Landelijke Sociologie Dag Utrecht 12 maart 2011 dr. Albert Benschop Universiteit van Amsterdam www.sociosite.net Revolutie van de Facebook Generatie —

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1e WO Het verlies van Duitsland.
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Door goede gesprekken groeien
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
“Hoe kom ik aan klanten?”
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Internet fun & veilig! titeldia.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Keynote Talent Control als aanjager van groei 27 november 2012.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Kinderen online.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Belang van sociale netwerken in dringende geneeskundige hulpverlening
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Push for life!. Een man was ‘s nachts aan het slapen toen zijn kamer plots verlicht werd en God hem verscheen. De Heer zei hem dat hij een opdracht had.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
D igitale S tad E indhoven DSE. DSE D oelstellingen (Tot nu tot) Burgers en non profit instellingen uit Zuidoost Brabant de gelegenheid geven webpagina's.
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
Kennis - Intelligentie
Samen werken aan een gezonde regio!
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Presentatie Socialbesitas Hogeschool VHL
Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Francis Bolle Senior adviseur public affairs V&VN
Made by: BadBoysBroekhin
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Superhelden, we kennen ze allemaal
Altijd online!.
Kiwanis International District Nederland Kiwanis University NL (KU-NL Juli 2008) Serving the Children of the World ®
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
K INDEREN, JONGEREN EN SOCIALE MEDIA : OVER RISICO ’ S, REGELGEVING EN EMPOWERMENT Jolien Derluyn 1 BA SW B.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Facebook. Opgericht in 2004 Gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven Zonder toestemming gebruikers Profielpagina Persoonlijke gegevens openbaar.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE
Sociale media.
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Beveiliging van de informatie en beveiliging tijdens reizen
Presentatie: Gender en seksualisering
JEUGDzorg - voor wie?.
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Landelijke Sociologie Dag Utrecht 12 maart 2011 dr. Albert Benschop Universiteit van Amsterdam Revolutie van de Facebook Generatie — Sociale netwerken, sociale georganiseerdheid en collectieve actie —

Menu van de dag 1.Wat is FoF? a.Kenmerken van FoF b.Infrastructuur van selectieve associaties 2.Opkomst van online netwerken a.Sociale armoede – tijdsverspilling b.Verrijking van sociale leven 3.Functies van virtuele netwerken Contacten | Nuttige informatie | Lol 4.Zelforganisatie van maatschappe- lijk verzet 5.Facebook revolutie of revolutie van Facebook generatie? 6.Egyptisch revolutie als flitsmeute

FoF = Friends-of-Friends nPersoonlijke vriendenkring als uitgangspunt en elementaire bouwsteen van sociale netwerken: bottom-up & emergent. nEigen vriendenkring uitbreiden met vrienden- netwerk van onze vrienden. nWaarde van virtuele sociale netwerken berust op betrouwbaarheid van de verbindingen: trusted links. nIn zichzelf expanderende vriendenkringen krijgt elke deelnemer toegang tot de persoonlijke, professionele en sociale informatie in de profielen van alle andere ‘vrienden van vrienden’.

Infrastructuur voor selectieve associaties nUitdaging voor makers en gebruikers van sociale software. nVergroot relationele rijkdom: ‘vitamine R’ nSelectieve associaties :vriendenkringen, beroepsgenoten, gelijkgeïnteresseerden en gelijkgestemden –kunnen dynamisch opereren, terwijl zij –tegelijkertijd hun grenzen uitbreiden –zonder hun cohesie, identiteit of doelstelling te verliezen.

Hype, sociale armoede en tijdverspilling nSommige critici beschouwen opkomst van sociale netwerken –als een hype zonder inhoud. –als een teken van sociale armoede. –als een gigantische tijdverspilling. nAnderen zijn ervan overtuigd dat de toekomst van het sociale netwerken zich op het internet zal voltrekken. nInternet = medium van nabijheid. nAfrekenen met balkanisering van sociale netwerken die gevolg is van de genadeloze concurrentie tussen de producenten van sociale software.

