Pabo instroom geschiedenis. Vorige les Tijdvak 8 (burgers en stoommachines, 1800 – 1900) B.8.1 De aspirant-student kan uitleggen waardoor de burgerij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.3 democratie maakt plaats voor fascisme
Advertisements

De tijd van: Wereldoorlogen
De tijd van de wereldoorlogen
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Hoofdstuk 5.
Opmars naar de Eerste Wereldoorlog
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Nederland Bezet!.
de tijd van burgers en stoommachines
Les 1 De wereld staat in brand
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Wat moet je weten aan het eind van de les?
H5 Koude Oorlog §3 Duitsland verdeeld.
HISTORISCHE CONTEXT KOUDE OORLOG
Wat moet je weten aan het eind van de les?
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van televisie en computer
De Koude Oorlog ?.
Vorige les Waarom daar? Kapitaal grootgrondbezitters
Goed voorbereid naar de Pabo!
Les 4 - Par 2, Duitsland verdeeld in de Koude Oorlog
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer.
Module 8 Dictatuur en democratie
Pabo instroom geschiedenis
Tijd van wereldoorlogen,
Pabo instroom geschiedenis
Wat weten jullie allemaal? …. ……….. ………….. …………… ……………..
Belangrijke kenmerken
Oorlog en Vrede William Sherman: Oorlog is hel! Karl von Clausewitz:
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Agressieve politiek van Hitler Hitler aan de macht in 1933 Er was veel armoede dus; Hitler beloofde een einde te maken aan het.
Pabo instroom geschiedenis
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
De Tweede Wereldoorlog
Democratie maakt plaats voor fascisme
De Tweede Wereldoorlog
Duitsland werd na WO-I…
De Tweede Wereldoorlog
SPECIAL EDITION: DE TWEEDE WERELDOORLOG Speciale editie: de Tweede Wereldoorlog.
Poort ‘Arbeit macht frei’ gestolen (nrc.nl 3 november 2014)
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
De Koude Oorlog
De Wereld- oorlogen H12.3 DE TWEEDE WERELDOORLOG (DEZE BESPREKEN WE VOOR 12.2)
De Tweede Wereldoorlog Tijd van wereldoorlogen 1900 – 1950.
Tijd van televisie en computer 1950 – nu
Het interbellum Duitsland: van democratie naar dictatuur
Blok 2 Tweede Wereldoorlog
De Europese eenwording
Het interbellum De opkomst van Adolf Hitler
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Paragraaf 13.1 Oost en West.
De Tweede wereldoorlog Deel II
3.2 Duitsland verdeeld tijdens de Koude Oorlog
de tijd van burgers en stoommachines
DE TWEEDE WERELDOORLOG HOOFDSTUK 4
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
DE TWEEDE WERELDOORLOG HOOFDSTUK 4
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Wereldoorlogen en staat en natie
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
§2.2 Fascisme en communisme
§3.4 De crisistijd In deze presentatie leer je over:
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Transcript van de presentatie:

Pabo instroom geschiedenis

Vorige les Tijdvak 8 (burgers en stoommachines, 1800 – 1900) B.8.1 De aspirant-student kan uitleggen waardoor de burgerij (bourgeoisie) steeds meer politieke invloed kreeg. B.8.2 De aspirant-student kan uitleggen wat een parlementair stelsel is. B.8.5 De aspirant-student kan verbanden leggen tussen de industriële revolutie en de opkomst van emancipatiebewegingen. B.8.6 De aspirant-student kan de relatie beschrijven tussen modern imperialisme en nationalisme. B.8.7 De aspirant-student kan uitleggen waarom grondstoffen en afzetmarkten belangrijke aspecten van het modern imperialisme waren. Tijdvak 9 (wereldoorlogen, 1900 – 1950) B.9.1 De aspirant-student kan sociale, economische en politieke gevolgen van de wereldcrisis van de jaren 30 van de vorige eeuw beschrijven. B.9.2 De aspirant-student kan kenmerken van het nationaalsocialisme beschrijven.

Deze les Tijdvak 9 – B.9.4 De aspirant-student kan Europa en Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog beschrijven en voorbeelden van collaboratie, verzet en aanpassing van de Nederlandse bevolking noemen. – B.9.3 De aspirant-student kan de Jodenvervolging beschrijven. Tijdvak 10 – B.10.1 De aspirant-student kan uitleggen welke rol nationale bewegingen in de Nederlandse koloniën speelden bij het verkrijgen van onafhankelijkheid – B.10.2 De aspirant-student kan de spanningen tussen de Sovjetunie en de VS ten tijde van de Koude Oorlog beschrijven. – B.10.3 De aspirant-student kan de economische en sociaal-culturele veranderingen en de toenemende pluriformiteit vanaf de jaren ’60 in Nederland beschrijven.

