Pabo instroom geschiedenis
Vorige les Tijdvak 8 (burgers en stoommachines, 1800 – 1900) B.8.1 De aspirant-student kan uitleggen waardoor de burgerij (bourgeoisie) steeds meer politieke invloed kreeg. B.8.2 De aspirant-student kan uitleggen wat een parlementair stelsel is. B.8.5 De aspirant-student kan verbanden leggen tussen de industriële revolutie en de opkomst van emancipatiebewegingen. B.8.6 De aspirant-student kan de relatie beschrijven tussen modern imperialisme en nationalisme. B.8.7 De aspirant-student kan uitleggen waarom grondstoffen en afzetmarkten belangrijke aspecten van het modern imperialisme waren. Tijdvak 9 (wereldoorlogen, 1900 – 1950) B.9.1 De aspirant-student kan sociale, economische en politieke gevolgen van de wereldcrisis van de jaren 30 van de vorige eeuw beschrijven. B.9.2 De aspirant-student kan kenmerken van het nationaalsocialisme beschrijven.
Deze les Tijdvak 9 – B.9.4 De aspirant-student kan Europa en Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog beschrijven en voorbeelden van collaboratie, verzet en aanpassing van de Nederlandse bevolking noemen. – B.9.3 De aspirant-student kan de Jodenvervolging beschrijven. Tijdvak 10 – B.10.1 De aspirant-student kan uitleggen welke rol nationale bewegingen in de Nederlandse koloniën speelden bij het verkrijgen van onafhankelijkheid – B.10.2 De aspirant-student kan de spanningen tussen de Sovjetunie en de VS ten tijde van de Koude Oorlog beschrijven. – B.10.3 De aspirant-student kan de economische en sociaal-culturele veranderingen en de toenemende pluriformiteit vanaf de jaren ’60 in Nederland beschrijven.
Thema’s -Tijdvak 9 -Tweede wereldoorlog -Tijdvak 10 -Wederopbouw -Dekolonisatie -Economische en sociaal culturele veranderingen & pluriformiteit -Koude oorlog
Vandaag ◦ B.9.4 De aspirant-student kan Europa en Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog beschrijven en voorbeelden van collaboratie, verzet en aanpassing van de Nederlandse bevolking noemen.
Nazi Duitsland (1933 – 1939) Andere partijen verboden propaganda Verzwakt parlement Rassenwetten Houdt zich niet aan verdrag van Versailles Duitstaligen in Duitsland ◦ Oostenrijk ◦ Sudetenland
Anschluss
Polen Von molotov-ribbentroppact
Oorlog
Pearl Harbor
Mei Januari 1941 Fase 1. ◦ Wederzijdse Welwillendheid Nazificatie Langzaam Joden isoleren Fluwelen hanschoenenaanpak
Januari 1941 – April 1943) 2. Groeiende anti-Duitse stemming en toenemende dwang ◦ Aanpak fase 1 werkte niet Harde aanpak Dwang
April 1943 – Augustus Groeiend aantal conflicten tussen bevolking en de bezetters ◦ Oorlogvoering gaat slechter Meer grondstoffen en mensen nodig voor Duitse oorlogvoering en economie onderdrukking
(Augustus 1944 – Mei 4. Totale Ontregeling van de samenleving ◦ Aanleiding (D-day) Terreur Razzia’s Hongerwinter Groot verzet
Opdracht Nederlandse bezetting Bronopdracht ◦ Zoek uit tot welke fase de bronnen behoren. ◦ Groepjes van 3 a 4 personen. ◦ 15 minuten tijd
Einde Tweede wereldoorlog Omslag ◦ Slag Stalingrad ◦ D-Day Einde ◦ 4 mei (Duitsland geeft zich over) ◦ 2 September
Nagasaki & Hiroshima
Jodenvervolging ◦ B.9.3 De aspirant-student kan de Jodenvervolging beschrijven.
Italie (interbellum) Fascisme ◦ In Italië kwamen de fascisten aan de macht. Het Italiaans fascisme was een politiek stelsel, waarbij de politieke partij of de leider de macht had. Het individu werd ondergeschikt gemaakt aan het stelsel en aan de natie. Het fascisme was anticommunistisch en extreem nationalistisch. Van bovenaf werden de maatschappij en de economie gereglementeerd.
