 Scholingsochtend ‘Digitale overheid’  Westervoort, 1 september 2014 De overheid gaat digitaal Gaat u mee?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Fred Beumer.
Belastingdienst Toeslagen Sociaal Raadslieden
Elektronisch bankieren… Uniforme veiligheidsregels
Internetbankieren.
Zaakgericht werken in samenhang
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Gemeenschapsdiensten op de kabel Maurice Paulissen
Presentatie Clubmiddag 21 mei 2014 door Henk Kesting soorten en instellingen.
eHerkenning Richard Blad Werksessie eHerkenning, 17 januari 2012
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
2011 Instant reporting | pagina 1 van x eHerkenning Stephanie Kamkes.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 december 2009, Den Haag Arco Groothedde Raad van Bestuur Spaansche Hofsessie.
Maatschappelijke aspecten Identiteitsfraude
Digitaal mei 2014.
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
DEBAT De KRACHT van HAAGSE OUDEREN
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Digisterker Cursussen ‘Werken met de e-overheid’
Wachtwoorden. Waar gebruik je een wachtwoord voor? Hyves Msn Nog meer?
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
18 jaar en nu??.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW maart.
Minor Internet Marketing
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
Hoe informeer ik mijn klanten? delen en leren van elkaar
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
1 december 2015 Eva Thompson. Register Energie voor Vervoer Jaarafsluiting Energie voor Vervoer Voorlichtingsbijeenkomst 1 december 2015 Eva Thompson.
Wetgeving digitale overheid (GDI)
18 jaar en nu??.
Hoe stel ik mijn wallet in. Klik op wallet Klikken voor het aanmaken van uw walletaccount.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Instructie eBook Pack via Entree-account (met activeringscode)
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Instructie inloggen docent via Entree. Licentie bestellen Heeft u nog geen docentlicentie voor het digitale lesmateriaal? U kunt uw licentie bestellen.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Samenwerking Belastingdienst en Openbare Bibliotheken Informatiebijeenkomst 20 juni 2016 Mark Deckers /Lisenka Akse.
Wmo 2015 en Mantelzorg. Hoe ver staat het? Rijk schiet niet op Juli e kamer? Gegevens cliënten pas in augustus naar gemeente Kadernota mei 2014:
© snvl.be 2014 Veilig internetbankieren € €€€. Doel van de Workshop  Waarom bankieren via het internet?  Overzicht brengen van de mogelijkheden en de.
Patiëntauthenticatie. Authenticatie Het proces waarbij wordt nagegaan of een natuurlijk persoon daadwerkelijk degene is die hij beweert te zijn. Hiervoor.
<plaats en datum>
Afspraakgericht werken Snel balie
Raadsinformatieavond PGB
Digitale Overheid en gebruik van DigiD
Samenwerking bibliotheken en de Belastingdienst
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Programma SVB Servicecentrum PGB Trekkingsrecht Mijn PGB Vragen ?
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Identificatie- en Authenticatiesafari
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Sociaal Juridische Dienstverlening
Introductie eID juni 2017.
Beveiliging van de informatie en beveiliging tijdens reizen
Idensys pilot Rotterdam
Internet bankieren met Android smartphone en tablet.
<plaats en datum>
Digitale toegankelijkheid in Nederland
Internet bankieren met Android smartphone en tablet.
Internet bankieren met Android smartphone en tablet.
Meest voorkomende trucs van digitale oplichting
Transcript van de presentatie:

 Scholingsochtend ‘Digitale overheid’  Westervoort, 1 september 2014 De overheid gaat digitaal Gaat u mee?

Even voorstellen... Piet Boekhoudt 2

Programma  Inleiding – achtergrond en problematiek  E-overheid – wat kun je ermee?  DigiD – sleutel tot e-overheid  DigiD – veiligheid  Ontwikkelingen e-overheid  Ondersteuning van burgers 3

 Achtergrond  Digitale overheid Elektronische overheid E-overheid Inleiding

Achtergrond – e-overheid  Internet – websites – www  Digitalisering van de dienstverlening  Overheidswebsites, bijvoorbeeld  Gemeente Den Haag  Belastingdienst  Sociale Verzekeringsbank (SVB)  Regelhulp  Vaak met persoonlijke pagina’s (‘mijn-omgeving’) 5

Maatschappelijk probleem  Onderzoek Nationale ombudsman  Voordelen e-dienstverlening o overheid op de goede weg  Zorgen over o Toegankelijkheid o Herstelmogelijkheden o Vertrouwen in veiligheid  Werkwijze ontwikkelen voor burgers die de ontwikkelingen niet kunnen bijbenen of alternatieven bieden... 6

Omvang problematiek  Onderzoek Ministerie Binnenlandse Zaken (september 2013)  75-80% van Nederlanders kan zelfstandig e-overheid gebruiken  15-20% kan met extra ondersteuning e-overheid gebruiken  Onderzoek Unie KBO (mei 2014)  30% van senioren met internetaansluiting maakt geen gebruik van e-overheid  Wanneer alle contact digitaal: 76% van senioren zonder internetaansluiting kan niet zelfstandig zakendoen met de overheid, 11% waarschijnlijk niet (totaal 87%) ... noodzaak voor een vangnet 7

 Digitaal zaken regelen met overheid  Veilige toegang: DigiD E-overheid Wat kun je ermee?

