7 december 2006 Ontwikkelingen in klantcontact Jan Rozendaal BRW Groep BV.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

Wat is strategisch leren?
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Overflow of partnership Marion V. van den Brink vdb interim management.
Performance management
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Klantenservice 2.0: het lerend vermogen van de klantenservice als vliegwiel voor een optimale klantervaring Capgemini Nederland BV Consulting Services.
Maar niet elke koning is even belangrijk!
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Visionplanner Gert Kwetters Directeur Visionplanner 12 april…
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Webcare bij UPC “on-line reputatiemanagement”
Werkconferentie Duurzaam vlees herkenbaar en betrouwbaar in het schap
Kanalen in Balans: Keuze, Gebruik en Sturing van Kanalen door Burgers Prof. Dr. J.A.G.M. van Dijk Universiteit Twente.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Klantgericht werken, Kanalen in balans
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Hoe voorkom ik IT-terreur?
Wat is Customer Relationship Management?
Content Management Organisatie voor Eenduidige Communicatie Frido Tactor 28 november, 2006.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Programma Contactcenter Overheid (CCO) werkt aan Antwoord©: één loket voor alle vragen aan de overheid 7 februari 2007.
Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 20 november 2008
Kansen voor Samenwerken
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Ito Congres ITO 13 november 2008 Jan van der Weijden.
De perfecte dienst Bart Bockaert – Kristof Dekens – Claude Gallo – David Moens – Franky Van den dries – Pieter Verbestel.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
 1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500 (VS) een kwaliteits-
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Service Apotheek Farmaceutische zorg
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Kwantitatief onderzoek
Strategie en positionering
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Informatieveiligheid bij een dienstverlener Ervaringen uit de markt.
Nike Supply Chain Management
Organisatie van de HRM-functie
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Contactcenter Outsourcing
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Naar een optimaal HR - beleid
ATAG ETNA Pelgrim Home Products B.V.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
 Definitie  Toepassing  Aanleiding  Soorten  Voordelen  Nadelen  Conclusie.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Smart Datacenter Services
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Don’t be ‘sneaky’, use a Wiki!
Klantcontact: toen, nu, straks?
Transcript van de presentatie:

7 december 2006 Ontwikkelingen in klantcontact Jan Rozendaal BRW Groep BV

7 december 2006 ▌ Inleiding ▌ Klanttevredenheid en –loyaliteit ▌ Personeel en opleiding ▌ Service concepten ▌ Kwaliteit ▌ Van cost naar profit center en verder ▌ Ontwikkelingen in de besturing ▌ Certificering ▌ Technische ontwikkelingen ▌ Offshoring en outsourcing ▌ Diversen…..

7 december 2006 Inleiding ▌ Ontwikkelingen in de markt ▌ Stormachtige groei customer contact branche ▌ Weinig formele opleidingen ▌ Mensenwerk, kosten moeilijk in de hand te houden ▌ Kwaliteit blijft lastig te objectiveren ▌ Customer contact is productie ▌ Ketenaansprakelijkheid

7 december 2006 Inleiding (2) ▌ Wat wil de klant van het CCC: ▌ Bekend zijn en herkend worden ▌ Zo snel mogelijk antwoord ▌ In één keer goed (géén zwart gat) ▌ Betrouwbaar ▌ Bereikbaar ▌ Consistente kwaliteit ▌ Multi channel (klant kan kiezen) ▌ Betrokkenheid

7 december 2006 Klanttevredenheid en –loyaliteit ▌ Klanttevredenheid wordt nog te weinig én met te lage frequentie gemeten ▌ Lastig om goede onderzoeksmethodiek te vinden ▌ bureau inhuren, schriftelijk- duur ▌ IVR systeem- weinig vragen, bias ▌ e- mail enquête- goedkoop, e- mail adres nodig ▌ Vragenset goed overdenken ▌ Klantloyaliteit lastig te meten, nog lastiger te beïnvloeden ▌ onderzoek wijst uit: consistency drives loyalty

7 december 2006 Personeel en opleiding ▌ Werving & selectie hier en daar al problematisch ▌ Hoe staat het met het imago van de branche/het werk ▌ Weinig formele opleidingen, begint te ontstaan ▌ Middenkader wordt kwalitatief én kwantitatief als problematisch ervaren ▌ Hoge verwachtingen, lage waardering? ▌ Flexibilisering ▌ Kwaliteit van de dienstverlening begint bij de werving….

