Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB-middag Haaglanden
Advertisements

Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Voorlichtingsavond sectoren Het Kwadrant Maandag 10 februari 2014
Presentatie regiobijeenkomsten vernieuwing examens vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
VMBO osb in de onderbouw loopbaan oriëntatie in de bovenbouw
Jacqueline Kerkhoffs, projectleider
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Voorstellen Mijn naam: Bas Kuiper (KPB) de decaan heet tegenwoordig:
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (2)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAKSCHOOL Werkmiddag
Instroom klas 3 vmbo.
Jacqueline Kerkhoffs juni 2015.
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De N-factor, lessencyclus over netwerken
LOB binnen Taalbrug DG.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Basiskennis LOB.
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
Informatieavond vakkenpakketten Welkom In gesprek met de leerling Weet je al wat je na het VMBO wil gaan doen? Wat spreekt je hierin aan? Wat zijn je.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Welkom LOB Helicon Eindhoven VMBO-MBO 20 januari 2016
Rob Abbenhuis Mei We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Ouderavond Mavo 3 5 september Programma Peter Tilman, conrector Judith Reijmer, teamleider Liliana Jansen/ Willem Olde Meule, decanen Werkweek:
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Informatieavond vakkenpakketten Welkom. Informatieavond vakkenpakketten Welkom.
Jacqueline Kerkhoffs Leen Prins
Netwerkmiddag ronde Welkom.
LOB in het PTA van het VMBO
Platform VMBO Dienstverlening en Producten. 8 januari 2015 Amersfoort
LOB in de TL 19 januari 2017 BCN Rotterdam Capelle a/d IJssel Caroline Wlodarczyk.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Netwerkbijeenkomst Decanen
LOB als doorlopende lijn
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
VMBO Modulair E&O – HBR – D&P – Z&W.
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
Doorlopende leerlijn VMBO - MBO
Volop keus, durf te kiezen
Voorlichtingsavond klas 2 PROFIELKEUZE VOOR KLAS 3
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
Juli ’19 Jacqueline Kerkhoffs.
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Welkom Ouderavond BBL3/KBL3.
Ouderavond leerjaar 2 Van harte welkom
Transcript van de presentatie:

Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch De talentenmap Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch

De talentenmap Inez Barmentloo Vincent van Gogh. Cora Houweling Ubbo Emmius. Fijbe Kruizinga Alfa-college. Pentcho Bodegom Sobit.

Onderwerpen: Ontwikkelingen LOB LOB Projectleiding J. kerkhoffs en R. Abbenhuis. Doorlopende leerlijn Jeffrey White SLO Hoe past de (Digitale)Talentenmap daarin? Wat hebben we nog nodig? De opbouw van ons praatje

Projectleiding LOB in de nieuwe examenprogramma’s Jacqueline Kerkhoffs en Rob Abbenhuis, gereviseerd door Monique Uelderink 19-11-2014  

LOB in Het nieuwe Examenprogramma -De kern Algemene kennis en vaardigheden Professionele kennis en vaardigheden Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling -De vier profieldelen -De keuzedelen LOB nu duidelijke plaats in het LOB programma Door de beroepsgerichte programma’s de nieuwe structuur van kern, profiel en keuzedelen te geven, zijn die loopbaankeuzes al wat meer ingebouwd in het vmbo.

OCW “LOB moet als een rode draad door de nieuwe beroepsgericht programma’s van het VMBO lopen” Opdracht OCW bij de start:

Accentverschillen in grote lijnen: Geïnformeerd kiezen Gericht op de keuze Gericht op losse LOB- activiteiten Door de decaan en mentoren Loopbaancompetenties ontwikkelen Gericht op leren kiezen Gericht op álle ervaringen meenemen. Meer mensen binnen de school. Loopbaancompetenties ontwikkelen: we komen daar zo op terug

Minder Wat wil je later worden? Welke sector ? Welke vervolgopleiding ?

Meer: Reflecteren op ervaringen Leerling activeren Wat heeft indruk gemaakt? Wat deed je hierin heel goed? Wat zegt dit over wat jij belangrijk vindt? Wat en wie heb je nog nodig om tot een keuze te komen?

John Seely Brown : Vervaltijd vaardigheden vóór digitale revolutie rond 30 jaar. vervaltijd vaardigheden nú rond 5 jaar. Anno 2014 is dat niet meer realistisch. Bedrijven, beroepen en opleidingen veranderen continu, het is aan de werknemer om daarop te reageren en loopbaankeuzes te maken wanneer dat nodig is. Het maken van één juiste keuze is veranderd in een loopbaanproces dat je steeds bij kunt sturen.

