OKBV project BOEKEN OM NAAR TE KIJKEN : ANTWERPEN 2004 Presentatie themadag OKBN & OKBV Bibliotheken en marketing : inhoud of verpakking ? 20 november.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe ontstond dit initiatief ?
Advertisements

Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
VZW Joe English, Kunstschilder
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Stichting Dijk van een Kust
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Presentatie deelsite ‘vrije tijd’
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
JAARPLAN HOCKEYSPONSORING DOELSTELLINGEN Bijdragen aan de naamsbekendheid Positieve bijdrage aan het imago Binding eigen medewerkers/ Company Pride.
Open Dorp Erfgoed in de kijker. Waarom een Open Dorp? Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht.
In het bestuursakkoord
Collectieve pr Bijeenkomst 22 mei
22 maart 2012 Meerjarenbeleid AV De Spartaan Evaluatie beleid Bepaling doelstellingen (wenselijke situatie) Alternatieven en haalbaarheid.
Projectbeschrijving MNU Presentatie Hogeschool van Amsterdam Carel Hofland 1 februari 2011.
Studiedag VVSG i.s.m. CRKC
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
Prospekta Collectieve kunstmarketing sinds 8 jaar.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Wat vooraf ging… Regionale stimuleringsregeling Samenwerking met milieu educatie centra Communicatiemiddelen –NME-krant –Persberichten.
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Citymarketing Hilversum 2006
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
BoekStart in de Kinderopvang 18 oktober 2010
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Crowdfunding en subsidies
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Ruilwiki Projectvoorstel Jaarvergadering OKBN*ARLIS/UK 29 mei RKD.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Wikipedia & bibliotheekcollecties Jos Damen (ASC Leiden) & Ingeborg Verheul (Atria Amsterdam) (AIN & Adamnet – UB A’dam 2 juli 2015)
PPPZ 19 januari Provincie Oost-Vlaanderen - Leden PPPZ in kaart gebracht.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
De school in Europa - Europa in de school
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
© Heemkundige Kring van Gooik Johnny Van Bavegem Beleidsvisie en actieplan tot ontsluiting van ons heemkundig archief via een publieke website.
Connect West-Vlaanderen. inhoud  wat?  opstartfase - aanleiding  enquête  doel van Connect West-Vlaanderen  doelstellingen  actieterreinen  hoe.
Jaarcijfers 2015 van de Historische Vereniging ‘s-Gravendeel.
Infomoment Assistent dienstleider bibliotheek communicatie & promotie.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Uitgave ©KNHB Kennismaken met hockey door bewegen Een introductie voor ouders van jongste jeugdleden.
Waarom een Probus website? Gerard Vogel (webmaster Probus Tubantia) – Welke informatie mag je verwachten en wat is het nut daarvan? 2.Waar en hoe.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Welkom; Michiel van den Heuvel Opening; Piet Verrijt
Meer communiceren met een klein budget
Vereniging Kleine Kernen Limburg Kristel Ashra, projectadviseur
Inloophuis dementie 1.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
ACTIEPLAN (wie en wanneer)
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Algemeen beleid Update “Beleidsplan Sint-Vincentiusregio ” dd
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
MEEDOEN IN OSSENDRECHT EN CALFVEN
Projectsubsidies Kempens Karakter
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

OKBV project BOEKEN OM NAAR TE KIJKEN : ANTWERPEN 2004 Presentatie themadag OKBN & OKBV Bibliotheken en marketing : inhoud of verpakking ? 20 november 2006 – SM’s

aanleiding 4 jaar OKBV relatieve onbekendheid van kunst- en bewaarbibliotheken in Vlaanderen non-debat over de term ‘bewaarbibliotheken’ van de Vlaamse overheid

doelstellingen Kunst- en bewaarbibliotheken onder de aandacht brengen van een ruim publiek én het beleid Bewijs meerwaarde samenwerking en netwerking over grenzen van instellingen en overheden heen Grotere bekendheid OKBV Grotere bekendhed VVBAD (Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek-, Archief- en Documentatiewezen) Grotere bekendheid cultuurbeleid Provincie Antwerpen