7 december 2006 Agent Knowledge Accuracy Quality Customer Satisfaction = New Hire Training Ongoing Training Information Update Skills Verification Transaction Monitoring Voice of Customer Dissatisfaction Satisfaction CSAT and Agent Knowledge Minimum Skills First Call Fix

7 december 2006 Service concepten ▌ Maatwerk (ervaring van) belangrijk voor de klant ▌ Van broadcasting naar narrowcasting ▌ Trend: van service naar sales ▌ Selfservice ▌ IVR ▌ selfhelp via het web ▌ spraakherkenning ▌ Kennismanagement voorwaarde ▌ Dialoog met de klant wordt steeds vaker belangrijker gevonden

7 december 2006 Kwaliteit ▌ Wordt steeds belangrijker ▌ Diverse interpretaties ▌ definitie ▌ Gewenst antwoord vs. juist antwoord ▌ Ketenaansprakelijkheid ▌ Zicht krijgen op klant- ontevredenheid ▌ Klant kiest voor kwaliteit: foute antwoorden en niet nagekomen afspraken zijn dissatisfier # 1 ▌ Quality monitoring

7 december 2006 Van cost naar profit center en verder Wie is betrokken bij een cost center?

7 december 2006 Van cost naar profit center en verder (2) Midden-, lange termijn succes ligt in het veranderen van een re-actief naar pro-actief contact center service omgeving... SERVICE CENTER Doel: Lage unit kost Focus: Marktconformiteit Risico: Schijnefficiency Reactief Service Omgeving Lage Flexibiliteit Wisselende mate van controle LOYALTY CENTER Doel: Klanttevredenheid Focus: Klant Focus: Kanaal ontwikkeling Risico: Kwaliteit in executie Risico: Scalability Interactievef Service Omgeving Flexibiliteit Stijgende cost efficiency VALUE CENTER Doel: waarde maximaliseren Doel: nieuwe klanten trekken Focus: Cross / Up-sell Focus: Kanaal strategie Risico: Sturingsystemen Risico: beloningsstructuren Keten & kanaal integratie CostRevenueLower Unit Cost Klanttevredenheid www

7 december 2006 Ontwikkelingen in de besturing ▌ Performance management steeds belangrijker ▌ Sturen op KPI’s ▌ SL beperkte toetsteen ▌ 10 Kern KPI’s Service level AHT (ATT, ACW+hold) Abandoneds/backlog Forecast accuracy Cost per contact TM resultaten KTO resultaten Operationeel verzuim en verloop Schedule adherence Top 10 contact reasons

7 december 2006 Ontwikkelingen in de besturing (2)

7 december 2006 Certificering ▌ ISO ▌ ITO ▌ INK ▌ CEN norm in ontwikkeling ▌ SCP ▌ COPC ▌ Onderzoek BRW (begin 2006): certificering wordt belangrijk gevonden

7 december 2006 Technische ontwikkelingen ▌ WFM tooling uitgebreider ▌ IP telefonie, integratie met data ▌ transportmedium, geen functionaliteit ▌ maakt multi multi eenvoudiger ▌ QM tooling ▌ Performance management software (KPI generatoren) ▌ Selfservice toepassingen ▌ Dialoogondersteuning (kennismanagement)

7 december 2006 Offshoring en outsourcing ▌ Beiden vrijwel uitsluitend prijsgedreven ▌ Offshoring interessante activiteit, geen trend (0,1%) ▌ Outsourcing klantcontact loopt niet in Nederland ▌ “wisselende contacten” ▌ beperkt aantal deals per jaar ▌ telemarketing geeft ander beeld ▌ Scheidslijn tussen inhouse en facilitair vervaagt

7 december 2006 Offshoring en outsourcing (2) ▌ Merchant’s Global Benchmark 2006 ▌ 40 % van de respondenten (279) heeft voor outsourcing gekozen, een flinke stijging ▌ 10 % heeft voor co- sourcing gekozen ▌ Ofwel: de helft is bezig met outsourcing ▌ NCCBP 2006 ▌ 13 % van de inhouse respondenten (ca. 50) heeft voor outsourcing gekozen ▌ 8 à 10 % van alle contact center jobs bij facilitairen ▌ vrijwel geen stijging

7 december 2006 Offshoring en outsourcing (3) Gekozen om niet uit te besteden: ▌ 46 % ziet klantcontact als ‘core’ ▌ 16 % ziet onvoldoende kostenbesparing ▌ 14 % ziet te grote risico’s Gekozen om wel uit te besteden: ▌ 34 % zie potentiële kostenbesparing ▌ 9 % kiest strategisch voor uitbesteden ▌ 8 % verwacht verbetering dienstverlening Bron: Merchant’s Global Contact Centre Benchmarking Report 2006

7 december 2006 Diversen ▌ CCO ▌ Kennisdeling (TCC, VCN) ▌ Inhouse/outsourced/co- sourced constructies ▌ Flexibilisering middle management ▌..... ▌ …. ▌ … ▌.. ▌.

7 december 2006 RECLAMEBLOK en