Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen Bea Maes Katja Petry Vanlerberghe Jessie 1BaO B2
inhoudstafel Wat is Kwaliteit van leven Hoe wordt kwaliteit van leven gemeten bij personen met verstandelijke beperkingen? Diverse assessmentmethode Diverse perspectieven Waarom kwaliteit van leven meten bij mensen met verstandelijke beperkingen? Op het niveau van het individu Op het niveau van de hulpverlening Op het niveau van de bredere samenleving Enige kritische kanttekeningen
Wat is Kwaliteit van leven Geen specifieke definities basisprincipes Verschillende dimensies breed geheel van concept Voor iedereen dezelfde componenten Subjectief en objectief component Positief beïnvloeden
Hoe wordt kwaliteit van leven gemeten bij personen met verstandelijke beperkingen? Diverse assessmentmethode methodologisch pluralisme (meest recent) Combineren van methoden vergelijken bevragingen Directe gedragsobservatie objectieve meting Kwalitatieve methoden Diepgaander inzicht natuurlijke context van betrokkenen Sociale indicatoren registreren
Hoe wordt kwaliteit van leven gemeten bij personen met verstandelijke beperkingen? Diverse perspectieven Advocacy-beweging Beantwoorden vragen afhankelijk niveau van functioneren vertekening = response-bias soort vragen Vermijden: pretest Proxybenadering(vervanging) Proxybenadering = aanvulling i.p.v. vervanging participatorisch actie-onderzoek
Waarom kwaliteit van leven meten bij mensen met verstandelijke beperkingen? Op het niveau van het individu Keuzes maken samen met individu Persoonsgerichte planningsprocessen activiteiten en ondersteuning de persoonlijke wensen, interesses, voorkeuren, sterke kanten en competenties van de persoon de persoon en belangrijke personen = actief betrokken de persoon en familie maken keuzes en kunnen beslissingen nemen de persoon gebruikt natuurlijke vormen van ondersteuning bevorderen van sociale relaties, waardering en respect, maximale kansen de planning = herhaaldelijk in samenwerking binnen team
Waarom kwaliteit van leven meten bij mensen met verstandelijke beperkingen? Op het niveau van de hulpverlening te vertrekken van de voorkeuren, de sterktes en de noden van een persoon met verstandelijke beperkingen. Familie speelt centrale rol Betrokkene maakt zelf de keuze Inspelen op aanpassingsmogelijkheden Op het niveau van de bredere samenleving niet los gezien van kwaliteit van leven bij mensen zonder handicap Sociaal beleid Deelnemen aan beleidsprocessen
Enige kritische kanttekeningen te weinig onderscheid (Wolfensberger) kwaliteit van leven tirannie(Goode) geen waardevrij label (Hatton) misbruikt worden bij ethische beslissingen bv: leven of dood?(Hatton)