Ieper van de toekomst Plenaire sessie - 28 januari 2009 Toelichting door Luc Dehaene, burgemeester.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een walvis in de stad Wetenschappelijke collecties en de publieke zichtbaarheid van de universiteit Geert Vanpaemel Commissie Academisch Erfgoed 15 mei.
Advertisements

STRATEGISCHE PLANNING
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Glow Eindhoven.
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Citymarketing & Communicatie.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Studiedag 22 april 2008 Brussel “REGIO MIDDEN-KEMPEN BEWEEGT!”
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Amersfoort, 18 februari 2010 Verkiezingen Amersfoort 2010 VAB-eetcafé Amersfoort Ambitieus: STEMWIJZER.
Citymarketing Hilversum 2006
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013.
HTV Ten Woude Toekomstplan September 2015.
50.
Strategisch Plan Dress for Succes Leiden Inclusief jaarplan 2015.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
1 Programma  Welkomstwoord wethouder Roos van Gelderen  Toelichting Wethouder Jan-Jaap de Haan  Waar staan we nu qua proces en thema’s?  Discussie.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Stadsmarketing Gouda Analyse van Sterkten en Zwakten van Gouda Kansen en Bedreigingen in de markt.
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
DELFTSE HOFJES. PIETER VAN FOREEST zorginstelling met uitgebreid pakket aan diensten voor senioren zorg op maat; zorg waar nodig en niet meer dan nodig.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Actualisering Structuurvisie Thema’s huidige structuurvisie.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Toekomstplan Terugblik Toekomstplan Nieuw bestuur, impuls om vereniging tot bloei te brengen met aandacht voor diverse doelgroepen.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Erfgoedcentrum DiEP
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Plannen
van visie naar realisatie
Omgeving op Mensenmaat
Binnenstad Dynamisch centrum Wonen Werken Recreëren.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Opleiding en Campus voor Kunst, Cultuur en Oude Ambachten
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Samen sterk!.
Een lerende en adaptieve organisatie
Samen sterk!.
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Ieper van de toekomst Plenaire sessie - 28 januari 2009 Toelichting door Luc Dehaene, burgemeester

Aanleiding voor citymarketing Relatief beperkte invloedsfeer van Ieper, beperkte centrumfunctie voor omliggende regio Profilering van stad met uiteenlopende projecten op diverse domeinen zonder geco ö rdineerde, superviserende planning van geheel  onderscheidende kwaliteiten van stad komen onvoldoende tot hun recht Gebrek aan 1 globale en door alle diensten gedeelde visie op gewenst imago

Ambitie(s) van Ieper Ontwikkeling van ge ï ntegreerde visie van waaruit alle projecten gelanceerd kunnen worden en waarmee stad zich positioneert Aantrekkelijke, onderscheidende positie via citymarketing  stad aantrekkelijk voor (nieuwe) bewoners, bedrijven, bezoekers, investeerders en creatieven

Plan van aanpak Stap 1: Interactieve opstartmeeting Stap 2: Inventarisatie en desk research Stap 3: Interne en externe analyse Stap 4: Marketing- en communicatie-audit Stap 5: Strategische situatie-analyse en interpretatie Stap 6: Ontwikkeling van citymarketingplan FASE 1 Bestaande identiteit en huidig imago FASE 2 Visievorming FASE 3 Strategie en actieplan Stap 6: Ontwikkeling van citymarketingplan

SWOT-analyse Sterkten: bijvoorbeeld ligging aan autosnelweg A19 en aan kanaal, historisch karakter van binnenstad, open ruimte met landelijke en groene omgeving, betaalbaar wonen, grote economische weerbaarheid,... Zwakten: bijvoorbeeld perceptie van ver gelegen te zijn, slechte bereikbaarheid en mobiliteit, onvoldoende tewerkstellingsmogelijkheden voor hooggeschoolden, onvoldoende grote investeerders,...

SWOT-analyse Opportuniteiten: bijvoorbeeld vrijkomende sites in binnenstad voor gecombineerde projecten van wonen en winkelen, uitbouw en promotie van groene gordel, grotere diversificatie in horeca-aanbod, contacten met Universiteit Rijsel,... Bedreigingen: bijvoorbeeld eindig imago van ‘oorlog en vrede’, dreiging van verkeerscongestie in binnenstad, te sterke focus op toerisme,...

Gewenst imago (1) Bruisende stad Moderne stad Ontmoetingsstad Warme stad Inkoopstad Technologiestad Aangename stad voor jeugd en senioren Stad met voldoende werkgelegenheid Centrumstad voor omliggende gemeenten

Gewenst imago (2) De vergelijking van het feitelijk imago met het gewenst imago toont aan dat Ieper nog een hele weg heeft af te leggen. Dit mag evenwel niet betekenen dat de verschillende facetten van het feitelijk imago moeten verworpen worden. Integendeel. Ieper is echter meer dan enkel de stad van oorlog en vrede.