Thema’s -Tijdvak 9 -Tweede wereldoorlog -Tijdvak 10 -Wederopbouw -Dekolonisatie -Economische en sociaal culturele veranderingen & pluriformiteit -Koude oorlog

Vandaag ◦ B.9.4 De aspirant-student kan Europa en Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog beschrijven en voorbeelden van collaboratie, verzet en aanpassing van de Nederlandse bevolking noemen.

Nazi Duitsland (1933 – 1939) Andere partijen verboden propaganda Verzwakt parlement Rassenwetten Houdt zich niet aan verdrag van Versailles Duitstaligen in Duitsland ◦ Oostenrijk ◦ Sudetenland

Anschluss

Polen Von molotov-ribbentroppact

Oorlog

Pearl Harbor

Mei Januari 1941 Fase 1. ◦ Wederzijdse Welwillendheid  Nazificatie  Langzaam Joden isoleren  Fluwelen hanschoenenaanpak

Januari 1941 – April 1943) 2. Groeiende anti-Duitse stemming en toenemende dwang ◦ Aanpak fase 1 werkte niet  Harde aanpak  Dwang

April 1943 – Augustus Groeiend aantal conflicten tussen bevolking en de bezetters ◦ Oorlogvoering gaat slechter  Meer grondstoffen en mensen nodig voor Duitse oorlogvoering en economie  onderdrukking

(Augustus 1944 – Mei 4. Totale Ontregeling van de samenleving ◦ Aanleiding (D-day)  Terreur  Razzia’s  Hongerwinter  Groot verzet

Opdracht Nederlandse bezetting Bronopdracht ◦ Zoek uit tot welke fase de bronnen behoren. ◦ Groepjes van 3 a 4 personen. ◦ 15 minuten tijd

Einde Tweede wereldoorlog Omslag ◦ Slag Stalingrad ◦ D-Day Einde ◦ 4 mei (Duitsland geeft zich over) ◦ 2 September

Nagasaki & Hiroshima

Jodenvervolging ◦ B.9.3 De aspirant-student kan de Jodenvervolging beschrijven.

Italie (interbellum) Fascisme ◦ In Italië kwamen de fascisten aan de macht. Het Italiaans fascisme was een politiek stelsel, waarbij de politieke partij of de leider de macht had. Het individu werd ondergeschikt gemaakt aan het stelsel en aan de natie. Het fascisme was anticommunistisch en extreem nationalistisch. Van bovenaf werden de maatschappij en de economie gereglementeerd.

Nationaal Socialisme Fascisme+ Antisemitisme

1933 Adolf Hitler aan de macht

Film Jodenvervolging

Neurenberger Rassenwetten

1938 Kristallnacht

Inleiding op volgende les: Gedicht Toen de nazi's de communisten arresteerden heb ik gezwegen; ik was immers geen communist. Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten heb ik gezwegen; ik was immers geen sociaaldemocraat. Toen ze de syndicalisten kwamen halen heb ik gezwegen; ik was immers geen syndicalist. Toen ze de Joden opsloten heb ik gezwegen; ik was immers geen Jood. Toen ze de katholieken arresteerden heb ik gezwegen; ik was immers geen katholiek. Toen ze mij kwamen halen...was er niemand meer die nog kon protesteren.communistensociaaldemocratensyndicalistenkatholieken

Nazi Duitsland 1941 (endlosing) ◦ Endlosing

Gaswagens

1923: Judenfrage (Mein Kampf) 1933 – 1941: Lösung Emigratie (o.a. Madagaskar en Siberië) Helft Duitse joden vlucht in jaren dertig Mauthausen (1940) Steengroeve Einsatzgruppen (vanaf 1941) Babi Yar (Kiev) Endlösung (1941 – 1945) Eind 1941: gaswagens 20 jan. 1942: Wannsee Mrt 1942: Auschwitz Belzec Juli 1942: Treblinka Okt 1942: Majdanek Jan 1943: Sobibor Shoah (1933 – 1945) Babi Yar Auschwitz Mauthausen Treblinka Belzec Sobibor Majdanek Adolf Eichmann (1906 – 1961) =yC6Y2lBUSb4

