Technisch Jeugdcoördinator Ad v.d.Broek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TRAININGSVOORBEREIDING
Advertisements

Oranje Nassau Welkom.
Korfbal voor 4-tallen.
WEDSTRIJD Speelwijze VS P.N.A AANVALLEN VERDEDIGEN
Hoezo Trainer F en/of E pupillen ?
PRESENTATIE JEUGDKADER s.v. DFS
Workshop Train de Trainer
V.O.C. info avond voor trainers, coaches en managers
BASICS leeftijdseigen vormen voor leerlingen van 14 tot 18 jaar.
Ouderavond Jeugdafdeling DVG
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
Het coachen van voetballen
Wedstrijdanalyse formulier
WELKOM BIJ HOEVE VOORUIT.
Het voorbereiden van training(en)
Jeugdopleiding VV Limmen
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Doelstelling: Naam Ad Dubbelman opdracht 2.1
17 januari 2015 Programma: – uur: Welkom en uitleg praktijkgedeelte – uur: Praktijk: Maurice Voestermans.
Coach de Coach NWC Asten
Trainingvoorbereiding formulier
Doelstelling: Naam Leeftijd of Categorie
Wedstrijdanalyse formulier
Twin Games Onderlinge competitie
Wedstrijdanalyse formulier
E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7.
Het jeugdvoetballeerproces
Buitenspel. Buitenspel Buitenspel staan is geen overtredingBuitenspel staan is geen overtreding Een speler bevindt zich in buitenspelpositie indien:Een.
1ste jaars E - pupillen Training 1.
VVV-Venlo Jeugdopleiding Thema Avond
Ouder Bijeenkomst 2016/ mei 2016 FC Eindhoven.
1 ste jaars E - pupillen Training 7. Aanvallen Thema 1 Aanvallen- positiespel in de opbouw - uitspelen 1 tegen 1 situatie Warming Up (20 minuten) Cock.
1ste jaars E - pupillen Training 4.
Wedstrijd gericht trainen
Trainingsvoorbereidingsformulier
Trainingvoorbereiding formulier
Het jeugdvoetballeerproces
PUPILLEN IN BEELD EN AAN HET WOORD
2 september 2017.
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Wedstrijdanalyse formulier
Lezen van wedstrijd formulier NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM:
Trainingsvoorbereidingsformulier
Stichting De Betrokken Spartaan
Wedstrijdanalyse formulier
Trainingsvoorbereidingsformulier
Trainingsvoorbereidingsformulier
Coach: Team: Teamfunctie: Teamtaak: Speelveldgedeelte:
Evaluatie circuittraining oktober 2017
Jeugd Zaalhockey
Trainingsvoorbereidingsformulier
PUPILLEN IN BEELD EN AAN HET WOORD
Trainingsvoorbereidingsformulier
Wedstrijdanalyse formulier
Beide formaties situatief tekenen
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
TRAINING ORIËNTATIEFASE
TRAINING ORIËNTATIEFASE
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Bijeenkomst trainers onderbouw AVC Heracles 12 september 2018
TRAINING ORIËNTATIEFASE
TRAINING ORIËNTATIEFASE
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Trainingvoorbereiding formulier
Trainers bijeenkomst 2018/2019
Trainingvoorbereiding formulier
Transcript van de presentatie:

Technisch Jeugdcoördinator Ad v.d.Broek

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 PROGRAMMA 19.00-19.15 u ONTVANGST 19.15-19.30 u KENNISMAKING/VERWACHTINGEN 19.30-20.00 u WAT IS VOETBALLEN? 20.00-20.15 u PAUZE 20.15-20.30 u VISIE OP JEUGDVOETBAL 20.30-20.45 u TAAKPROFIEL T.J.C. 20.45-21.00 u BEVOEGDHEDEN T.J.C. 21.00-21.15 u VERVOLGAFSPRAKEN/SLUITING Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 Wat is voetballen ?? Visie op jeugdvoetbal ? Ogen dicht en terug in de tijd. Wat is nu jouw herinnering aan het voetballen zoals je het "vroeger" hebt beleefd? Ging je dribbelen? Ging je passen en trappen? Of speelde je het liefst een partijtje of in ieder geval een voetbalvorm waarbij een wedstrijdelement aanwezig was. Is die herinnering zoveel anders dan de beleving van een pupil nu? Kortom, de pupil (jeugdspeler) wil voetballen (niet hardlopen of luisteren naar de lange uitleg van de trainer etc.) Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Wat is voetballen Spelbedoeling: Winnen Voetbalhandelingen Teamfuncties: aanvallen - verdedigen - omschakelen Teamtaken: Opbouwen en scoren/ doelpunten voorkomen en storen Voetbalhandelingen Ondersteunend Spelinzicht: - individuele voetballer - keuzes - waarnemen - koppeling teamtaak/ teamfunctie HARDE KERN Communicatie: - spelinzicht op teamniveau - afstemmen voetbalhandelingen met balcontact (techniek) zonder balcontact - aannemen - passen - dribbelen - schieten - koppen - vrijlopen - knijpen - jagen - dekken Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 Voetbalhandelingen Voetbalhandelingen Met bal contact Zonder bal contact schieten, koppen, passen, dribbelen, drijven, aannemen kaatsen afschermen, blokkeren jagen dekken, knijpen, sliding maken Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Visie op jeugdvoetbal

