inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Lezen Nu Nederlands.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Oriënterend Globaal Intensief Zoekend Kritisch Studerend.
Samenvatting h1-h3.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
SET schrijfvaardigheid H5
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 6 Begrijpend lezen
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Een beschouwing schrijven
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
5 havo eindexamenvoorbereiding
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Lezen samenvatten.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Informatieve teksten Hoe herken ik informatieve teksten en weet ik waarover de schrijver mij wil informeren? NU Nederlands 2F.
4 havo Schrijflijn les 2
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Informatieve teksten, interviewverslag
Betoog.
4 havo Schrijflijn les 5
diagnostische toets leesvaardigheid
Een (informatief) Artikel schrijven
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel

lesdoelen Ik kan bepalen welke leesstrategie ik in moet zetten. Ik weet uit welke stappen de leesstrategieën bestaan. Ik kan de verschillende schrijfdoelen benoemen.

Paragraaf 1. Leesstrategieën Een leesstrategie is de techniek die je gebruikt om een tekst te lezen. Welke leesstrategie je uiteindelijk kiest is afhankelijk van je leesdoel.

leesstrategieËn Oriënterend lezen Globaal lezen Intensief lezen Zoekend lezen Kritisch lezen Studerend lezen

Oriënterend lezen Leesdoel: Snel zien waar de tekst over gaat. Werkwijze: Opmaak bekijken zonder te lezen. Een antwoord vinden op de vragen: Wat is het thema? Wat is het tekstdoel? Wat is de context van de tekst? Wat is de bedoeling van de tekst?

Oriënterend lezen Bekijk bij een boek/artikel: Titel; Lead; Flaptekst; Eerste alinea; Tussenkoppen; Illustraties; Laatste alinea; Publicatieplaats; Inhoudsopgave; Voorwoord; auteur.

Globaal lezen Leesdoel: De hoofdzaken van een tekst te weten te komen. Werkwijze: Lezen van de: inleiding, tussentitels, eerste en laatste zin van een alinea. Een antwoord vinden op de vragen: Waarover gaat de tekst (in één zin samengevat)?

Zoekend lezen Leesdoel: Een specifiek antwoord zoeken op iets wat je zoekt. Werkwijze: Kijken naar inhoudsopgave, titels en tussentitels. Focussen op kernwoorden uit de vraag. Let op opvallende tekens en bv. vetgedrukte woorden.

intensief lezen Leesdoel: Alle informatie in een tekst (goed) lezen. Werkwijze: Lees de tekst helemaal. Houd rekening met de opbouw van de tekst. Stel de betekenis van moeilijke woorden vast. Bepaal de hoofdgedachte van de tekst.

Studerend lezen Leesdoel: De inhoud van de tekst begrijpen en kunnen navertellen/onthouden. Werkwijze: De tekst eerst intensief lezen. Elk onderdeel in één kernzin samenvatten. Maak een uittreksel. Maak overhoorvragen.

Kritisch lezen Leesdoel: De inhoud/betrouwbaarheid van de tekst beoordelen. Werkwijze: Intensief lezen. Een antwoord vinden op de vragen: Wat is de bron van de tekst? Is de auteur deskundig en onpartijdig? Geeft de auteur voldoende argumenten? Bevat de tekst drogredenen?

Paragraaf 2. Schrijfdoel Amuseren Informeren Opiniëren Overtuigen Activeren

amuseren Schrijfdoel: Vermaken, aan het lachen maken, ontroeren. Tekstsoorten: Fictionele romans, gedichten, strips. Krantenartikel kan zowel informerend als amuserend zijn.

Informeren Schrijfdoel: Kennis overbrengen op de lezers. Tekstsoorten: Uiteenzetting  tekst die bedoeld is om de lezer iets te leren. Kenmerken: Bepaald onderwerp wordt objectief uitgewerkt. Veel uitleg. Veel feiten. Hoofdgedachte is constatering.

opiniëren Schrijfdoel: Lezers over iets na laten denken. Tekstsoorten: Beschouwing. Een beschouwing is een objectieve tekst waarbij de schrijver de lezers van de beschouwing zelf een mening laten vormen. Kenmerken: Geeft voor- en nadelen, verschillende meningen, verschillende oplossingen weer. Laat de lezer zelf een conclusie trekken.

Overtuigen Schrijfdoel: Lezers nemen een bepaalde mening over. Tekstsoort: Betoog Kenmerken: Hoofgedachte is altijd een mening. Geeft argumenten voor zijn mening. Weerlegt tegenargumenten.

activeren Schrijfdoel: Lezers moeten iets gaan doen Kenmerken: Hoofdgedachte is een oproep: ‘Adopteer een pup’. Argumenten moeten lezer overtuigen om in actie te komen. Gebiedende wijs. https://www.youtube.com/watch?v=u-bOZnS-WPQ