Nut en Lol van Online Socialiseren nContact onderhouden met bestaande vrienden kennissen, collega’s, familieleden enz. nContact maken met nieuwe vrienden, kennissen etc. nBron van affectieve binding: solidariteiten nBron van nuttige informatie –Professionele, persoonlijke, intieme informatie –Selectiviteit en kleuring van informatie –Beheersen van informatiechaos: remedie tegen infobecitas –Strategisch belang: tips die alleen via vertrouwde relaties worden doorgegeven. nBron van vermaak: just making fun… nBeheer van vriendschapsrelaties nMoreel kader: virtuele sociale controle

Risico’s van online netwerken 1.Privacy - “Jezelf bloot geven” a.Persoonlijke info die in verkeerde/onbetrouwbare handen valt. b.Misbruik van informatie. c.Privacy vs. Profit 2.Auteursrechten : Orkut, Facebook 3.Valse identiteit a.Kinderen misleiden b.Chemo-dame 4.Cyber bullying 5.Commercialisering van vertrouwensnetwerken a.slinksheid van adverteerders der commercie b.Kolonisering van de sociale leerwereld [ Habermas]

Nog meer risico’s 6.Lekken van “sensitive corporate information” 7.Reputatieschade voor grote concerns 8.Verslavend  Full-time obsessie a.Games en apps b.Productiviteitsverlies. c.Afsluiting van lokale leven  vervreemding van leefwereld  sociale uitsluiting d.“You have 0 friends” [South Park]

Virtually yours forever?

Beheersing van risico’s 1.Regels opleggen aan sociale netwerksites a.Waarborging van privacy door site-eigenaar. b.Zelf kunnen differentiëren wie van je connecties welke persoonlijke info laat zien (fine-grained privacy controls). c.Bescherming van virtuele identiteit : diefstal, neppen of faken v. profiel. d.Alles wat vertrouwen stimuleert 2.Controlemechanismen in sites inbouwen a.Controleren of mensen geen valse identiteiten aannemen. b.Persoonlijke netwerken beschermen tegen commercialisering 3.Auteursrecht beschermen –Accepteer geen ‘terms of service’ waarbij je je auteursrecht weggeeft

Beheersing van risico’s 4.Bescherm jezelf a.Word je uitgenodigd door iemand die je niet kent, ga dan bij andere mensen na of zij die persoon kennen, en vraag hoe die persoon jou kent. Blijkt niemand deze persoon echt te kennen dan moet je voorzichtig zijn. b.Vergroten van individuele kennis en gebruik van privacy instellingen. c.Bescherming van jongeren. 5.Controlemechanismen in sites inbouwen a.Controleren of mensen geen valse identiteiten aannemen. b.Persoonlijke netwerken beschermen tegen commercialisering. 6.Netwerksites op bedrijven blokken?

Nog meer remedies 7.Concurrentie bevorderen: NMA, EU a.rol van overheid vs. zelfregulatie b.rol van internationale wetgeving 8.Mechanismen van sociale controle

Moraal Paradox: Mensen zijn erg gesteld op hun (recht op) privacy, maar verspreiden toch zeer veel informatie over zichzelf (hetzij achter privacyfilters) op een min of meer 'publiek' domein. 1.Gebruikers moeten voor hun belangen opkomen  veilige internetomgeving

Nog meer moraal 2.Gebruikers moeten zichzelf reguleren –“Het probleem lijkt mij dus niet het medium maar de mens, die moet wijzer, verstandiger en handiger worden. Wij weten wat de risico's zijn, nu de normale mens nog!” –“Wij zullen ons gewaar moeten zijn van onze eigen neiging tot onmatigheid, we zullen ons zelf grenzen moeten stellen, dit aan een moderator overlaten is geen duurzame oplossing” –Gebruikers moeten zich hoeden voor digitale incontinentie Twitteren = het melden van oninteressante bezigheden of voorvallen waar niemand in geïnteresseerd is en iedereen misbruik van kan maken.