E-overheid – wat kun je ermee? Zaken regelen met de overheid  Gemakkelijk  Snel  Overal  Altijd  Veilig Vertrouwelijke informatie 9

E-overheid – wat kun je er mee? Informatie zoeken  Adressen  Openingstijden  Regelingen ... Bijvoorbeeld Zaken regelen – persoonlijk  Rijbewijs, paspoort  Parkeervergunning  AOW  Belastingaangifte ... 10

E-overheid – wat kun je ermee? Zaken regelen – persoonlijk  Toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag,...)  Pensioenoverzicht  Aangifte politie  Zorgdeclaraties  Zorgdossier inzien .... Bijvoorbeeld 11

12

13

14

15

 Sleutel tot de e-overheid  Veilige toegang Wat is DigiD?

DigiD – wat kan ik ermee?  Identificeren bij de e-overheid  Digitaal legitimatiebewijs  bent u wie u zegt dat u bent?  toegang tot uw eigen gegevens  Inloggen bij de e-overheid  gebruikersnaam, wachtwoord, soms sms-code  Veilig zaken regelen met de e-overheid 17

DigiD  Gebruikersnaam  Wachtwoord  bij voorkeur onthouden, niet opschrijven  nooit aan derden vertellen en/of geven  gebruik van geheugensteuntjes  sms-code  mobiele telefoon  niet altijd verplicht 18

19

20

21

22

DigiD aanvragen  Bedenk uw gebruikersnaam en wachtwoord  Gebruikersnaam: uniek, evt. BSN of adres  Wachtwoord: zelf bedenken, let op eisen  Methode wachtwoord te onthouden?  Bijvoorbeeld zinnetje onthouden o ‘Heleen wordt dit jaar 49 jaar!’  Hwdj49j! 23

24

 Risico’s  Veilig omgaan met DigiD  Ja, DigiD is veilig! Is DigiD wel veilig?

DigiD – risico’s Risico DigiD-aanvraag  Fraudegevallen in Amsterdam en Groningen  Stelen van persoonlijke gegevens (BSN)  Onderscheppen van post (activeringscode)  Doorsluizen van uitkeringen naar rekeningen 27

DigiD – risico’s Fishing 28

DigiD – veilig ermee omgaan  Houd DigiD privé  Controleer de DigiD-website  Kies een moeilijk te raden wachtwoord  Herken valse s (phishing)  Houd uw PC gezond

 Bruikbaarheid  vindbaar en toegankelijk  Standaardisatie  bouwstenen  Veiligheid  DigiD Ontwikkelingen e-overheid

E-overheid –bruikbaarheid  Webrichtlijnen  kwalitatief goede websites  ook voor mensen met functiebeperkingen  voor alle soorten van gebruik o computer, tablet, mobiel 31

E-overheid – bruikbaarheid 32

E-overheid – bruikbaarheid toptaken 33

E-overheid – bruikbaarheid 34

E-overheid – bruikbaarheid gemakkelijke websites 35

E-overheid – bruikbaarheid gemakkelijke websites 36

E-overheid – standaardisatie  Samenwerkende catalogi (overheidsproducten)  14+netnummer (bijvoorbeeld 14053, Enschede)  MijnOverheid  berichtenbox  statusinformatie  lopende zaken 37

E-overheid – standaardisatie mijn.overheid.nl MijnOverheid 38

E-overheid – standaardisatie 39 aangesloten organisaties

E-overheid – standaardisatie Berichtenbox 40

E-overheid – standaardisatie Berichtenbox 41

E-overheid – veiligheid  Zekerheidsniveaus  basis: gebruikersnaam + wachtwoord  midden: gebruikersnaam + wachtwoord + SMS-code  eID (2015?)  hoger zekerheidsniveau: DigiD-kaart (pasje met chip)  zekerheid, privacy, minder wachtwoorden  publiek/privaat  Machtigen 42

E-overheid – veiligheid DigiD Machtigen 43

E-overheid – veiligheid DigiD Machtigen 44

 Digitaal 2017  Vangnet voor burgers  inhoudelijk ondersteuning  versterken digitale vaardigheden  versterken zelfredzaamheid en participatie Ondersteuning burgers

E-overheid – kanaalsturing Digitaal 2017  burgers kunnen uiterlijk 2017 digitaal zakendoen met de overheid  ‘Digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet’  digitale kanaalkeuze onder zachte dwang  Belastingdienst o wetsvoorstel Vereenvoudiging formeel verkeer Belastingdienst o o.a. wettelijke basis digitaal verkeer  maatschappelijke druk (Nationale Ombudsman, Unie KBO,...) ... vangnet voor burgers 46

Vangnet voor burgers Minister Plasterk 47

Vangnet voor burgers  Voorlichting: bewustwording, kennismaking, veilige omgang  Inhoudelijke ondersteuning, bijvoorbeeld  invullers (Belastingdienst en vak- en ouderenbonden)  Verbetering van digitale vaardigheden en zelfredzaamheid  basisvaardigheden, bijvoorbeeld o ‘Klik & Tik’, SeniorWeb, TabletCafé’s in de bieb,...  e-overheid, bijvoorbeeld o Digisterker  Digitaal Hulpplein (Min. BZK)  verbinden van vraag (burger) en aanbod (ondersteuning)  campagne 48

De overheid gaat digitaal Gaat u mee?

Meer informatie? Piet 