Concept examenprogramma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Handvatten voor implementatie in het examenprogramma
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Welkom.
VAN GELDER TECHNATOR DOCENT NATUURKUNDE.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Basisbewerkingen rekenen
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
De toekomst van het vmbo
Het (nieuwe) betavak NLT
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Een project van de Korengroep
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Jacqueline Kerkhoffs juni 2015.
Training digitale didactiek
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Informatieavond mavo  Voorstellen mentoren  Algemene informatie leerjaar 4  Eindexamen  Sectorwerkstuk: doorstroom MBO of havo  Activiteitenweek.
1. 2 Presentatie “Wat is er allemaal anders in klas 3” Verloop leerjaar 3+4 Organisatie Verandering weekrooster Verloop klas 3 Einde leerjaar 3; klaar.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
13 november 2012 BÈTA CHALLENGE Programma. Inhoud: 1. Legitimatie 2. Doelgroep en doelstellingen 3. Ontwerpprincipes / voorwaarden 4. Tijd en beoordeling.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Studiekeuzes van uw kind
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
23 maart 2017 profilering.
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Technologie en Toepassing
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Welkom op het Saenredam College
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Welkom op het Saenredam College
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Studiekeuzes van uw kind
Welkom in ons huis! Profiel: Economie & Ondernemen
Is er een recept voor het maken van een T&T-opdracht?
Transcript van de presentatie:

Concept examenprogramma ‘Technologie & Toepassing’ Mei-juni 2015, M-Tech

De actualiteit Landelijk beleid: belang van LOB ontschotting vmbo-mbo verbinding met vervolgonderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke context gericht op talentontwikkeling van leerlingen

KernProfiel van de BCP leerling ondernemend Creatief ontwerpend inventief nieuwsgierig proactief samenwerken, kansen zien en benutten analytisch technische vaardigheden willen verbeteren meer willen weten de leerling komt beter voorbereid in het MBO

‘Technologie en Toepassing’ Karakteristieken van het examenprogramma ‘Technologie en Toepassing’ schoolexamen studielast ca. 160 uur gebaseerd op 2 leer- en ontwikkellijnen: ontwikkeling arbeidsidentiteit: LOB uitvoeren en opleveren van opdrachten is geformuleerd als einddoelstelling mavo 4 gaat uit van concept – context structuur

Examenprogramma (voorbeeld)

Wat is de rol van de leraar? leren zij? Waarheen leren getoetst? Hoe wordt hun Wat leren zij? Wanneer leren zij? Hoe leren zij? Wat is de rol van de leraar? Waar leren zij? Met wie leren zij? Waarmee leren zij?

Handreiking (= voorbeeld uitwerking) In de handreiking wordt onder meer ingegaan op: het profiel van de T&T kandidaat; de betekenis van de bèta-werelden als context voor de kandidaten; de didactische werkvormen ; de ontwerpeisen bij een opdracht; de formatieve beoordeling van de projecten in lijn met het examenprogramma; de rollen van de docent ; de mogelijke opzet van het programma van toetsing en afsluiting; de doorlopende ontwikkellijn naar het mbo en de profielen NT/NG havo; de mogelijkheden tot versnelling, verbreding en verdieping op basis van het examenprogramma Technologie & Toepassing; de loopbaanbegeleiding van de kandidaat en de instrumenten die daarbij kunnen worden ingezet; voorbeeld projecten ‘good practices’

Concept - Context Kernconcept Technologie & Toepassing

In het cursusjaar 2014-2015 starten de eerste leerlingen in leerjaar drie en vier met hun examenprogramma binnen Bèta Challenge. Om hen het schoolexamenvak “Technologie & Toepassing” te bieden is ontheffing voor het examennoodzakelijk. We vragen deze ontheffing aan voor de eerste twaalf Bèta Challenge scholen, voor in totaal drie (3) cursusjaren; 2014 – 2015 , 2015 – 2016 en 2016 – 2017. Na deze periode vindt een evaluatie en terugkoppeling plaats met het ministerie van OCW.