Samen mechanica onderwijs vernieuwen Verkennen van mogelijkheden Frank Lacroix Peter Dekkers Workshop Woudschoten 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over stapgrootte en volgorde programmaregels
Advertisements

§3.7 Krachten in het dagelijks leven
Vanderbusse Nele oktober 2007
Krachten Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
Energie Wanneer bezit een lichaam energie ?
Kracht.
Newton - HAVO Energie en beweging Samenvatting.
Hoofdstuk 1 : Cirkelvormige beweging
Uitwerkingen blok 4 hoofdstuk 3 versie 1
Rekenen © Ing W.T.N.G. Tomassen Na deze les kan je het begrip: ZwaartekrachtAantrekkingskrachtgewicht.
Hoe je een kracht kan weergeven. De gevolgen van een kracht
Newton - VWO Kracht en beweging Samenvatting.
Kracht en beweging Versnelde en vertraagde beweging Cirkelbeweging
vwo 6: hoofdstuk 4 (stevin deel 2)
Herhaling hfd. 1 en 2 havo.
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
Newton - HAVO Kracht en beweging Samenvatting.
Newton - VWO Arbeid en warmte Samenvatting.
Zwaartekracht Aantrekkingskracht gewicht

Kist (massa 20 kg) staat op de grond.
Luchtwrijving Don (massa 80 kg) stapt uit het vliegtuig.
Hoe je krachten meet Het begrip veerconstante
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
De wetten van Newton en hun toepassingen
Krachten.
Δ x vgem = Δ t Eenparige beweging
4.1 verrichten van arbeid Om arbeid te kunnen verrichten heb je energie nodig Beweging energie (kinetische energie) Warmte Elektrische energie Zwaartekracht.
Realiseer je dat in alle vier de gevallen er een Fz werkt !
Inleiding Opgaven Opgave 1. Eenparige beweging is een beweging met:
Opdracht 1 a) b) c) d) Stand B, door de zwaartekracht
Opgave 1 Krachten kunnen het volgende met een voorwerp doen: 1.Kracht verandert soms de snelheid van een voorwerp 2.Kracht vervormt soms een voorwerp -
Newton - VWO Kracht en beweging Samenvatting.
Kracht en beweging Versnelde en vertraagde beweging
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
De wetten van Newton Theorie 1642 – 1727 Sir Isaac Newton.
Kracht bij enkele soorten bewegingen
1.1 Krachten Hoe werken krachten?.
4T Nask1 Hoofdstuk 5 Kracht en beweging
Krachten Wetten van Newton, gewicht, fundamentele
H7 Kracht.
Herhaling opgave 1 a) b) c) d) e) f) g) h) i)
2.5 Gebruik van diagrammen
v(t) = v(0) + at v(6) = 0 + 46 v(6) = 24m/s Δx = vgem x t
Het begint bij het jonge kind
Wat zwaartekracht, aantrekkingskracht en gewicht is.
De kennis van een kracht.
Cirkelbaan en gravitatiekracht
Krachten.
Door Bas v.d. Noord & Ton Broekhuizen
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
Nieuwe mechanica? Woudschotenconferentie december 2007
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Kracht en beweging De nettokracht of resulterende kracht F res heeft invloed op de snelheid waarmee het voorwerp beweegt: Als de nettokracht nul is, blijft.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Conceptversie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Hoofdstuk 3: Kracht en Beweging. Scalars en vectoren Grootheden kun je verdelen in 2 groepen  Scalars  alleen grootte  Vectoren  grootte en richting.
Rekenen © Ing W.T.N.G. Tomassen Na deze les kan je: De 3 wetten van newton.
Paragraaf 2 – Krachten meten
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 11: Bouw van ons zonnestelsel.
Paragraaf 3 – Nettokracht
H1 §2 krachten meten §3 netto kracht
De kracht van eenvoud Woudschoten 2004
Massa, Kracht en gewicht.
Bs 8 Transport van mensen
Elektrische velden vwo: hoofdstuk 12 (deel 3).
Hoofdstuk 11 – les 2 Optrekken en Afremmen
Transcript van de presentatie:

Samen mechanica onderwijs vernieuwen Verkennen van mogelijkheden Frank Lacroix Peter Dekkers Workshop Woudschoten 2009

workshop  voorstellen  aanpak van Newton  vernieuwingen in het materiaal?  uitwisselen standpunten  praktijkvoorbeeld  koppeling aan onderzoek Workshop Woudschoten 2009

voorstellen Frank Lacroix Peter Dekkers Workshop Woudschoten 2009

Activiteiten gericht op het samen ontwikkelen van een aanpak die past bij: wat docenten willen de bedoelingen van het lesmateriaal Workshop Woudschoten 2009

