ANPR handhaving total solution Informatiesessie Zutphen 10 maart 2015
Agenda 1. Wie zijn wij ? 2. Waarom handhaving met ANPR camera’s, propositie 3. Projecten 4. Proof of Concept 5. Techniek handhavingsplatform
1. Wie zijn wij Historie Traffic Systems ID sinds 2008 Gemeente Zaandam (2010) Gemeente Rijswijk (2011) E-Link (2011) Gemeente Leidschendam-Voorburg (2012) Gemeente Tholen (2013) Coentunnel (2013) Alkmaar (2014) Zutphen (2014) AON (2014) Justitie binnenlandse Zaken (2014) Mapping Kurdistan ATM Moerdijk (2014) Alphen a/d Rijn (2014) Xserius (2014) Historie Traffic Systems ID sinds 2008 20 projecten op kentekenherkenning Trackrecord op vlak van C01/C02, gevaar- lijke stoffen Samenwerking ARS
ARS Traffic & Transport Technology Scope ARS Handhaving op snelwegen; OV Informatie Live verkeersinformatie op snelwegen ARS Internationaal >200 medewerkers Eigen ontwikkelteam in India Omzet > 30 Mio
2. Waarom handhaving met ANPR camera’s Doel inzet: Tegengaan sluipverkeer, misbruik van bussluizen, milieuzonering Kostenbesparingen Geautomatiseerd handhaven; meten is weten Veiligheid BOA’s Geen fysieke obstakels; nooddiensten hebben te allen tijden toegang *1 *1 Bron: Gemeente Delft “Selectieve toegang binnenstad Delft”
Ervaringen met het Pollerssysteem *1 Sterktes - Maakt selectieve toegang tot de binnenstad mogelijk - Flexibiliteit in toekennen toegangsrechten middels mifare passen, incidentele bezoekers via intercomfunctie - Fysieke afsluiting binnenstad Zwaktes - Hoge exploitatiekosten - Beperkt managementinformatie beschikbaar - Filevorming - Aanrijdschades en negatief imago - Betrouwbaarheid Kansen - Andere nieuwe (beproefde) technologieën beschikbaar voor selectieve toegang - Meer functionaliteiten, waaronder managementinformatie - Goedkopere systemen beschikbaar Bedreigingen - Beperkte financiële middelen - Geen vlotte afwikkeling van verkeer - Toenemend risico gemeente voor vergoeding aanrijdschades *1 Bron: Gemeente Delft “Selectieve toegang binnenstad Delft”
Conclusie: afscheid nemen van pollers *1 Vanwege de volgende redenen: 1. Hoge exploitatiekosten 2. Ontbreken van managementsysteem 3. Filevorming 4. Aanrijdschades en negatief imago 5. (On) betrouwbaarheid *1 Bron: Gemeente Delft “Selectieve toegang binnenstad Delft”
Marktpropositie Traffic Systems ID Section Speed Control C01 C01 Milieu C01 Bussluis App ID Parkeer Handhaving Orange ID server Internet C01 Sluiproute App ID Permits Bewoners ondernemers X Matrix Detectie Open Source Cloudoplossing Meerdere toepassingen met 1 camera Free Flow Pay Parking
Unique Selling Points Orange ID Optimale prijs/kwaliteit verhouding Uitgebreid track record Uitgekristalliseerd en stabiel platform: -> Eventueel maatwerk mogelijk -> Flexibiliteit bijv. militair terrein, kermis etc. -> Cloudoplossing maakt centraal support/ontwikkeling mogelijk Schaalbaar qua grootte en functionaliteit
4. Proof of Concept Onderzochte stadskern: Delft Exploitatie Delft: *1 Onderzochte stadskern: Delft Exploitatie Delft: Pollers € 470k exploitatiekosten per jaar Camera’s € 375k exploitatiekosten per jaar (bij 21 camera’s ter vervanging van alle huidige pollers) Propositie Traffic Systems ID: 21 camera’s 135k per jaar *1 Bron: Gemeente Delft “Selectieve toegang binnenstad Delft”
Propositie Traffic Systems ID 21 camera’s Exploitatiekosten € 135k per jaar bij 21 camera’s: Bij contract >5 jaar en >20 posities geldt: -> € 500 per camera per maand = € 126k Onvoorziene kosten ca € 9k per jaar
5. Techniek Handhavingsplatform Toepassingen Hoe werkt het systeem Hardware en software Veilig online platform Rollen; Verkeersmanagement, KCC, BOA
Stadsafsluiting/ geslotenverklaring https://www.trafficidprojects.eu
Wat is stadsafsluiting/geslotenverklaring? ANPR - kentekenherkenningscameras Hosted back-office Ontheffinghoudersmodule Handhavingsmodule voor beboeten Rolmanagement voor verkeersmanager, KCC en BOA
Government back-office for processing fines Hoe werkt het systeem? Government back-office for processing fines
Electronische componenten op straat ANPR camera 99,9% Herkenning Weersbestendig ook bij sneeuw Snelheid voertuig tot 250 km/h Zeer laag energieverbruik < 45 Watt (accu aangesloten op OV) Communicatie gedeelte Controle van ontheffinghouders Lijst van overtreders UMTS 3G/4G-verbinding OrangeID Storage foto’s overtreders
Orange ID Applicaties in Datacenter 1. Section Speed Control [ ] 2. Single Point Speed Control [ ] 3. Vehicle Border Control [ ] 4. Origin-Destination Traffic Research [ ] 5. Dangerous Goods Monitoring [ ] 6. Automatic Stolen Vehicle Detection [ ] 7. C01 Enforcement [V] 8. Vehicle Access Control [ ] 9. Free flow Online Pay-Parking [V] 10. Third Party Systems
Orange ID Datacenter Orange ID = Traffic Systems ID Information & Enforcement System Controle ontheffinghouders Controle ANPR locaties Check admin rechten Mogelijkheid tot verbinden andere applicaties (overheid back-offices)
Orange ID Datacenter Handhaving stadsafsluiting: Back-office overtredersmodule
Orange ID Datacenter Back-office Webportal Beheer kentekens door ondernemers en bewoners van stadskern Correctie op kenteken bij tijdelijk kenteken door ontheffinghouder C01 Webportaal
Zaandam Referenties
Milieu zone Rijswijk Referenties
Toegangscontrole Tholen Referenties
Videofragment Gemeente Tholen https://plus.google.com/103305118830488094122/posts/Hxb7m8m wsdr Traffic Systems ID Videofragment Gemeente Tholen Uitleg C01 Handhaving en aanvullende informatie
Verboden in te rijden voor vrachtwagens Leidschendam-Voorburg Referenties
E-Link (2011) Access control gekoppeld aan logistiek (software) platform https://plus.google.com/103305118830488094122/posts/K1J9TDCUKRH
AON (2014) Access control ANPR.
Justitie binnenlandse Zaken( Jubi complex Den Haag) (2014): Access control ANPR
ATM Moerdijk (2014) Access control gekoppeld aan logistiek platform
Xserius (2014) Acces control
Monitoring gevaarlijke stoffen transport in Tunnel
Monitoring gevaarlijke stoffen transport in Tunnel
Monitoring gevaarlijke stoffen transport in Tunnel
Monitoring gevaarlijke stoffen transport in Tunnel
Monitoring gevaarlijke stoffen transport in Tunnel
Monitoring gevaarlijke stoffen transport in Tunnel
Privacy aspecten Uitgangspunt: persoonsgegevens niet herleidbaar obv kenteken Overtreders staan op overtrederslijst Ontheffinghouders binnen domein gemeente, niet openbaar