Nederland Westerbork / Vught Propaganda Nederland

Nederland: deportaties per maand, Gedeporteerd: ruim Overlevenden: ca

Anne Frank

Tijdvak 10

Wederopbouw Totalitaire oorlog (Goebbels) - Goebbels speechGoebbels speech De erfenis van de oorlog (Na de totalitaire oorlog) ◦ Tony Judt (Na de oorlog) ◦ Blz.31 & 32 tot derde alinea ◦ Blz. 34 vanaf laatste alinea

Beeldmateriaal 1945 Bevrijding Dachau

Europa in as

Terugkeer naar huis

Kamp Vught Doorbraakgedachte

Opdracht verzuiling Opdrachtenblad

Wederopbouw Vadertje Drees (bekend van WAO) ◦ PVDA opgericht (doorbraakpartij)  CDU, SDAP, Democratische Bond.  Opkomst Verzorgingsstaat  Zorgt voor welzijn van haar burgers  (onderwijs, zorg, sociale zekerheid)

Bekostiging verzorgingsstaat Geleide loonpolitiek (tot jaren 60) Marshallhulp Vanaf 1959 Gasbel Slochteren

1953 (watersnoodramp)

Deltawerken

Jaren 60 Welvaart ◦ Geleide loonpolitiek verdwijnt  Hogere lonen  Meer consumptie

Ontzuiling Oorzaken ◦ Media ◦ Urbanisatie ◦ Mobiliteit ◦ verzorgingsstaat

Emancipatie ’60 Feminisme ◦ Welvaart  Technologische vooruitgang  Meer vrije tijd (studie)

Jeugdculturen (baby boom) Het dorp Vragen bij het lied: Welke veranderingen hoor je in het lied? Wat hoor je over jeugdculturen?

Nieuwe normen en waarden Provo’s (anti autoritair) Hippies (pacifisme)

Welvaart: Multicultureel (gastarbeiders) (asielzoekers) (voormalige koloniën)

Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer

Vandaag: Tijdvak 10 TV & Computer Thema: Dekolonisatie B.10.1 De aspirant-student kan uitleggen welke rol nationale bewegingen in de Nederlandse koloniën speelden bij het verkrijgen van onafhankelijkheid.

Opdracht - Maak in tweetallen een presentatie. De presentatie duurt ongeveer 5 minuten. Je kunt kiezen over één van de volgende onderwerpen. -Ethische politiek -Indisch Nationalisme -Japanse bezetting van Nederlands indie -Politionele acties -Onafhankelijkheid

Ethische politiek Socialer beleid (toekomst: zelfstandigheid) Geen wingewest maar voogdijschap met verantwoordelijkheid ◦ Oorzaak:  Misstanden in Indonesië (wingewest, cultuurstelsel batig slot)  Kritiek (Eduard Dekkers, Max Havelaar)

Indisch Nationalisme Indiers komen in aanraking met westerse gedachten ◦ Soevereiniteit ◦ Nationalisme ◦ Politiek ◦ democratie

Japanse bezetting van Nederlands indie - Werken samen met de nationalisten (beloven eigen bestuur)

Politionele acties 2 offensieve acties

Onafhankelijkheid 1949 Oorzaak: - VS -Dreigt met stopzetten van de marshallhulp

Koude Oorlog

Verenigde Staten -Liberaal

Karl Marx Communisme

verschillen Verenigde Staten -Navo -Kapitalistisch -democratie Sovjet Unie -Warchaupact -Communistisch -dictatuur

1945 – 1989 (gebeurtenissen) -Oprichting Navo -Oprichting warchaupact -Bouw Berlijnse muur -Cubacrisis -Vietnamoorlog -Glasnost perestrojka

Leerdoelen gehaald? Tijdvak 9 B.9.4 De aspirant-student kan Europa en Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog beschrijven en voorbeelden van collaboratie, verzet en aanpassing van de Nederlandse bevolking noemen. B.9.3 De aspirant-student kan de Jodenvervolging beschrijven. Tijdvak 10 B.10.1 De aspirant-student kan uitleggen welke rol nationale bewegingen in de Nederlandse koloniën speelden bij het verkrijgen van onafhankelijkheid B.10.2 De aspirant-student kan de spanningen tussen de Sovjetunie en de VS ten tijde van de Koude Oorlog beschrijven. B.10.3 De aspirant-student kan de economische en sociaal- culturele veranderingen en de toenemende pluriformiteit vanaf de jaren ’60 in Nederland beschrijven