /6 Onderwerp & persoonsvorm
Transcript van de presentatie:

Gedrag • Gedrag is/zijn de waarneembare handelingen van een dier of mens • We proberen gedrag te kwalificeren (wat doet een dier) kwantificeren (hoe vaak doet een dier iets) • Gedrag moet objectief beschreven worden (zonder persoonlijk waardeoordeel) Dus niet zeggen: die hond is lief, maar……. die hond doet de oren iets naar achteren en kwispelt met zijn staart. In dat laatste geval moet je ook omschrijven wat staartkwispelen is: de staart heen en weer bewegen. Anders weet iemand niet wat je bedoelt. • Vermenselijking van gedrag (lief, dom, slim, schattig, schrander etc.) noemen we antropomorfiseren.

• We proberen alle waarneembare handelingen te omschrijven en geven voor het gedrag een afkorting. Voorbeelden: Krabben oor: hond krabt zich met een achterpoot aan/achter de oren: kr-o Krabben grond: hond krabt met voorpoten een gat in de grond: kr-gr Lopen, rennen, springen: hond loopt; rent, springt: resp. lp,re,spr. • Een lijst met handelingen en beschrijvingen noemen we een ETHOGRAM. Zo’n ethogram kan tientallen verschillende handelingen omvatten. • Met een ethogram kwalificeer je gedrag

Handeling: Afk. Kr-o Kw Zt • Hier volgt een voorbeeld van zo’n ethogram Handeling: Afk. Beschrijving: krabben oor Kr-o Krabt met poot achter oor kwispelen Kw Beweegt met staart heen en weer zitten Zt Hond zit op z’n achterwerk Etc.

• Gedrag willen we ook kwantificeren: hoe vaak doet hij iets? • We kunnen gedrag op twee manieren kwantificeren: In een bepaalde tijd alle soorten gedrag turven en bij elkaar optellen. Per (bijv.) 5 seconden opschrijven wat een dier doet. • voorbeeld van 1: lopen (lp) IIIII IIIII IIII 14x liggen (lg) IIII 4x spieden (sp) IIIII III 8x krabben (kr) IIIII IIII III 13x voedsel zoeken (vz) II 2x etc. • In beide gevallen hebben we PROTOCOL gemaakt. • voorbeeld van 2: seconde: handeling: 0 spr 5 vz 10 vz 15 lg etc. • Wij gaan in dit practicum aan de slag met voorbeeld 2.

Start film jonge baviaan • We gaan nu oefenen in het maken van een ethogram. • We doen dit aan de hand van een video van een jonge baviaan. We gaan eerst de video gewoon bekijken ( 2 delen 1 en 1,5 minuten lang) Let goed op wat het aapje allemaal doet (het is een zeer beweeglijk dier) Start film jonge baviaan • Kon je zeggen: “Ons aapje was veel aan het spelen? ……………… • We gaan nu de film nogmaals starten en maak nu opdracht 1 (ethogram)

• Te onderscheiden zijn: Gedrag Afk. Omschrijving: Lopen Lo Aapje loopt Rennen Re Aapje loopt snel Zitten Zi Aapje zit op z’n achterwerk Tak pakken Pa Aapje pakt iets Onderzoeken Oz Aapje onderzoekt iets/voorwerp Voedsel zoeken Vz Aapje rommelt in de grond op zoek naar voedsel In de mond stoppen/ eten Et Aapje stopt iets (voedsel) in de mond Aanvallen Av Aapje valt andere aap aan Vluchten Vl Aapje rent snel bij andere aap vandaan Rondkijken Rk Aapje kijkt in het rond/houdt apen in de gaten Springen Sp Aapje springt omhoog (evt. In boom) Klimmen Kl Aapje klimt in boom/tak Hangen Ha Aapje hangt aan tak (of andere aap) Krijsen Kr Aapje krijst naar andere aap

Start film jonge baviaan • Neem nu je protocoleerblad van practicum 0 (oefenen protocoleren) voor je. We werken in tweetallen (dus van elke groep van 4 personen, 2 x 2 mensen). We gaan nu voor de derde keer kijken naar de video en dan verdelen we de taken: - Rob zegt om de 5 sec. “JA” - Op dat moment zegt één van jullie tweeën wat het aapje doet, de ander noteert het in het juiste secondenhokje. Start film jonge baviaan

Veel succes met het echte (live) werk! •Als je het een beetje goed hebt gedaan, zou er het volgende protocol uit moeten komen: Seconde 1ste minuut 2de minuut 3de minuut 5 Kl Oz Lo 10 Rk Et Av 15 Sp Zi 20 25 30 35 Ha 40 Vl 45 50 Re 55 - 60 Pa En …….lijkt het er een beetje op? Veel succes met het echte (live) werk!