Zelforganisatie nZelforganisatie  reeks dynamische processen waarbij uit interacties tussen zijn componenten op lager niveau structuren ontstaan op het globale systeemniveau. nGlobale patroon is zich ontwikkelende (emergente) eigenschap van het systeem (geen eigenschap die aan het systeem is opgelegd door een externe ordenende kracht). nEmergentie  Er ontstaan patronen, structuren of eigenschappen die niet adequaat verklaard kunnen worden door alleen te refereren aan haar componenten en hun interactie.

Facebook revolutie in Egypte? Is Facebook machtiger dan het zwaard?

Facebook Revolutie? nInternet = medium & inzet van maatschappelijke strijd. nSociale netwerksites worden een coöperatieve ruimte voor associatie en politieke expressie nMuren die deze interactie proberen te verhinderen zijn veel makkelijk op te richten dan te handhaven. nInternet is hét publieke domein van de 21 e eeuw. nInternet is een conglomeraat van virtuele derde plaatsen: sociale georganiseerdheid nEgyptische revolutie als flitsmeute…. –

Freedom to Connect  “The internet has become the public space of the 21e century - the world's town square, class room, market place, coffee house and night club.”  “In addition to being a public space, the internet is also a channel for private communication and there must be a way to protect confidential communications.”  “The best answer to offensive speech is more speech. People can and should speak out against intolerance and hatred.” Minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton

Betekenis voor collectief handelen 1.Informeren van deelnemers over gebeurtenissen, klachten en acties 1.Coördinatie en terugkoppeling van informatie: horizontaal en verticaal. 2.Selectie, sturing en controle van informatie. 3.Afweer van (des-)informatiestrategieën van tegenstanders. 2.Meningsvorming over eisen, prioriteiten en acties. 3.Zichtbaarheid en bekendheid van bewegingen 4.Mobilisatie en actiecoördinatie Overwinnen van dilemma van collectieve actie: Wat onderdrukte mensen tegenhoudt om te protesteren is de angst dat zij zullen deelnemen aan een mislukte actie. Internet als medium van solidaire nabijheid: “Ik ben aanwezig” Virtuele connecties en sociale netwerken dragen bij aan:

Egypte zet deksel op internet om communicatie en zelforganisatie van opstandelingen te verstoren.

Egypte  Facebookrevolutie? nVertrekpunt in Egypte = “6 April beweging” die sinds april 2008 Facebook als uitvalsbasis gebruikt. Zij gaf het startsein voor de eerste grote demonstratie op 25 januari nEerst probeerde de regering van Egypte om de toegang tot sociale netwerken en communicatiesites zoals Facebook en Twitter te blokkeren, evenals de uitwisseling van tekstberichten via de mobiele telefoon. nOp 27 januari sloten de internet service provider de toegang tot het gehele internet af voor alle gebruikers. Het was voor het eerst dat een groot land het internet uitschakelde. nDeze maatregelen waren nadrukkelijk gericht tegen de duizenden demonstranten die internet gebruikten om hun acties te coördineren. nRevolteren met en zonder internet  Notitie

Egypte ging op zwart. Maar de farao zou niet rustig slapen. Een oorverdovend, oogverblindend en verstandblokkerend volksverzet werd zijn deel. Als een dief in de nacht moest hij uit Cairo vluchten.

Facebook bedankt….

Facebook revolutie?  “Revoluties maak je op straat, niet op internet” [Hans Schnitzler, VK ]  Sociale media vormen geen macht: “het zijn uiteindelijk de massa’s op straat die de regimes aan het wankelen brengen, en niet het twitterende individu.”  “Macht bestaat bij de gratie van de meute die al dan niet met geweld, het publieke domein voor zich opeist.”  Macht ontstaat “wanneer mensen samenkomen en eensgezind handelen.”  Virtuele ruimte is “een uitlaatklep die het zonder samenscholing kan stellen” – het is allemaal “vrijblijvend”.  “Uiteindelijk draait het om de toeëigening van de straat en niet om het bezit van de digitale snelweg”  “Niet dankzij, maar ondanks Twitter & Facebook gaan mensen de straat op”. Wat deugt hier niet? En waarom?