opzet tweeluik parcours & tentoonstelling = twee verschillende benaderingen instellingen presenteren zichzelf specialisten grasduinen eigenzinnig in 18 onbekende bibliotheekcollecties PARCOURS TENTOONTELLING

onderdelen 1 parcours alle bibliotheken open voor iedereen één week organisatie eigen activiteit : - tentoonstellingen, rondleidingen, wedstrijden, demonstraties, lezingen, etc... tentoonstelling De loense strategieën van het (kunst)boek Rubenianum / Kolveniershof één maand werken uit alle bibliotheken curatoren: Filiep Tacq & Marc Goethals

onderdelen 2 tentoonstellingscatalogus / kunstenaarsboek gemaakt door curatoren gemeenschappelijke folder ontwerp Groep Damp (Michaël Bussaer) initiële opzet: dubbel gebruik website opgezet door bestuurslid en webmaster cms Blogger opening en persconferentie jaarvergadering OKBV en rondleidingen

organisatie & timing Duur project: december 2003 – juli 2004 (8 maanden) Opgenomen in officiële programma ABC – Antwerpen Boekenstad 2004 Partners: OKBV / VVBAD Provincie Antwerpen ABC – Antwerpen Boekenstad Deelnemende instellingen Sponsors / Mediasponsors

financiering Inkomsten Subsidie Vlaamse Gemeenschap Subsidie Provincie Antwerpen Sponsoring Art Bookshop Copyright Mediasponsoring De Gazet van Antwerpen & Klara Personele ondersteuning VVBAD & participerende instellingen

financiering Uitgaven Centrale tentoonstelling5.117,79 € Lokale tentoonstellingenp.m. Folder & catalogus4.316,31 € Opening1.065,20 € Personeelp.m. Infrastructuurp.m. Communicatie & promotiep.m. Totale kostprijs10.499,30 €

middelen -personeel Medewerkers 2 curatoren 1 administratieve medewerker VVBAD (½ FTE - 5 m.) 4 bestuursleden OKBV 1 webmaster OKBV < 20 medewerkers betrokken instellingen Ingezet op 4 gebieden Tentoonstelling, publicaties, website Parcours, infrastructuur Financiering, administratie Promotie

resultaten bezoekers !! hits Zeer enthousiaste reacties van deelnemende bibliotheken Positieve evaluatie financierende overheid Eerste samenwerking tussen deze bibliotheken ever Draagvlak voor andere initiatieven in Antwerpen

resultaten 2 Goedkeuring subsidie-aanvraag van OKBV / VVBAD bij de Vlaamse Gemeenschap voor 3-jarig project ‘Collectieontsluiting van kunst- en museumbibliotheken in Vlaanderen : inventaris en erfgoedproject’ t.w.v ,10 € (incl. bijdrage VVBAD: ,42 €) Boeken om naar te kijken : West-Vlaanderen (6 april – 4 juni 2006) In de steigers voor 2008: Boeken om naar te kijken : Oost-Vlaanderen

bonus een op maat gemaakte, zuurvrije conserveringsdoos voor het Genovese exemplaar van de Palazzi di Genova / Pieter Paul Rubens (1622) (collectie KASK - Hogeschool Antwerpen) gefinancieerd met overschot budget en dankzij sponsoring De Zilveren Passer – conservatie en restauratie

evaluatie Zeer interessante format (sequels!) Aanzet tot samenwerking is absolute pro Meer aandacht voor communicatie & promotie Ruimer gebruik digitale media oa website, filmpjes,...

meer info communicatie & promotie Doelgroep bepalen: ruim publiek of geïnteresseerde leek Stroomlijnen project: afstemming openingsuren, prijsbepaling, heldere titel Communicatiestrategie: - publiciteit (dat wat je vraagt) vs returns (dat wat je kan bieden) - perscommunicatie: persberichten, persmap, persconferentie - kanalen: radio/geschreven pers/internet

meer info website

contactgegevens Saskia Scheltjens Rijksmuseum Frans van Mierisstraat 92 NL RZ Amsterdam T +31 (0)20/ E