Samenvatting h1-h3
Wat gaan we doen? Terugblik op de vorige hoofdstukken Samen controleren of ALLE stof duidelijk is en of er nog vragen zijn! Tijd over na deze presentatie? Toets voorbereiden
H1 Leestrategieën Als je een hoofdstuk uit een schoolboek bestudeert, lees je anders en met een ander doel dan wanneer je in de tv-gids zoekt naar een programma. Je hanteert bij verschillende teksten andere leesstrategieën.
Welke strategieën zijn er Welke strategieën zijn er? Iedere strategie zet je in met een bepaald leesdoel Oriënterend lezen Globaal lezen Intensief lezen Kritisch Studerend Zoekend Snel vaststellen of de tekst bruikbaar is. De hoofdzaken in een tekst vinden. Lezen om goed te begrijpen. Betrouwbaarheid beoordelen. Lezen om de inhoud te onthouden. Snel bruikbare info vinden
H2 schrijfdoelen en tekstsoorten Er zijn vijf verschillende soorten schrijfdoelen: Informeren: lezers vertellen wat er gebeurd is/gaat gebeuren; uitleggen hoe iets in elkaar zit. Opiniëren: lezers de gelegenheid geven zich een mening te vormen over een onderwerp. Overtuigen: lezers met argumenten overhalen tot een bepaalde mening/standpunt. Activeren: lezers aanzetten om iets te gaan doen. Amuseren: lezers vermaken door iets leuks of interessants te vertellen.
H3 Tekstopbouw In goede tekst zit een logische opbouw. Informatie is niet willekeurig verdeeld over een tekst. Teksten zijn in drie stukken te verdelen: Inleiding Middenstuk Slot
Inleiding/middenstuk/slot Herkenbaar aan: Inhoudelijke kenmerken Typografische kenmerken
H 3 vaste tekststructuren Teksten hebben vaak een bepaalde vaste structuur (opbouw) Vraag-antwoord, Aspectenstructuur, Probleem-oplossingen enz. (zie blz 25) De inhoud van de inleiding/middenstuk/slot is per structuur anders (zie blz 25)
H3 De alinea Kleinste ‘eenheid’ Kijk goed naar kernzinnen (1ste, 2de, laatste)
H3 De alinea Kleinste ‘eenheid’ Kijk goed naar kernzinnen (1ste, 2de, laatste)
Succes met leren!!!