Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Advertisements

Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Erfgoededucatie Wat wordt eigenlijk geleerd?
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
4 c-id symposium Utrecht 12 april 2013
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Participatie en een Klantenraad
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
De weg naar het Pro diploma.  De scholen in Den Haag en Rotterdam hebben goede ervaringen  Alle Praktijkscholen in Noord-Holland werken samen.  Gemeenschappelijk.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Inhoud presentatie Introductie Onderzoek (theoretisch kader)
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Open de wereld themadag FODOK en JC
Alfons ten Brummelhuis
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Doel en taak van de hulpverlening
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
School en Samenleving programma terugblik lessen Hoofdstuk 11 debat Wouter Pols wie gaat het debat aan samenvatting lessen verdere.
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
HIER DOEN WE HET VOOR Lukt dat een beetje? 390 gemeenten 9 verzekeringsconcerns Met 35 labels SAMENWERKING.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
NMDC Workshop Visualisatie Behoeften van IenM op gebied van Verkeer en Vervoer Willem Homan.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Het vermogen tot goed leven Marli Huijer Erasmus Universiteit Rotterdam/De Haagse Hogeschool.
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Besturen met Burgerkracht
ViaVia Info-presentatie
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
Leren en ontwikkelen op de werkplek
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
Open Badges en microcredentialing
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Denkbeelden van jongeren over democratie
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Het 24 spel.
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Leerlijn actief burgerschap
Vermaatschappelijking van zorg
Bijeenkomst Stedennetwerk Stadslandbouw 14 oktober 2014, Arnhem
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
De toekomst van de maatschappelijke stage
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Welkom bij de bijeenkomst: WhatsApp-groep Veiligheid
Basistekst : Talentontwikkeling
JEUGDWERK VOOR JEUGDWERK VOOR
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam Onderzoeksconferentie 2015 Onderzoeksconferentie 2015 | Den Haag, Nederland| 24 Juni 2015 1

Burgerschapsvorming Welke rol kunnen digitale games spelen in het onderwijs? Onderzoeksconferentie 2015 | Den Haag, Nederland| 24 Juni 2015

Burgerschapsvorming Welke rol kunnen digitale games spelen in het onderwijs? Burgerschap: Basiskennis, vaardigheden en houding voor een actieve rol in de eigen leefomgeving en in de samenleving Onderzoeksconferentie 2015 | Den Haag, Nederland| 24 Juni 2015

Burgerschapsvorming Welke rol kunnen digitale games spelen in het onderwijs? Burgerschap: Basiskennis, vaardigheden en houding voor een actieve rol in de eigen leefomgeving en in de samenleving Games: Audio-visuele speelbare omgeving waarin complexe situaties uitgelegd, ervaren, en ontdekt kunnen worden Onderzoeksconferentie 2015 | Den Haag, Nederland| 24 Juni 2015

Actief burgerschap model door Hoskins (2006) Onderzoeksconferentie 2015 | Den Haag, Nederland| 24 Juni 2015

Actief burgerschap model door Hoskins (2006) Onderzoeksconferentie 2015 | Den Haag, Nederland| 24 Juni 2015

Cognitieve dimensie: meer kennis over onderwerp Actief burgerschap Cognitieve dimensie: meer kennis over onderwerp Affectieve dimensie: houding- en gedragsverandering Hoe? Direct individueel effect door spelen game Indirect groep/sociaal effect door discussie Onderzoeksconferentie 2015 | Den Haag, Nederland| 24 Juni 2015

Concluderend Games kunnen een (aanvullende) rol spelen in burgerschapsvorming in het onderwijs Het is één (van de vele) informele omgevingen die een manier aanbiedt aan jongeren om te leren hoe je een actieve en sociaal geïntegreerde burger bent Onderzoeksconferentie 2015 | Den Haag, Nederland| 24 Juni 2015

Concluderend Games kunnen een (aanvullende) rol spelen in burgerschapsvorming in het onderwijs Het is één (van de vele) informele omgevingen die een manier aanbiedt aan jongeren om te leren hoe je een actieve en sociaal geïntegreerde burger bent Maar let op: Vorming heeft tijd nodig Context en aanvullende materialen zijn net zo belangrijk Burgerschapsvorming als structureel en integraal onderdeel van onderwijsprogramma noodzakelijk Onderzoeksconferentie 2015 | Den Haag, Nederland| 24 Juni 2015

Bedankt voor uw aandacht! Follow my work at: http://eur.academia.edu/JoyceNeys http://www.researchgate.net/profile/Joyce_Neys Or check my blog: http://joyceneys.com Onderzoeksconferentie 2015 | Den Haag, Nederland| 24 Juni 2015