harde feiten: schelpen in de klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Vanderbusse Nele oktober 2007
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
De natuurwetenschappelijke methode
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Waar heb jij je de laatste tijd nog over verwonderd?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Hoe werkt een powerpoint?
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Wat geloof jij? Hoe kijk jij?
PRESENTEREN.
Mij een zorg!?.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Kennis verbreden en verdiepen
R E S E A R C H. Doel - Je weet waarom research doen nuttig en noodzakelijk is - Je hebt (in overleg) een onderwerp gekozen voor jouw immersive space.
uw kind begeleiden bij huiswerk
Onderzoek doen een methodische aanpak
Warme tijden… …koude tijden naturalis museum onderzoek collectie.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Vragen stellen!!! “Het is belangrijk om nooit te stoppen met het stellen van vragen..... nieuwsgierigheid heeft zijn eigen reden van bestaan.” Albert.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Live: T. rex autopsie in de klas!
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Kritisch denken ‘vertaald’
Wetenschapper in de klas Scarabeeklas De Schouw en Zecc Architecten.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
SCHIJN EN WERKELIJKHEID ZIJN DROMEN BEDROG?. INTRO
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Anatomie op je bord Leren over de anatomie van
Verhip, Waar zijn de knieën van een kip?
De ontwerpprincipes van Tamira Oosting
Psychomotorische taxonomie
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Workshop 19 oktober 2016 CVO Antwerpen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
Communicatie 7e les.
3. Dus geen van beide heeft gelijk?
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Workshop 2 24 november 2016 CVO Antwerpen
Module 6; didactisch handelen
De ontwerpprincipes van Tamira Oosting
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Help, Er zit een beest in mijn schelp!
Fossielen onderzoeken voor de bovenbouw
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Social media voor statenleden/politici
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
Stuiterles.
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

harde feiten: schelpen in de klas Jeroen van der Brugge educatief ontwikkelaar

naturalis collectie onderzoek publiek

big five echt verwonderend relevant wetenschapswijs onderzoekend

2. verkennen, aanrommelen onderzoekend Wat is het voorwerp? 1. introductie Wat weet je er al van? Wat wil je weten? Hoe denk je dat het zit? 7. verdiepen, verbreden 2. verkennen, aanrommelen 6. presenteren 3. opzetten onderzoek 5. concluderen 4. uitvoeren onderzoek

onderzoekend onderzoeken evalueren verklaringen formuleren de echte wereld, verschijnselen de wereld van ideeën, theorieën en modellen argumenteren bekritiseren analyseren vragen stellen observeren experimenteren meten verbeelden berekenen voorspellen gegevens verzamelen voorspellingen doen, nieuwe verklaringen en theorieën opstellen

schelpen ordenen Bekijk de schelpen. Welke schelpen lijken op elkaar? Welke zijn verschillend? Maak groepjes. Leg de schelpen die op elkaar lijken bij elkaar. Wat is hetzelfde? Wat is anders?

schelpen determineren Bekijk de schelpen. Weet jij hoe ze heten? Met de zoekkaart kun je de naam vinden van de schelpen. Pak de zoekkaart. Pak een schelp. Begin bij start.

schelpen zoekkaart maken 1. Pak de zoekkaart om stenen te herkennen. Hoe werkt een zoekkaart? Bekijk de vragen. 2. Maak een zoekkaart voor strandschelpen Benoem per schelp een aantal kenmerken. Welke kenmerken zijn hetzelfde? Welke kenmerken zijn verschillend? Maak een zoekkaart.

spoorzoeken met schelpen 1. Bekijk de schelpen. Sommige zijn beschadigd, andere zijn begroeid. 2. Wat is er gebeurd? De schelp is … beschadigd door de branding bewoond door een heremietkrab bewoond door boorsponzen 3. Waarom denk je dat? Waaraan kun je dat zien? leeggezogen door een tepelhoren begroeid met zeepok aangevallen door een krab

Bieden deze activiteiten mogelijkheden voor in de klas?

variatie en selectie

variatie en selectie

variatie en selectie variatie + evolutie selectie

variatie

selectie

harde feiten: schelpen in de klas Jeroen van der Brugge content developer