Komeet van Kirch

Newton’s aanpak 1. Uit zichzelf beweegt een voorwerp in rechte lijn met constante snelheid 2. Een kracht zorgt voor een verandering van de snelheid 3. Opbouwen uit even grote tijdstapjes, hoe kleiner des te beter Workshop Woudschoten 2009

beweging geen (netto)kracht: ieder stapje is een kopie van het vorige stapje Workshop Woudschoten 2009 s stap 1 s invloedloos s stap 2 s stap 3 s stap 4 s stap 5

beweging kracht in bewegingsrichting:  kopie van vorige stapje +  s extra =v extra.t stap =(F.t 2 stap )/m s extra Workshop Woudschoten 2009 s stap 2 s invloedloos s stap 1 s invloedloos s extra s stap 3 s invloedloos

beweging horizontale worp - zwaartekracht Workshop Woudschoten 2009 s stap 1 s invloedloos s stap 2 s extra s invloedloos s stap 3 s extra s invloedloos s stap 4 s extra

B beweging centrale kracht D E M C O A

beweging simulatie Workshop Woudschoten 2009 A D S B O C extra verplaatsing in iedere stap: s extra = 25/r 2

Wat heb je hier aan? Wat levert het op? Workshop Woudschoten 2009

Voorbeelden (hand-out blz 5) Workshop Woudschoten 2009

In groepjes een voorbeeld bekijken met de vragen: is dit nieuw? wat heeft een leerling/docent hier aan? Workshop Woudschoten 2009

Voorbeeld 1: Vergelijking van waarneming en theorie 1,1 3,9 3,5 Geconstrueerde valbeweging ,5 7,4 12,0 17,7 24,5 32,4 41,4 0,2 0,0 0,2 10 1,3 4,6 6,8 5,7 7,9 9,0 2,4 1,1 Extra ver- plaatsing (cm) in tijdstap Plaats (cm) na tijdstap Verplaatsing (cm) in tijdstap Tijdstap 1,5 7,4 12,0 3,9 17,7 24,5 0,2 41, , ,1 - 1,3 3,5 4,6 2,4 5,7 6,8 9,0 0,2 7,9 32,4 Waargenomen valbeweging S extra =(F z.t 2 stap )/m = 9,81/30 = 1,1 cm

Voorbeeld 2 – Raaklijn s,t-grafiek en Newton’s 1e Wet t (s) 4 s (m) t (s) 4 s (m) b c a t (s) 4 s (m) a b c b c a Wat is de snelheid op t = 5 s? Bij eenparige beweging: v=Δs/Δt Verandert de snelheid op t = 5 s?

Voorbeeld 3 Wie verklaart de planeetbewegingen beter, Kepler of Newton? Newton’s theorie toegepast op Mars E Kepler: F (:) v Newton: F (:) Δ v Baan van Mars B C D F G H A Overige planeten

Voorbeeld 4: De bal beweegt omhoog. Welke krachten werken op de bal?

Voorbeeld 5: Gravitatie en de 3e Wet A F door A op A F door A op 1 F door A op 2 1 A 3 2 F door A op 3 F door A op 1 1 A 3 2 F door A op 1 + F door A op 2 + F door A op 3 Welke van beide trekt de ander het hardst aan? Als A en Z dezelfde massa hebben trekken ze elkaar even sterk aan. Als m Z groter wordt, wordt F door A op Z groter Hoe zit het nu met de kracht door Z op A?

Wat willen de ontwerpers hiermee?  Valbeweging: Goede theorie beschrijft, verklaart en voorspelt waarnemingen. Laat dat zien  Raaklijn: Limietprocedure is abstract, 1e Wet is concreter  Kepler en Newton: Veel theorieёn zijn mogelijk, we kiezen de theorie die het best ‘werkt’  Hooghouden: Newton’s krachtbegrip is anders dan je zou denken; kracht verandert snelheid  Gravitatie en 3e Wet: Lastige formule maar kwalitatief best te begrijpen

Welke serie van activiteiten kan doelstellingen van lesmateriaal én wensen, kennis en vaardigheden van docenten beter met elkaar in overeenstemming brengen. Workshop Woudschoten 2009 Doel van het onderzoek

Peter Frank Workshop Woudschoten 2009 Interesse ?