Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Jeroen van Merriënboer Themadag VOR-divisie ICT Saxion, Deventer, 19 januari 2006 Flexibilisering en de Paradox van de Keuze.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Validatie en kwalificatie van een temperatuur gecontroleerde Supply Chain Gert-Jan van Diest IGZ Congres - De Nieuwe GDP Guideline Nieuwegein, 2 september.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Inleiding Adaptieve Systemen, Opleiding CKI, Utrecht. Auteur: Gerard Vreeswijk Inleiding adaptieve systemen Lerende classificatie systemen.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
PASSIE VOOR GEZONDHEID
Minor Project- en Programmamanagement
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Flexible Learning in European Retail Presentatie 5 de Meeting in Ceske Budejovice.
Sandra Jellema Het opleiden van de duurzame professional.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
In the loop Game: introduction on Circular Economy
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
De Betekeniseconomie.
Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Presteren onder druk.
QA-CER Polymer Recycling.
Jo Lucassen - Janine van Kalmthout (Mulier Instituut)
Processing Structured Hypermedia
Woordvolgorde in Engelse bevestigende en vragende zinnen.
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
#5. MULTI-ACTOR SAMENWERKING | CITY-OF-THINGS
Ondersteunen van Zelfregulatie
MAKING A BAND.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
A Healthy sense of Trust
What is ProRail’s Life Cycle (cost) Management?
how to create an Optimal Classroom Experience
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Jannes Huisman Senior coach
Career guidance for employees
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Testphases still relevant?
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University of the Netherlands, 2 Maastricht University, The Netherlands, 3 Air Traffic Control The Netherlands Utrecht, 5 maart 2010 Adaptief Opleiden in Technologische, Cognitief Complexe Domeinen 4C/ID-dag

Amsterdam Airport Schiphol 2 Round table, in de praktijk Inleiding –Presentatie ATC Casus –(eigen) Praktijk –Presentaties –Conclusies (zaalvoorzitter)

Amsterdam Airport Schiphol 3 Casus Workload Management Tom ATC-Trainee

Amsterdam Airport Schiphol 4 1:Safe (5 NM or 1000 Ft.) 2:Efficient 3:Environmentally aware 1:Flight level (FL) 2:Heading 3:Speed

Amsterdam Airport Schiphol 5 Mental picture Chuncking

Amsterdam Airport Schiphol 6 Mental picture Chuncking Decision of order

Amsterdam Airport Schiphol 7 Mental picture Chuncking Decision of order R/T, Labeling…

Amsterdam Airport Schiphol 8 Adaptief trainen Behoeft adaptief trainen LVNL Individuele taakselectie Uitval Individuele leerbehoefte Cognitief complex Technologische veranderingen Huidige situatie

Amsterdam Airport Schiphol 9 Research Questions What are characteristics of an adaptive training systems? What are the required learning skills to make optimal use of an adaptive training system in a cognitively complex and technology demanding domain? How can an adaptive training system be designed to support learning for a cognitively complex and technology demanding domain?

Amsterdam Airport Schiphol 10 Adaptief trainen LearnerSequence of learning tasks Training System Non-adaptive Adaptive System Controlled Adaptive Learner Controlled General Individual A B C Push Pull Learner 1 = Learner 2 Learner 1 ≠ Learner 2 Adaptive Shared Controlled D Pull Learner 1 ≠ Learner 2 Push Individual

Amsterdam Airport Schiphol 11 Leertraject vs. Leertaken

Amsterdam Airport Schiphol 12 SDL

Amsterdam Airport Schiphol 13 Adaptive training system DatabasePortfolio Task Coaching Protocol Level of Guidance -Performance -Competences -Assessment criteria -Heuristics -Needs -Goals -Tasks -Meta-data

Amsterdam Airport Schiphol 14 Opracht Casus (evt. eigen relevante situatie) Werk in een poster een van onderstaande aspecten uit –Taken/Taken database (meta-data) Vb: Taakkeuze ondersteunen –Portfolio Vb: Zelf-sturing stimuleren –Heuristieken Vb: Selectiecriteria bedenken –Task performance Vb: Regulatie stimuleren –Coaching Protocollen Vb: Nieuwe rol van de docent/coach

Amsterdam Airport Schiphol 15 Presentaties/conclusies …

Amsterdam Airport Schiphol 16 Thank you for your attention Questions? Remarks?!