Nationaal Socialisme Fascisme+ Antisemitisme
1933 Adolf Hitler aan de macht
Film Jodenvervolging
Neurenberger Rassenwetten
1938 Kristallnacht
Inleiding op volgende les: Gedicht Toen de nazi's de communisten arresteerden heb ik gezwegen; ik was immers geen communist. Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten heb ik gezwegen; ik was immers geen sociaaldemocraat. Toen ze de syndicalisten kwamen halen heb ik gezwegen; ik was immers geen syndicalist. Toen ze de Joden opsloten heb ik gezwegen; ik was immers geen Jood. Toen ze de katholieken arresteerden heb ik gezwegen; ik was immers geen katholiek. Toen ze mij kwamen halen...was er niemand meer die nog kon protesteren.communistensociaaldemocratensyndicalistenkatholieken
Nazi Duitsland 1941 (endlosing) ◦ Endlosing
Gaswagens
1923: Judenfrage (Mein Kampf) 1933 – 1941: Lösung Emigratie (o.a. Madagaskar en Siberië) Helft Duitse joden vlucht in jaren dertig Mauthausen (1940) Steengroeve Einsatzgruppen (vanaf 1941) Babi Yar (Kiev) Endlösung (1941 – 1945) Eind 1941: gaswagens 20 jan. 1942: Wannsee Mrt 1942: Auschwitz Belzec Juli 1942: Treblinka Okt 1942: Majdanek Jan 1943: Sobibor Shoah (1933 – 1945) Babi Yar Auschwitz Mauthausen Treblinka Belzec Sobibor Majdanek Adolf Eichmann (1906 – 1961) =yC6Y2lBUSb4
Nederland Westerbork / Vught Propaganda Nederland
Nederland: deportaties per maand, Gedeporteerd: ruim Overlevenden: ca
Anne Frank
Tijdvak 10
Wederopbouw Totalitaire oorlog (Goebbels) - Goebbels speechGoebbels speech De erfenis van de oorlog (Na de totalitaire oorlog) ◦ Tony Judt (Na de oorlog) ◦ Blz.31 & 32 tot derde alinea ◦ Blz. 34 vanaf laatste alinea
Beeldmateriaal 1945 Bevrijding Dachau
Europa in as
Terugkeer naar huis
Kamp Vught Doorbraakgedachte
Opdracht verzuiling Opdrachtenblad
Wederopbouw Vadertje Drees (bekend van WAO) ◦ PVDA opgericht (doorbraakpartij) CDU, SDAP, Democratische Bond. Opkomst Verzorgingsstaat Zorgt voor welzijn van haar burgers (onderwijs, zorg, sociale zekerheid)
Bekostiging verzorgingsstaat Geleide loonpolitiek (tot jaren 60) Marshallhulp Vanaf 1959 Gasbel Slochteren
1953 (watersnoodramp)
Deltawerken
Jaren 60 Welvaart ◦ Geleide loonpolitiek verdwijnt Hogere lonen Meer consumptie
Ontzuiling Oorzaken ◦ Media ◦ Urbanisatie ◦ Mobiliteit ◦ verzorgingsstaat
Emancipatie ’60 Feminisme ◦ Welvaart Technologische vooruitgang Meer vrije tijd (studie)
Jeugdculturen (baby boom) Het dorp Vragen bij het lied: Welke veranderingen hoor je in het lied? Wat hoor je over jeugdculturen?
Nieuwe normen en waarden Provo’s (anti autoritair) Hippies (pacifisme)
Welvaart: Multicultureel (gastarbeiders) (asielzoekers) (voormalige koloniën)
Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer
Vandaag: Tijdvak 10 TV & Computer Thema: Dekolonisatie B.10.1 De aspirant-student kan uitleggen welke rol nationale bewegingen in de Nederlandse koloniën speelden bij het verkrijgen van onafhankelijkheid.
Opdracht - Maak in tweetallen een presentatie. De presentatie duurt ongeveer 5 minuten. Je kunt kiezen over één van de volgende onderwerpen. -Ethische politiek -Indisch Nationalisme -Japanse bezetting van Nederlands indie -Politionele acties -Onafhankelijkheid
Ethische politiek Socialer beleid (toekomst: zelfstandigheid) Geen wingewest maar voogdijschap met verantwoordelijkheid ◦ Oorzaak: Misstanden in Indonesië (wingewest, cultuurstelsel batig slot) Kritiek (Eduard Dekkers, Max Havelaar)
Indisch Nationalisme Indiers komen in aanraking met westerse gedachten ◦ Soevereiniteit ◦ Nationalisme ◦ Politiek ◦ democratie
Japanse bezetting van Nederlands indie - Werken samen met de nationalisten (beloven eigen bestuur)
Politionele acties 2 offensieve acties
Onafhankelijkheid 1949 Oorzaak: - VS -Dreigt met stopzetten van de marshallhulp
Koude Oorlog
Verenigde Staten -Liberaal
Karl Marx Communisme
verschillen Verenigde Staten -Navo -Kapitalistisch -democratie Sovjet Unie -Warchaupact -Communistisch -dictatuur
1945 – 1989 (gebeurtenissen) -Oprichting Navo -Oprichting warchaupact -Bouw Berlijnse muur -Cubacrisis -Vietnamoorlog -Glasnost perestrojka
Leerdoelen gehaald? Tijdvak 9 B.9.4 De aspirant-student kan Europa en Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog beschrijven en voorbeelden van collaboratie, verzet en aanpassing van de Nederlandse bevolking noemen. B.9.3 De aspirant-student kan de Jodenvervolging beschrijven. Tijdvak 10 B.10.1 De aspirant-student kan uitleggen welke rol nationale bewegingen in de Nederlandse koloniën speelden bij het verkrijgen van onafhankelijkheid B.10.2 De aspirant-student kan de spanningen tussen de Sovjetunie en de VS ten tijde van de Koude Oorlog beschrijven. B.10.3 De aspirant-student kan de economische en sociaal- culturele veranderingen en de toenemende pluriformiteit vanaf de jaren ’60 in Nederland beschrijven