Zwerfafval projecten In het primair onderwijs 25 juni 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ROZEN EN SPREUKEN.
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
De Van Damschool in ontwikkeling
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Obs de Werkschuit Informatie avond Groep 1-2a en 1-2 b.
leerlingen te leren hoe ze kunnen leren tegemoet te komen aan de behoefte van begaafde leerlingen om meer en diepere kennis op te doen over speciale thema’s.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Geef de kinderen de wereld
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Projectweek.
Aquarellen van Marcel REYNAERT
Sociale media op school
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
NME: kiezen, leren, meedoen
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Het werken met portfolio
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Basis communicatieplan
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
© Arlande IT manager wordt eens volwassen! Niet hullie of zunnie…
Aanpak problematisch gedrag
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Volksuniversiteit Zwolle
Vodafone simkaarten. Kwaliteit A: Onze Prepaid is gemaakt van plastic in dit plastic zit een chip deze zijn vaak gemaakt van chipplaten. B: We verwachten.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
PESTEN JULIANASCHOOL.
3 vwo-gymnasium OUDERAVOND 15 september 2015 WELKOM.
De vrijwilliger-loze maatschappij Presentatie Vrijwilligersmarkt 10 oktober 2015 Karel Loohuis, Burgemeester gemeente Hoogeveen.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Reminiscentie Levensboeken
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Handleiding lesprogramma leerkrachten middenbouw Basis Onderwijs.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Samenwerken met het bedrijfsleven
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
H3 Wat is normaal?.
Instructie: Als kinderen voor zichzelf willen bijhouden hoe snel, of hoeveel rondjes ze iedere dag rennen, kan dit met dit sjabloon. Een leerkracht kan.
“Geef de kinderen een wereld….” Gezongen door Dana Winner
School made by Fardau, Mare, Sudarnangai , Jiske
Informatieavond 15 november 2017
Uitwisseling Denemarken
What matters to you 2018 Betere zorg begint met een goed gesprek
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
OGI Een datamuur in de klas.
HOE SCOOR JIJ? Naam deelnemer: Leeftijd: Project: Datum:
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Project gamemarket Les 1.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Zwerfafval projecten In het primair onderwijs 25 juni 2015

Programma Inventariseren (Wie doet wat aan zwerfafval-projecten?)

Programma Inventariseren (Wie doet wat aan zwerfafval-projecten?) Onderzoek naar zwerfafvalprojecten

Programma Inventariseren (Wie doet wat aan zwerfafval-projecten?) Onderzoek naar zwerfafvalprojecten Portfolio

Programma Inventariseren (Wie doet wat aan zwerfafval-projecten?) Onderzoek naar zwerfafvalprojecten Portfolio Valkuilen (wat moeten we niet willen)

Inventariseren Geef aan voor welke groep. Hoeveel lessen Eigen ontwerp? Zit er een actie bij. Grove lijn van de activiteiten

Onderzoek naar zwerfafvalprojecten netwerk NME diensten Inventarisatie door “Lichte Bries”

Portfolio

Valkuilen (wat moeten we echt niet willen?) Kennis over zwerfafval Een leuke activiteit Grote mensen probleem, zoals plastic soep, gebruiken als motivator Waardeontwikkeling vergeten

Waardeontwikkeling

Kleuters leren de wereld kennen door middel van imitatie. Door hierop aan te sluiten en de kleuter te wennen aan regelmaat kunnen vaste gewoonten worden gevormd. Ze nemen gewaardeerd gedrag over.

Waardeontwikkeling Kleuters leren de wereld kennen door middel van imitatie. Door hierop aan te sluiten en de kleuter te wennen aan regelmaat kunnen vaste gewoonten worden gevormd. Ze nemen gewaardeerd gedrag over. Kinderen in de middenbouw ‑ leeftijd zijn erg gevoelig voor het oordeel van anderen in de groep. De groep begint eigen normen te stellen en het overnemen of onderschrijven van zo'n norm vormt een belangrijke waarde. Gewaardeerde en gerespecteerde volwassenen (zoals ouders en de leerkracht) blijven een voorbeeldfunctie vervullen.

Waardeontwikkeling Kleuters leren de wereld kennen door middel van imitatie. Door hierop aan te sluiten en de kleuter te wennen aan regelmaat kunnen vaste gewoonten worden gevormd. Ze nemen gewaardeerd gedrag over. Kinderen in de middenbouw ‑ leeftijd zijn erg gevoelig voor het oordeel van anderen in de groep. De groep begint eigen normen te stellen en het overnemen of onderschrijven van zo'n norm vormt een belangrijke waarde. Gewaardeerde en gerespecteerde volwassenen (zoals ouders en de leerkracht) blijven een voorbeeldfunctie vervullen. Kinderen in de bovenbouw worden zich steeds meer bewust van hun eigen waarden en keuzen. Tegelijkertijd willen ze zich conformeren aan de groep en niet altijd opvallen.

Laten we opruimen als straf afschaffen! Geo