Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Mediawijsheid.
Integrale opdrachten STW
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Workshop Informatievaardigheden
De beste manier om woorden aan te pakken…
Bronnen Merle Wissink.
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
Ho 8: Portfolio.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
SCHOLEN KRIJGEN ENERGIE
S.G. Sint Ursula – Horn Oktober 2008 J. Stollman – Coördinator ICT De Brugklas en ICT.
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Leerkring POW Fase 4.
Werkstukken en rapporten
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Onderzoek doen Theresialyceum.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Rapportage.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Spreekbeurt in groep 4.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 2 Bronnen
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
MEDIAWIJSHEID LES 3 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Lessen Mediawijsheid Les 1: Zoeken op het internet. Herkennen van betwouwbare sites. Les 2: Gegevens.
Voor bibliotheken. Training AquaBrowser Zoetermeer, 20 mei 2010.
MEDIAWIJSHEID LES 5 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Deze les: Samenvatten lessen Mediawijsheid o Volgende week (16/1): SO lessen Mediawijsheid Leerstof.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Spel Politiek Nederland
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Spreekbeurt in groep 4.
Bronnen en onderzoeksvragen
Informatie verdraaien
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Samenwerken en communicatie
Het maken van een PWS.
is heel gezond: zonnebloemolie lijnzaadolie koolzaadolie
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Informatie OnderzoeksvaardighedeN
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
Digitale geletterdheid
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Theresialyceum

OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming

 Introductie mediawijsheid.  Oefening mediawijsheid.  Bronnen: jullie project.  Introductie onderzoeksvraag.  Onderzoeksvraag: jullie project.  Voor de volgende keer.

WEL in deze lessen:  Media.  Vaardigheden informatie NIET in deze lessen:  Veiligheid op internet.  Creatief gebruik (zelf publiceren). zoeken beoordelen verwerken

Bewust gebruik van media Kennis: selecteren beoordelen verwerken Vaardigheden: bedienen en gebruiken Mentaliteit: mogelijkheden benutten omgaan met nadelen binnen de regels

Nieuw:  Internet.  Telecommunicatie. Oud:  Boek.  Krant.  Tijdschrift.  Televisie.  Radio Mondeling!

DO: uitgebreid zoeken = meerdere bronnen DON’T: niet alle info van één bron/auteur geen belangrijke informatie weglaten

Is de bron dan nog bruikbaar? Manipulatie: uit context halen mening misinterpreteren

Bruikbaar? DO: meerdere bronnen vergelijken: betrouwbaar? relevant? up-to-date? ook iIlustraties! DON’T: geen verouderde/ twijfelachtige informatie

Informatie van anderen gebruiken Altijd mét bronvermelding! DO: in eigen woorden citeren DON’T: informatie van anderen als eigen werk presenteren (ook niet na aanpassing)

Jullie bronnen? (Formulier: “Hoe bruikbaar is deze website?”)

 Wat?  Wie?  Welke?  Wanneer?  Hoe?  Waarom?

Wat is de beste auto?

 Wat is de snelste personenauto op de Nederlandse markt?  Welke kleur van de personenauto’s vinden de Nederlanders het mooist?

Wat is de beste film?

Jullie onderzoeksvraag?

 Gevonden informatie verwerken.  Hoe zou je het antwoord op je onderzoeksvraag kunnen krijgen?  Ga op zoek naar mogelijke experimenten.  Volgende keer:...