Management accounting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
Advertisements

H3 Tweedegraads Verbanden
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Jeroen Buysse Faculty of Bioscience engineering – Department of Agricultural Economics Analyse van de impact van regelgeving op marktwerking en bedrijfsrendabiliteit.
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Aanzet tot strategisch denken
Customer service en planvorming
Activity based costing
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
Winstmaximalisatie monopolist
Kostprijsberekening bij KMO
Kenmerken Veel aanbieders Vrije toe- en uitreding Homogene goederen
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Wat is Customer Relationship Management?
Kostprijsbepaling Grotendeels NIMA A stof. 3 categorieën kosten:
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
5S in Velsen.
Kostprijs berekening bij meerdere soorten producten:
Hoeveelheidsaanpassing II
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
H12 Kostencalculaties.
Management Accounting Management Control
Het nut van Business Planning
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Nike Supply Chain Management
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Credit Marketing 4e jaarcongres Credit Management
Balans per (na afschrijving en winstverdeling)
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Ondernemen moet je doen
 A-94 A-94.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
50.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Internationale marketing
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Hoofdstuk 6 Productie.
Kostprijs berekening bij meerdere soorten producten: Heezen Pf 5.4
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Marketingstrategie.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Een product of dienst verkopen
Welkom VWO 5..
Internationale marketing
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Logistieke werkzaamheden coördineren
Extra uitleg H4 Domein Markten
Vergoedingen 2019 (Concept Presentatie)
De Kostprijs Why Bother?.
Transcript van de presentatie:

Management accounting Uitwerking case Lehigh Steel

Lehigh Steel Uitwerking van groep 3: Juni 2015 Jeroen Schmitz Marjolijn Lambie Ralph Eijkenboom Wil van de Molengraft Pascal Prins Juni 2015 Universiteit van Maastricht, Master-opleiding Finance & Control

Ranking producten o.b.v. de verschillende systemen In onderstaande tabellen wordt de ranking van de productlijnen o.b.v de verschillende kostensystemen (StageII (SII), Activity Based Costing (ABC) en Theory of Constraints (TOC)) weergegeven voor de profit en contribution margin/throughput per product (1 levert de beste resultaten 5 de minst beste resultaten). De verschillende systemen leveren uiteenlopende rankings/resultaten op die in het vervolg van deze presentatie verder worden toegelicht.

Kostprijs: Stage II vs ABC In onderstaande grafieken wordt grafisch de kostprijsopbouw van de vijf in de case geselecteerde producten weergegeven op basis van SII en ABC. ABC levert een verschuiving in machinetijd en overhead op van met name “High Speed” en “Die Steel: Round Bar” naar “Alloy”.

Winstmarge: Stage II vs ABC In onderstaande grafieken wordt grafisch de winst van de vijf in de case geselecteerde productlijnen weergegeven op basis van SII en ABC. ABC levert een sterke verbetering van de winstmarge op voor “High Speed” en “Die Steel: Round Bar” (van verliesgevend naar winstgevend).

TOC Ervan uitgaande dat op de korte termijn alleen de directe materialen daadwerkelijk variabel zijn, gaat TOC er van uit dat gestreefd dient te worden naar een maximalisatie van de zogenaamde Throughput, om zodoende maximaal bij te dragen aan de dekking van de overige kosten en de winst. “Alloy” en “High Speed” hebben de hoogste Throughput per constraint minute CRM.

Wanneer welke theorie? Stage II versus ABC TOC versus ABC Conclusie: voor de beste productmix moeten zowel de TOC als de ABC uitkomsten worden beoordeeld. Factor: Stage II ABC Beste keuze Lehigh Verhouding indirecte kosten t.o.v. directe kosten Laag Hoog Karakteristieken van de kostenobjecten Weinig verschil Veel verschil Competitieve omgeving Factor: TOC ABC Beste keuze Lehigh Houd systeem rekening met constraint ja nee Zijn productiemiddelen beinvloedbaar door management Nee enkel door investeringen Optimalisatie winst Korte termijn Lange termijn TOC/ABC

