Hoofdstuk 4 Par 5 – De komst van migranten. Van de website van het CBS 12% van de Nederlandse bevolking heeft een niet- westerse allochtone herkomst,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De wereld wordt kleiner
Advertisements

Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Marokkaanse migratie naar de Lage Landen in de 20 ste eeuw.
Samengevoegde presentaties
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
26 Multicultureel samenwonen
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Paragraaf 4.5 Indonesië wordt onafhankelijk.
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Indonesië.
Islam Moslims in Nederland.
Dekolonisatie.
Paragraaf 11 De Japanse bezetting.
Indonesiërs willen meer
Paragraaf 7 Steeds meer controle.
4.6 De komst van migranten.
Hoofdstuk 2 W.O II.
H2, P2.1 kannonenvoer Duitse aanvalsplan mislukt en moesten zowel in het westen en oosten vechten(tweefrontenoorlog) Een oorlog gevochten vanuit loopgraven.
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
REPUBLIEK BINGO.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Een kaart voor topondernemers
Uitleg persoonsvorm (pv)
Bevolking van de Republiek
Paragraaf 2.2 Leven in de loopgraven.
Dankzij de welvaart van de Republiek konden de Gewesten ook steeds meer een vuist maken tegen Spanje. Ook zat het mee dat de Spanjaard op meerdere fronten.
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
We gaan geweldig! We kunnen niet kapot!
Les 4 - Par 2, Duitsland verdeeld in de Koude Oorlog
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Koude Oorlog les 10 - par 5 - deel 2 - Einde KO.
Maatschappijleer Oefentoets hoofdstuk 4 Multiculti.
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 7-8.
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Tijd van televisie en computer, 1950 – Tijd van televisie en computer, Wie is wie én wie hoort niet in het rijtje thuis? Gandhi HattaSoekarno.
Een uurtje tijd geeft hoop! “Door de aardbeving in Nepal waren we in één klap alles kwijt. Maar we leefden tenminste nog. ZOA schoot ons te hulp. We stonden.
Groep 8, Hoofdstuk 6: Samenwerking in de wereld. In welk jaar begon de Tweede Wereldoorlog in Nederland? En in welk jaar eindigde hij ?
Koude Oorlog les 8 - par 3B - deel 2 - Einde KO.
Duitsland Hoofdstuk 3 De Eerste Wereldoorlog I
Eerste Wereldoorlog het einde en de gevolgen
Blok 3 Samenvatting controle
Paragraaf 4.4 Het ontstaan van machtige staten
Een multiculturele samenleving
De wereld na 1945 samenvatting les 4.
Indonesisch nationalisme
Migratie Anouck, Anne, Indy, Lisanne& Nikki.
Ontstaan van het conflict
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Einde van de wereldrijken
Tweede adventszondag 10 december 2017
Deelvraag: Hoe ziet Nederland en zijn bevolking eruit?
§6.3 Cultuur en samenleving
§5.4 Nederland migratieland
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Par 5 – De komst van migranten

Van de website van het CBS 12% van de Nederlandse bevolking heeft een niet- westerse allochtone herkomst, 9% heeft een westerse allochtone herkomst 1,2 miljoen Nederlanders hebben naast de Nederlandse ook nog een andere nationaliteit

Nederland migratieland - Waarvan nu een aantal voorbeelden

In de zeventiende eeuw Interieur Portugees-joodse synagoge Amsterdam Frankrijk na 1685

Hannekemaaiers en Duitse marskramervrouw e tot 19 e eeuw

Nederland en de komst van migranten Oktober 1914, Belgische vluchtelingen trekken de Nederlandse grens over.

Chinese pindaverkoper (in 1911 ‘gehaald’) en Italiaanse ijsventer (1937)

Misschien wel onze bekendste migranten

Bewering 98% van de Nederlanders heeft buitenlandse voorouders Nederlanders Verbaasd? Logisch? Verklaarbaar? Hongaarse vluchtelingen 1956

Na de Tweede Wereldoorlog Na de Indonesische onafhankelijkheid (1949) – Indo’s naar Nederland – Letterlijk koude ontvangst – Actieve assimilatie – Maar ook nog herkenbaar

Voormalige KNIL-soldaten Molukkers (‘Ambonezen’) vormden sinds de 17 e eeuw de ruggengraat van het Nederlandse leger in ‘Indië’ Vochten actief mee in alle koloniale oorlogen van de Nederlanders als soldaat in het KNIL ( ) Voor hun trouw aan het Nederlandse gezag werd een eigen staat (De Republiek van de Zuid-Molukken) beloofd Soekarno & co dachten daar anders over

‘Ambonezen’

Tijdelijk…?! Hoe nu verder? De ‘Indonesiërs’ hadden natuurlijk nog wat te vereffenen met de Molukkers – Een eigen republiek kon al helemaal geen doorgang vinden De Nederlandse regering haalde hen daarom naar Nederland en? Ving de Molukkers (12.500) op in woonoorden, zoals – Westerbork – Vught Alles werd voor hen bepaald: – Ontslag uit het KNIL – Eten en schoolkeuze Vanaf 1956 werd gewerkt aan zelfstandigheid van deze bevolkingsgroep

Moeizaam Aanpassing van Molukkers verliep moeizaam – Hechtten waarde aan eigen cultuur – Wilden terugkeren en hun onafhankelijke staat – Om Nederland aan hun belofte te houden grepen jongeren naar radicale middelen (1975 en 1977) – Duizend banenplan Fragmenten docudocu

Vragen over de documentaire Waarom wordt dit een waarheidsgetrouwe reconstructie genoemd? Wie komen er in dit deel aan het woord? Vergroot dit de betrouwbaarheid? Waarom is het goed om van meerdere bronnen uit te gaan?

Waarom verloopt aanpassing al dan niet moeizaam? Aan de hand van de voorbeelden over Turken, Marokkanen, Surinamers, Antillianen en asielzoekers kun je verklaringen vinden voor succesvolle en minder succesvolle aanpassing van migranten in Nederland. Wat maakt aanpassing volgens jou succesvol en minder succesvol? Wat mag je volgens jou verwachten van migranten (waar dan ook ter wereld) Welke rol moet de overheid hier volgens jou in spelen? Welk advies geef jij?

HuiswerkHuiswerk HB blz. 115 Vergelijking migranten in de VS en Nederland.