Hoe leer je vaardigheden? Stellingen: Hardlopers leren hardlopen, door veel hard te lopen. Zwemmers leren zwemmen, door veel te zwemmen. DUS: Voetballers leren voetballen, Door veel te voetballen!!! Als de besproken elementen kenmerkend zijn voor het voetballen en cruciaal voor de voetbalbeleving van jeugdspelers waarom staan er dan nog steeds spelers in een rijtje, laten we nog steeds spelers hardlopen (voorbeeld van een trainer: "ik laat ze 10 minuten om een vak rennen dan zie je wie er een goede mentaliteit heeft") etc. Wat leer je ze dan? Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 Voetbalweerstanden Mini pupillen bal / ruimte E-en F-pupillen bal / ruimte / tegenstanders / medespelers D-pupillen en Junioren bal / ruimte /tegenstanders/ medespeler /spelregels Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

jeugdvoetballeerproces "ontwikkelen van voetbalhandelingen" (aanvallen,verdedigen en omschakelen) presteren als team in de competitie A spelen als een team B afstemmen van basis- taken binnen team C leren spelen vanuit een basistaak leeftijdsspecifieke kenmerken D leren samen doel- gericht te spelen 11 tegen 11 E doelgericht leren handelen met bal F leren beheersen van de bal 7 tegen 7 MP 4 tegen 4 Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 mini pupillen Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

mini pupillen "bal is doel" aanvallen leren beheersen van de bal verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen BMB spelregels Wat? ontwikkelen aanvallen Wie? niet specifiek benoemen Waar? Wanneer? Welke? Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 F-pupillen Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

F-pupillen "bal is middel" aanvallen doelgericht leren handelen met bal verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen inzicht BMB spelregels Wat? ontwikkelen aanvallen Wie? niet specifiek benoemen Waar? Wanneer? Welke? Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 E-pupillen Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

E-pupillen "bal is middel in samenwerken" omschakelen aanvallen leren samen doel- gericht te spelen verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen inzicht BMB BZB communicatie spelregels Wat? verbeteren teamfuncties Wie? niet specifiek benoemen Waar? Wanneer? Welke? Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 D-pupillen Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

D-pupillen "wedstrijd is middel" omschakelen aanvallen leren spelen vanuit een basistaak verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen inzicht BMB BZB communicatie spelregels Wat? verbeteren teamtaken Wie? (hoofd)rolspelers benoemen Waar? (relevant speelveldgedeelte) Wanneer? globaal benoemen Welke? niet specifiek benoemen Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2008 C-junioren Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2008

C-junioren "teamorganisatie is middel" omschakelen aanvallen afstemmen van basis taken binnen team verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen inzicht BMB BZB communicatie spelregels Wat? verbeteren teamtaken Wie? hoofdrolspelers benoemen Waar? speelveldgedeelte benoemen Wanneer? moment benoemen Welke? speelwijze tegenpartij (globaal) Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 B-junioren Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

B-junioren "wedstrijd is doel" omschakelen aanvallen spelen als een team verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen inzicht BMB BZB communicatie spelregels Wat? verbeteren teamtaken Wie? hoofdrolspelers benoemen Waar? speelveldgedeelte benoemen Wanneer? moment benoemen Welke? speelwijze tegenpartij stand wedstrijd Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 A-junioren Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

A-junioren/senioren "competitie is doel" omschakelen aanvallen presteren als team in de competitie verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen inzicht BMB BZB communicatie spelregels Wat? verbeteren teamtaken Wie? hoofdrolspelers benoemen Waar? speelveldgedeelte benoemen Wanneer? moment benoemen Welke? speelwijze tegenpartij stand wedstrijd / competitie Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Het coachen van jeugdige voetballers het coachen van voetballen, wat is dat? het coachen van voetballen, hoe doe je dat? het coachen van voetballers, hoe doe je dat? het coachen van jeugdige voetballers - wat de coach nog extra moet weten? het coachen van jeugdige voetballers, waar doe je dat? doelstellingen en bouwstenen van het gehele jeugdvoetballeerproces Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 Uitgangspunten Inhoud: Voetbalvormen staan centraal Organisatie: Circuitmodel als organisatievorm is een middel om pupillen beter te leren voetballen! Toelichting: Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

PUPILLENVOETBAL: Het Circuitmodel

PUPILLENVOETBAL: Het Circuitmodel Mikken& scoren Doelverdedigen Pingelen Afpakken Warming-up Samenspelen Afpakken

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 Roulatiesysteem Groep 1 speelt Voetbalvorm nr. 1 Groep 2 speelt Voetbalvorm nr. 2 Groep 3 speelt Voetbalvorm nr. 3 Toelichting: Groep 2 en 3 kijken, trainer legt uit Groep 3 kijkt, trainer legt uit Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014 Johan Cruyff: "In het voetbal is niets eenduidig; geen handeling, geen moment is hetzelfde" Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014

Vervolgafspraken/sluiting