Advies productmix korte termijn (1) “High Speed” scoort goed in de ABC systematiek op winstgevendheid (1) en contributiemarge (3). In de TOC systematiek scoort “High Speed” het beste op Throughput (1). Daarmee levert dit product op korte en lange termijn goede resultaten. Dit product moet zeker in de productportfolio gehandhaafd blijven en het biedt aanbeveling te onderzoeken of het marktaandeel vergroot kan worden. “Die Steel: Round Bar” heeft op basis van ABC weliswaar de laagst contributiemarge (5) echter door het grote volume wel winstgevend (2). Op Througput zit dit product in de middenmoot en kan daarmee gehandhaafd blijven in de productportfolio. “Alloy” is weliswaar verliesgevend (3), echter zowel de contributiemarge (1) als de Throughput (2) zijn goed, waarmee “Alloy” op korte termijn een goede bijdrage levert aan de dekking van de vaste kosten. Dit product moet dus zeker in de productmix worden opgenomen, gezien de zeer goede producten kan Lehigh een kleine premium rekenen voor deze producten, wellicht kan deze premium in de toekomst verhoogd worden. Ook “Conversion” heeft een hoge contributiemarge (2), doch heeft negatieve winstmarge (4) en een lage Throughput (4). -> productie geschiedt in belangrijke mate voor moedermaatschappij. In belang van concern is juiste IC-pricing van groot belang en dient te worden aangepast. Het product “Die Steel: Chipper Knife” scoort in alle systemen slecht, er moet worden overwogen deze productlijn af te stoten of indien dit van strategisch belang is uit te besteden.

Advies productmix korte termijn (2) In de ABC berekeningen zijn: Material Handling & Setup Order processing Production planning Technical support als vaste kosten meegenomen, deze zijn echter beïnvloedbaar door management. Zeker met het uitsluiten van de marginale business die gedurende de recessie is ontstaan, moeten deze activiteiten effectiever en efficiënter georganiseerd kunnen worden. De enige echte vaste kosten op korte termijn zijn General&Administrative en Depreciation. Als we bovenstaande “variabele” kosten van de onder ABC berekende contributiemarge aftrekken krijgen we een tweede contributiemarge, die de dekking van de General&Administrative en Depreciation weerspiegeld. De uitkomsten hiervan zijn als volgt: Deze berekening ondersteunt de keuze voor de productmix op de vorige sheet. Alleen de productlijn “Die Steel: Chipper Knife” heeft een negatieve contributiemarge en levert geen dekking voor de vaste kosten (General&Administrative en Depreciation) en moet dus uitgesloten worden. Deze productlijn vergroot de problemen voor Lehigh alleen maar. Alloy: Condition round Conversion: Roller Wire Die Steel: Chipper Knife Die Steel: Round Bar High Speed: Machine Coil Contribution margin herberekend $101.332 $68.728 -$63.760 $1.661.220 $895.845 Contribution margin (%) 9% 4% -3% 27% 15% Total contribution/lbs $0,21 $0,03 -$0,03 $0,25 $0,35 Total contribution/min $2,12 $0,22 -$0,08 $2,76 $11,80

Advies marktsegmenten/klanten (1) Focus op marktsegmenten geeft inzicht in samenhang tussen verkoop en volume per klant

Advies marktsegmenten/klanten (2) 26% van de klanten genereren minimaal 99% van de omzet. Categorisering van de klantenbestand in A, B en C categorie. Advies is om categorie C klanten af te stoten, zij bestellen voornamelijk in kleine hoeveelheden producten met gespecialiseerde productieprocessen, weinig marge en geen winst. Uit categorie A en B, die klanten behouden en mogelijk uitbouwen die passen bij de gekozen productportfolio: “High Speed”, “Die Steel” en “Alloy”.

Advies strategie (1) Focus op strategie: Lehigh kan haar concurrentievoordeel verbeteren door: Constante goede kwaliteit, Juiste product mix Focus op bepaalde markt- en klantsegmenten Sterkten uitbreiden (kennis & innovatie), Zwakten elimineren. Kern draait om de combinatie van Volume (dit is nodig om zo efficiënt mogelijke te produceren), Prijs (competitief, voor complexiteit kan premium worden doorberekend) en Kosten (zo “lean” mogelijk) Praktische adviezen: Pas het incentive scheme aan voor productie (nu o.b.v. verschil in standaard kostprijs, doel is kwaliteit binnen lead time en tegen lage kosten) en voor marketing & sales (nu o.b.v. SII, overhead blijft buiten beschouwing). Breng incentive scheme voor marketing/sales en voor productie in lijn met keuze ABC/TOC, zodat zij hiermee volledig “aligned” zijn en op de juiste ratio’s gestuurd/beloond worden Vanwege complexiteit bij Alloy dienen hier meer metallurgists op te worden ingezet. Hier komt ruimte voor vanwege het aanbrengen van focus. Vanwege complexiteit kan de prijs wat hoger gesteld worden (premium) mits kwaliteit constant en goed is (deels geborgd via metallurgists).

Bijlage Voor de berekeningen die ten grondslag liggen aan deze presentatie verwijzen we naar onderstaand excel bestand.