Samenvatting h1-h3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Hoe schrijf ik een recensie
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
tekstsoort, -doel + tekstvorm
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Opstel schrijven.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Een leesstrategie: toepassing
Lezen Nu Nederlands.
Leesmanieren. Leesmanieren Leesmanieren Zoekend lezen Oriënterend lezen Globaal lezen Precies lezen Studerend lezen Kritisch lezen.
Oriënterend Globaal Intensief Zoekend Kritisch Studerend.
Betogende spreekbeurt
Hoofdstuk 3 terugblik.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
SET schrijfvaardigheid H5
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Vaste tekststructuren
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Een beschouwing schrijven
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
4 havo Schrijflijn les 2
4 havo Schrijflijn les 3
Betoog.
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
4 havo Schrijflijn les 5
diagnostische toets leesvaardigheid
Een (informatief) Artikel schrijven
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Samenvatting h1-h3

Wat gaan we doen? Terugblik op de vorige hoofdstukken Samen controleren of ALLE stof duidelijk is en of er nog vragen zijn! Tijd over na deze presentatie? Toets voorbereiden

H1 Leestrategieën Als je een hoofdstuk uit een schoolboek bestudeert, lees je anders en met een ander doel dan wanneer je in de tv-gids zoekt naar een programma. Je hanteert bij verschillende teksten andere leesstrategieën.

Welke strategieën zijn er Welke strategieën zijn er? Iedere strategie zet je in met een bepaald leesdoel Oriënterend lezen Globaal lezen Intensief lezen Kritisch Studerend Zoekend Snel vaststellen of de tekst bruikbaar is. De hoofdzaken in een tekst vinden. Lezen om goed te begrijpen. Betrouwbaarheid beoordelen. Lezen om de inhoud te onthouden. Snel bruikbare info vinden

H2 schrijfdoelen en tekstsoorten Er zijn vijf verschillende soorten schrijfdoelen: Informeren: lezers vertellen wat er gebeurd is/gaat gebeuren; uitleggen hoe iets in elkaar zit. Opiniëren: lezers de gelegenheid geven zich een mening te vormen over een onderwerp. Overtuigen: lezers met argumenten overhalen tot een bepaalde mening/standpunt. Activeren: lezers aanzetten om iets te gaan doen. Amuseren: lezers vermaken door iets leuks of interessants te vertellen.

H3 Tekstopbouw In goede tekst zit een logische opbouw. Informatie is niet willekeurig verdeeld over een tekst. Teksten zijn in drie stukken te verdelen: Inleiding Middenstuk Slot

Inleiding/middenstuk/slot Herkenbaar aan: Inhoudelijke kenmerken Typografische kenmerken

H 3 vaste tekststructuren Teksten hebben vaak een bepaalde vaste structuur (opbouw) Vraag-antwoord, Aspectenstructuur, Probleem-oplossingen enz. (zie blz 25) De inhoud van de inleiding/middenstuk/slot is per structuur anders (zie blz 25)

H3 De alinea Kleinste ‘eenheid’ Kijk goed naar kernzinnen (1ste, 2de, laatste)

H3 De alinea Kleinste ‘eenheid’ Kijk goed naar kernzinnen (1ste, 2de, laatste)

Succes met leren!!!