Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Klassiek compatibilisme
Door goede gesprekken groeien
Time management in het onderwijs
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
thema's weinig over puur “onderwerpsontsluiting” onderwerpsontsluiting full-text zoeken user / looser generated content catalogiseren / titelbeschrijven.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Regelt Goed en Snel uw Project Resultaat Z-teams Corporate Value Proposition v09 1. Realisatie van uw éénmalig project met een expert team - Snel geregeld.
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Werkvormen als vanzelf
Logonet024 Wat moeten we er mee? moeten. logonet024 Wat ontmoeten we er mee?
Geletterdheid….. Wat is dat?
Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Modaliteiten binnen bewegen
Bijeenkomst NVP Doetinchem, 8 juli Wedeo op hoofdlijnen SW Bedrijf Met linken naar SW-plus en SW-min 1200 mensen aan het werk Specialiteit Leerwerkbedrijf.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
‘Het talent bestaat niet.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Kijk, dit is nystagmus.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Deel anders, mijn organisatie
CanDo Coaching.
Nachts am Wolgastrand - Die Flippers
….of toch verschillend?? Dr Margo Brouns
Organisatie KPI / Resultaat
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Visie & Strategie.
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Sturen op Welzijn: veranderaanpak gemeenten VraagsturendVraagvolgend Controleren Co-creëren Berkelland Almere Emmen Revisited Peel en Maas Utrecht Wijk.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 4
FABELEN Essentie zien Disfunctionele patronen doorbreken
Visie & Strategie.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
 A-94 A-94.
Het Openbaar Ministerie
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Uit de knoop november 2016.
Gesprekstechnieken Les 5.
Beleid en regelgeving Les 1.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change

Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Alert organiseren Beleven Essentie Unvalues Paradox Veroorzaken: dramatiseren, ontlokken, verleiden Strange | Strategy and Change

Veroorzaken van beweging Strange | Strategy and Change Doelstelling Uitstekend resultaat Organisatie KPI / Resultaat Managen Expertise LP Condities LP = Leidende Principes Beeld op de toekomst

Hoofdstuk 8. (fragment uit het boek) Om beweging te kunnen veroorzaken, moet je ofwel ‘dramatiseren’, ofwel ‘verleiden’, ofwel ‘ontlokken’. Dramatiseren kun je doen door: noodzakelijke voorwaarden te laten ontbreken ( voorwaarde ); een helder kader neer te zetten voor de mensen die een specifiek, niet eenvoudig te bereiken eindresultaat moeten behalen ( kader ). Verleiden kun je doen door: een wereld aan andere mogelijkheden te laten zien, dus bijvoorbeeld een andere omgeving te bezoeken ( wereld ); de wil of het verlangen van iemand aan te spreken ( wil ); een voorstelling te maken van de situatie waar je over tien jaar wilt zijn ( voorstelling ). Ontlokken kun je doen door: echt in contact met de ander te komen (Weick en Sutcliff noemen dit ‘heedful interactions’) ( contact ); de inzet van iemand aan te spreken ( inzet ); te onderzoeken en daarmee cognitief te begrijpen hoe een situatie in elkaar zit ( begrip ). Dramatiseren gaat altijd om interventies op systeemniveau. Verleiden en ontlokken betreffen interventies op interactieniveau. Verleiden is gericht. Ontlokken richt zich meer op een omgeving, waarin iets kan ontstaan. Strange | Strategy and Change

Veroorzaken geen model, een puzzel (alert aanmodderen) Strange | Strategy and Change Voorwaarde Kader Wereld Wil Voorstelling Contact Inzet Begrip

Veroorzaken, een oefening In viertallen Casus: Waar zou je verandering willen veroorzaken? Kies één per viertal Bespreek de casus. Vraag: met welke veroorzaak kaart heeft dit waarschijnlijk het meeste te maken? “Niet interveniëren waar de pijn zit” (van Dongen) Dus, als het bij een kaart zit die met ‘verleiden’ te maken heeft, dan nadenken over veroorzaak interventies op ‘dramatiseren’ of ‘ontlokken’ Dramatiseren, verleiden of ontlokken. Welke interventies zijn denkbaar bij de kaarten? Voor welke interventie zou je uiteindelijk kiezen? Strange | Strategy and Change

Veroorzaak interventies bespreken Strange | Strategy and Change Doelstelling Uitstekend resultaat Organisatie KPI / Resultaat Managen Expertise LP Condities LP = Leidende Principes Beeld op de toekomst