Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 22 april 2013
Advertisements

Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Van Methode Naar Methodiek
Eindwerk zesde jaar.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Pedagogisch ICT-project : ELO met WebQuests
Innovatief leren met behulp van ICT
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
PCVO Lerarenopleiding Welkom Inleiding
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
1 WebQuest Welkom Inleiding. C. Bosmans - PHH 2 WebQuests Didactisch model en handleiding voor het ontwerpen van een digitale les op het internet –Overzicht.
Powerpoint in de les Welkom Inleiding Christ Bosmans.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Bevorderen van de taalvaardigheid
Workshop ICT-dag Amsterdam Arena Karel Kats
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
WebQuest Welkom Inleiding
Planborden en dag- /weektaken
Info avond CBS De Bargeweide
Informatieavond groep 3 en 4 pcbs de Claercamp
Welkom in het vijfde leerjaar!
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
Op de informatieavond van groep 6
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Welkom in Groep 8!. Informatieavond groep 8  Welkom en toelichting over de avond  Uitleg: de Zilverberg en leren door betrokkenheid.  Het onderwijs.
 Wiskunde  Nederlands  Frans  W.O.  Huiswerkplanner  Eindtoetsen, OVSG, naar het secundair  Website.
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
DO-IT activiteit 21 april Ik hoor en ik vergeet Ik zie en ik onthoud Ik doe en ik begrijp.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
Informatieavond groep 6. Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken Het onderwijs in groep 6 Het programma Overige.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Gebruik maken van video via internet in de lessen woensdag 21 april 2010 | uur | Robert van de Ven.
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
New York Matthijs/Marian Bewaar uw lootje goed!. rekenen taal Muziekles/ handarbeid thema spelling lezen (be- grijpend) schrijven Vreedzame school zelfstandig.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Informatieavond groep 5
Welkom in Groep 8!.
De “Big Six” model “Switch VR”.
Informatieavond groep 6
Woordenschat Hoofdstuk 3
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Groep
De kracht van eenvoud Woudschoten 2004
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Webquests Een web-based methode voor zelfstandig werk Hervé Wellens – April 2010

Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik Wat ik zie, onthoud ik Wat ik doe, begrijp ik Webquests

Leerpiramide van Bales (1996) Leerstrategie Leerpiramide van Bales (1996) Webquests

Wat is een Webquest? een zoektocht naar informatie op het internet een gestructureerde leeractiviteit begeleid zelfstandig leren al dan niet in een open leercentrum gaande van enkele lesuren tot enkele weken tevens toepassing binnen gecombineerd onderwijs (cfr. Volwassenenonderwijs) Webquests

Opbouw van een webquest Vast patroon: Introductie Taak Uitwerking (proces) Bronnen Evaluatie Conclusie Webquests

Webquests

Webquests

Webquests

Webquests

Webquests

Webquests

Voorbeelden van webquests http://www.webkwestie.nl/Mededinging/ http://assets.uitgeverijdeboeck.be/economie/SEI/webquest/HF2/stap6.html http://assets.uitgeverijdeboeck.be/economie/kringen/webquest/kringen1module2/stap5.html http://www.webkwestie.nl/vo_digitheek/index.htm http://webquest.org/index.php Webquests

Auteursrechten Op een flexibele manier omgaan met auteursrechten Webquests

Waarom? Zelfstandig werk, autonoom leren Groepswerk Informatie verwerven en verwerken Probleemoplossend leren Aanleren van zoekstrategieën Vakoverschrijdende aanpak ICT-vaardigheden Taal: lezen, schrijven, spreken, luisteren Webquests

Het maken van een webquest Op het web vind je verschillende formaten en sjablonen (templates) die je kan gebruiken: http://www.kuleuven.be/slo-econ/Sjabloon WQ.htm http://www.webkwestie.nl/index_algemeen.htm http://www.aula21.net/Wqfacil/webeng.htm http://webquest.sdsu.edu/lessontemplate.html Webquests

Het publiceren van de webquest publiceer als PDF op de leeromgeving van je school of publiceer als WEBSITE op de leeromgeving van je school publiceer als WEBSITE op je eigen webruimte of deze van je school Webquests

En nu aan de slag… Webquests