Concept examenprogramma ‘Technologie & Toepassing’ Mei-juni 2015, M-Tech
De actualiteit Landelijk beleid: belang van LOB ontschotting vmbo-mbo verbinding met vervolgonderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke context gericht op talentontwikkeling van leerlingen
KernProfiel van de BCP leerling ondernemend Creatief ontwerpend inventief nieuwsgierig proactief samenwerken, kansen zien en benutten analytisch technische vaardigheden willen verbeteren meer willen weten de leerling komt beter voorbereid in het MBO
‘Technologie en Toepassing’ Karakteristieken van het examenprogramma ‘Technologie en Toepassing’ schoolexamen studielast ca. 160 uur gebaseerd op 2 leer- en ontwikkellijnen: ontwikkeling arbeidsidentiteit: LOB uitvoeren en opleveren van opdrachten is geformuleerd als einddoelstelling mavo 4 gaat uit van concept – context structuur
Examenprogramma (voorbeeld)
Wat is de rol van de leraar? leren zij? Waarheen leren getoetst? Hoe wordt hun Wat leren zij? Wanneer leren zij? Hoe leren zij? Wat is de rol van de leraar? Waar leren zij? Met wie leren zij? Waarmee leren zij?
Handreiking (= voorbeeld uitwerking) In de handreiking wordt onder meer ingegaan op: het profiel van de T&T kandidaat; de betekenis van de bèta-werelden als context voor de kandidaten; de didactische werkvormen ; de ontwerpeisen bij een opdracht; de formatieve beoordeling van de projecten in lijn met het examenprogramma; de rollen van de docent ; de mogelijke opzet van het programma van toetsing en afsluiting; de doorlopende ontwikkellijn naar het mbo en de profielen NT/NG havo; de mogelijkheden tot versnelling, verbreding en verdieping op basis van het examenprogramma Technologie & Toepassing; de loopbaanbegeleiding van de kandidaat en de instrumenten die daarbij kunnen worden ingezet; voorbeeld projecten ‘good practices’
Concept - Context Kernconcept Technologie & Toepassing
In het cursusjaar 2014-2015 starten de eerste leerlingen in leerjaar drie en vier met hun examenprogramma binnen Bèta Challenge. Om hen het schoolexamenvak “Technologie & Toepassing” te bieden is ontheffing voor het examennoodzakelijk. We vragen deze ontheffing aan voor de eerste twaalf Bèta Challenge scholen, voor in totaal drie (3) cursusjaren; 2014 – 2015 , 2015 – 2016 en 2016 – 2017. Na deze periode vindt een evaluatie en terugkoppeling plaats met het ministerie van OCW.