Hoe doen leerlingen dat? Ervaringen opdoen In gesprek over ervaringen Kleine stappen zetten in het keuzeproces. Binnen de beroepsgerichte vakken kan deze krachtige leeromgeving geboden worden. reflectie op ervaringen die er toe doen (au en wauw)

Loopbaancompetenties De kandidaat heeft de vaardigheid de eigen loopbaan vorm te geven door op systematische wijze om te gaan met ‘loopbaancompetenties’ Wat kan ik het best en hoe weet ik dat (kwaliteitenreflectie) Waar ga en sta ik voor en waarom dan? (motievenreflectie) Waar ben ik het meest op mijn gemak en waarom dan? (werkexploratie) Hoe bereik ik mijn doel en waarom zo? (loopbaansturing) Wie kan mij helpen mijn doel te bereiken en waarom die mensen? (netwerken)

Loopbaandossier De kandidaat maakt zijn eigen loopbaanontwikkeling inzichtelijk in een ‘loopbaandossier' Door de school zelf vorm te geven In een loopbaandossier is opgenomen welke activiteiten zijn uitgevoerd die hebben bijgedragen tot het ontwikkelen van de ‘loopbaancompetenties

In het loopbaandossier Prestaties en bewijsstukken - wat heb ik gedaan? Reflecties - wat heb ik geleerd? -over mijzelf -van mijn ervaringen

De Kern van LOB: de gesprekken Loopbaanreflectiegesprekken De leerling moet aan de hand van loopbaanervaringen in gesprek gaan met zichzelf en met anderen, om zo te ontdekken waar zijn capaciteiten liggen. Dit gesprek kan door geen enkele methode, toets of test vervangen worden.

Loopbaangesprekken

Loopbaangesprekken niet zomaar gesprek De leerling aan het woord Loopbaancompetenties gebruiken De leerling uit dagen een volgende stap te zetten - ervaring op gaan doen of informatie in winnen Kleine vragen over concrete ervaringen

Filmpje Talentenmap gesprekken

LOB binnen de school? Starten met LOB in de onderbouw LOB in het PTA in de bovenbouw Leerlingen vormen een loopbaandossier Gesprekken organiseren en vastleggen

Fasering Onderbouw Leerjaar 2 De leerling onderzoekt wie hij is. Dromen over de toekomst Praat over zichzelf Ervaart arbeidsgebieden in school Bedenkt hoe het is om daar te werken Praat over zijn ervaringen. (de leerlinge houdt ontwikkeling bij in een loopbaandossier))

Fasering Bovenbouw Leerjaar 3 Leerjaar 4 Ervaart en onderzoekt de arbeidsgebieden en kijkt wat bij hem past Geeft met anderen betekenis aan zijn ervaringen Kijkt rond op verschillende MBO-opleidingen. Praat met anderen over zijn ervaringen. Maakt een keuze.

Spagaat van alle dag

De kandidaat is in staat zijn eigen loopbaanontwikkeling vorm te geven. Denken dat VMBO leerlingen hun eigen loopbaan kunnen sturen is een illusie

Geen affiniteit met LOB De Praktijk Lob als rode draad Overladen programma Hectiek van alle dag Onbekendheid met LOB Geen affiniteit met LOB Niet iedereen gaat dit omarmen en ook is niet iedereen geschikt voor LOB gesprekken voeren. Affiniteit gaat over alle niveaus ouders/docenten/mentoren/schoolleiders Rode draad OK, maar dan wel geformaliseerd. Praktijk is: niet iedereen wil die loopbaan gesprekken voeren. Niet iedereen kan dat ook Kennis van het MBO

Paaltjes zetten Piketpaaltjes markeren vaak in de toekomst te realiseren objecten 

Hoe past de talentenmap in dit plaatje

De Praktijk van de Talentenmap Wel: Klas 1 tot en met 4 VMBO Losbladig systeem LOB in PTA. Talentenmapgesprekken. Reflectie op jezelf, motieven en loopbaan (loopbaancompetenties) Minder: Netwerken Portfolio met bewijsstukken Niet iedereen gaat dit omarmen en ook is niet iedereen geschikt voor LOB gesprekken voeren.

INTAKESPEL ONDERBOUWMAP BOVENBOUWMAP PROFIELMAP HANDLEIDINGEN Talentenmap ONDERBOUWMAP BOVENBOUWMAP PROFIELMAP HANDLEIDINGEN Digitale Talentenmap INTAKESPEL

Profielvak

De (digitale) profielmap 130 opleidingen Met 26 competenties Leerling vergelijkt zijn eigen profiel met het profiel uit de Profielmap De leerlingen voert een gesprek over de vergelijking

Het intakespel Vragenkaarten (denken/weten/voelen) Doorvragen Antwoorden in volzinnen Zelf een vraag stellen Heb ik mij voldoende voorbereid op een intake-gesprek? Pas ik bij deze opleiding?

Het doorstroomspel

We hebben voor u klaargezet De papieren Talentenmap De digitale Talentenmap en het Loopbaandossier Het Intakespel Het Doorstroomspel Werken met de Profielmap De Portfolio gesprekken