Minor Internet Marketing Les 1 | SEO Zoekmachineoptimalisatie
Even voorstellen: Docent Internet Marketing Internetmarketeer Peter Zuurbier p.c.zuurbier@saxion.nl Tel. 053-4876962 Kamer H1.42 (Enschede)
Literatuur Boek: Handboek SEO Tamaëla etc. isbn:978-90-5940-557-8 Documenten \ Artikelen website www.minorinternetmarketing.nl Blogs: karelgeenen.nl marketingfacts.nl Matt Cutts etc.
Planning SEO Week 1: Tekstcomponent Week 2: Populariteitscomponent H1,3,4,5 Week 2: Populariteitscomponent H8,9 Week 3: Technische component H2,6,7 Week 4: Google Analytics Week 5: KPI’s H10,11,12
SEM SEM = SEO + SEA Zoekmachineoptimalisatie Zoekmachineadverteren natuurlijke zoekresultaten Zoekmachineadverteren gesponsorde zoekresultaten Wanneer SEO en/of SEA?
SEO Conversie is datgene wat je met de site wil bewerkstelligen, bijv. … een transactie afdrukken van informatie downloaden van informatie contactformulier invullen etc.
Doel SEO Doel SEO: Het verhogen van de conversie door … verkrijgen van meer relevante bezoekers verhogen van natuurlijke positie in zoekmachines
Hoe doen we dit? Juiste keywords Hoge positie in de SERP Positie advertentie is belangrijk voor het aantal kliks 90% van de gebruikers kijkt alleen boven de vouw, meestal de eerste 10 resultaten.
Verdeling traffic (omzet) SERP
natuurlijke resultaten : betaalde zoekresultaten Organisch vs Betaald Verhouding kliks natuurlijke resultaten : betaalde zoekresultaten = 3 : 1 Informatiezoekers klikken meer op natuurlijk Kopers klikken meer op betaald (dus op bedrijfsnaam adverteren => converteert goed)
Componenten SEO Tekstcomponent (content) Indexatiecomponent (techniek) Zoekwoord: frequentie, KEI-index, dichtheid, plaats SERP Indexatiecomponent (techniek) Fouten tijdens het crawlen (xenu gratis tool) Titles, Meta description, Url’s, Dubbel Populariteitscomponent (linkbuilding) Aantal backlinks Panda update Hummingbird Google+
Gebruik: document SEO minimum eisen.doc Huiswerk Bestudeer H3,4,5 Opgaven 1.1 t/m 1.4 toepassen op website en schrijven van verslag Gebruik: document SEO minimum eisen.doc
Tekstcomponent intern Lijst met zoekwoorden Bepaal de doelgroep Stel met elkaar een lijst op met mogelijke zoekwoorden (zonder tools) Zet deze lijst over in het excel-bestand
Tekstcomponent intern Zoekvolume bepalen Bepaal het zoekvolume (Google Adwords Keyword Planner) Instellingen: Nederlands, Nederland, Google Voeg interessante synoniemen toe
Tekstcomponent intern SEO- en/of SEA-zoekwoorden Bepaal concurrentie (www.google.nl) Bereken KEI-index
Tekstcomponent intern Keywordmapping Verdeel de meest interessante keywords over de pagina’s (productgroepen) Voorwaarde: Maximaal drie per pagina
Tekstcomponent intern Posities en content Bepaal posities in SERP van deze zoekwoorden handmatig bepalen via google-clean: https://www.google.com/?client=google-csbe
Tekstcomponent intern Posities en content Meet woorddichtheid (density) Ctrl+F Woorden tellen in Word Standaard rond 3%
Tekstcomponent intern Posities en content Bepaal aantal backlinks van deze site (http://www.majesticseo.com/)
Tekstcomponent intern Doe dit voor 5 pagina’s Homepage en 4 subpagina’s (indien mogelijk)