ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Plusgroepen in het basisonderwijs.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Van Maerlant HAVO/VWO Evaluatie leerjaar 1 en 2 en toekomst Schooljaar
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Pass’t Montessorionderwijs ?
PLUSKLAS.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Zorgstructuur op basisschool Pius X
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
De weg van de leerling met specifieke
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.

Informatie voor ouders groep 8 over:
Motiveren: de ins en outs!
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Leerlingen en ouders aan het woord
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Kennis delen.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Informatie voor ouders groep 8 over:
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN 20-05-2015 Mariëlle Reemers

Inhoud Wat hebben we gedaan en waarom Onderzoeksvragen Bevindingen op hoofdlijnen Vragen/Discussie

Wat hebben we gedaan? Waarom? PO Schoolbezoek bij 48 scholen Vragenlijst bij 200 scholen (96% respons) VO Schoolbezoek bij 49 scholen Vragenlijst bij 125 scholen (78% respons) Maatschappelijke aandacht voor beter presterende leerlingen Bestuursakkoorden: VO dec 2011 / PO jan 2012 Differentiatie en opbrengstgericht werken (Onderwijsverslag) Waarom?

Onderzoeksvragen PO: Hoe richten basisscholen het onderwijs aan de cognitief best presterende leerlingen in? Visie/beleid en onderwijsaanpassingen Signalering, onderwijsbehoeften en doelgericht werken Differentiatie en zorg VO: Wat doen scholen om leerlingen op het vwo tot hogere prestaties te brengen? Is er ambitieuze schoolcultuur? Wordt er opbrengstgericht gewerkt t.a.v. beste leerlingen? Is er sprake van maatwerk/differentiatie?

Bevindingen Over het algemeen positief over de ambitieuze schoolcultuur. positieve houding tov uitdagen/prikkelen leerlingen vaak specifiek beleid, daadwerkelijke invulling zeer divers Verschillende manieren op onderwijs aan te passen. PO: m.n. binnen eigen groep compacten en verrijken (verbreden/verdiepen), soms ook aanbod buiten eigen groep (bv plusklas); maar grote verschillen tussen leergebieden, leraren en scholen; keuzes gerelateerd aan beschikbare materialen/methodes VO: vaak tweede systeem buiten normale curriculum, vooral gericht op verbreding en is een vooraf gedefinieerd aanbod; weinig differentiatie in reguliere lessen

Bevindingen Scholen hebben meestal in beeld welke leerlingen meer aankunnen (signaleren). PO: inschatting leraar obv toetsresultaten en observaties VO: bij inschrijving of in eerste leerjaar, later jaren minder; toetsresultaten het belangrijkst maar ook motivatie Grote verschillen tussen scholen wat de doelgroep is: van alle vwo-leerlingen tot enkele hoogbegaafde leerlingen Formuleren onderwijsbehoeften leerlingen gaat nog moeizaam. Blijft hangen op ‘behoefte aan meer cognitieve uitdaging’

Bevindingen Scholen zoeken naar een goede en duurzame vorm voor doelgerichte differentiatie en maatwerk. PO: wel één of andere vorm, maar grote verschillen tussen leergebieden en scholen; doelgerichtheid aangepast aanbod nog beperkt, aanwezige materialen vaak sturend; begeleiding leraar laat te wensen over VO: leerlingen vinden extra aanbod wel interessant, maar reguliere lessen ‘saai’; weinig differentiatie in de reguliere lessen, nog onvoldoende duidelijk hoe dit vorm moet krijgen; (prestatie-)doelen worden nog maar beperkt geformuleerd en geëvalueerd

Bevindingen Kwaliteitszorg vaak onvoldoende. Iets doen lijkt vaak belangrijker dan precies omschreven doelen en evaluatie van de kwaliteit; kwaliteitsborging onvoldoende PO: veel scholen nog bezig met formuleren visie; schoolbrede afspraken geven onvoldoende richting aan onderwijs in de klas; gebrek aan tijd en kennis VO: wel beleid, maar niet gekoppeld aan concrete, meetbare doelen waardoor ook beperkte evaluatie Scholen ervaren belemmeringen in personeel en financiën, maar ook in de organisatie en beschikbare materialen

Vragen/Discussie