DNA van Ieper Kleinschalige stad op mensenmaat Sociale stad Kwaliteitsstad Vrijetijdsstad Winkelstad Cultuurstad Internationale en vredesstad Toeristische stad Historische stad Woonstad en stad in ‘t groen Veilige stad

Ieper moet stad worden met toekomst... met visie... met groei... met ambitie... met durf... met innovatie

Koepelconcept voor Ieper IEPER, STAD VAN VELE ONTMOETINGEN Ieper dient zichzelf en in de ogen van de buitenwereld te zien als een ONTMOETINGSPLAATS. Een stad die ruimte biedt voor een ontmoeting tussen verleden en toekomst, waar alles en iedereen elkaar kunnen ontmoeten.

3 (+ 1) speerpunten voor Ieper Speerpunt 1: ‘Ieper, kwaliteitsvolle leefstad’ Speerpunt 2: ‘Ieper, belevingsstad vol ontmoetingen’ Speerpunt 3: ‘Ieper, creatieve en innovatieve stad’ Overkoepelend speerpunt: Imago, positieve attitude

Ieper, kwaliteitsvolle leefstad (1) Herwaardering van leefomgeving als groene omgeving met fantastische kwaliteitsbeleving waar inwoners en toeristen op hun wenken bediend worden Uitbouw van Ieper tot rustige stad waar aangenaam te vertoeven – Attractieve woongebieden – Kwalitatief sterke natuurgebieden en open ruimten – Ontwikkelde kernen Gezonde mix tussen residentieel en niet-residentieel wonen

Ieper, kwaliteitsvolle leefstad (2) Op hoger niveau brengen van bestaand woonpatrimonium Nieuwe woonprojecten met meer woonkwaliteit Aandacht en zorg voor onderhoud en uitzicht van openbaar domein en aangrenzend privé-domein Aanpak van ruimtelijk-visuele structuur Aandacht voor algemene leisure: sportief aanbod, cultureel aanbod,... Verbetering van bereikbaarheid en ontsluiting van Ieper

Ieper, kwaliteitsvolle leefstad (3) Ontmoeting met... –... hoge levenskwaliteit –... afwezigheid van congestie –... groene omgeving –... rust –... betaalbaar wonen –... cultuuraanbod –... sportief aanbod –... kwaliteitsvolle middenstand –...

Ieper, belevingsstad vol ontmoetingen (1) Omvorming van publieke ruimten tot daadwerkelijk aangename ontmoetingsplaatsen Beleving in volledige betekenis: cultuur, shopping, evenementenstad, erfgoed - historie Unieke mix van totaalbeleving Vervulling van centrumfunctie, Ieper als stad waar mensen hun vrije tijd kunnen beleven en alle voorzieningen en diensten kunnen vinden Verdere uitbreiding en professionalisering van cultureel en toeristisch- recreatief aanbod Afstemming van aanbod eigen inwoners en bezoekers - internationale stad

Ieper, belevingsstad vol ontmoetingen (2) Ontmoeting met... –... oorlogsverleden –... monumenten en erfgoed –... architectuur –... gastronomie –... evenementen –... verblijfsrecreatie –... dagtoerisme –... groenbeleving –...

Ieper, creatieve en innovatieve stad (1) Creativiteit en innovatie op alle domeinen, doorheen alle functiegebieden, doorheen alle doelgroepen Opportuniteiten binnen omschakeling naar kennisgerelateerde en creatieve economie (Flanders Language Valley, clean technology,...) Integratie van oud en nieuw met optimale benutting van referentiepunten naar verleden zonder moderne, hoogwaardige architectuur te weren

Ieper, creatieve en innovatieve stad (2) Ontmoeting met... –... creatieve en kennisgerichte economie –... moderne en hoogwaardige architectuur –... moderne en innovatieve woonvormen –... innovatieve winkelconcepten –... innovatieve parkeervormen –... innovatief stadsmeubilair –... innovatieve en gewaagde evenementen –... innovatieve en gedurfde communicatie –...

Imago - positieve attitude Belang van goede en positieve algemene attitude bij Ieperlingen Incorporatie van fierheidsgevoel en éénduidige visie Focus op geformuleerde speerpunten, evenals kwaliteitsvolle dienstverlening, administratie en beleid Gerichte, communicatieve acties naar belangrijkste doelgroepen

Implementatietraject Communicatie van plan en creatie van draagvlak naar interne en externe stakeholders toe Creatie van logo, baseline en huisstijl Implementatie van visie en ontwikkeling van acties voor speerpunten Opmaak van concreet projectenplan Realisatie van projecten (inhoudelijk én communicatief)