Als normovertreding voordelig is, waarom dan toch normnaleving? Wout Ultee Hedendaagse sociologische theorieën 26-11-2009 Naar aanleiding van Abram de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Advertisements

Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Waarom heeft een land één taal, een standaardtaal? De bloemfiguratiehypothese Wout Ultee Hedendaagse sociologische theorieën Naar aanleiding.
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Wanneer in de VS en West- Europa WAO, AOW, ZKW, WW en KBW en waarom juist toen ? Wout Ultee Hedendaagse sociologische theorieën Naar aanleiding.
Communicatief gedrag + / -
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Listige minnaars in de liefde
Als normovertreding voordelig is, waarom dan toch normnaleving? Wout Ultee Hedendaagse sociologische theorieën Naar aanleiding van Abram de.
Duitsland, is gekleurde land.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Het socialisme Paragraaf 7..
Machtige heren, halfvrije boeren
Welkom bij de enige onafhanklijke en objectieve nationale kieswijzer
Wout Ultee Hedendaagse sociologische theorieën
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis havo 4 - een introductie
ONGELIJKHEDEN IN NEDERLAND BESCHRIJVINGEN TRENDS VERGELIJKINGEN WOUT ULTEE HOOFDVRAGEN VAN DE SOCIOLOGIE 7 SEPTEMBER 2010 EN OUDERDAG 28 MEI 2011.
Als normovertreding voordelig is, waarom dan toch normnaleving?
DE LAMMERS-HYPOTHESE EN DE MAARTEN-POSTMA-HYPOTHESE HEDENDAAGDSE SOCIOLOGISCHE THEORIEËN DOCENT: WOUT ULTEE 8 JANUARI 2009.
Europese Samenwerking
Renaissance en opstand
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.5 Uitleg 1.6
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Hoe bid je vol verwachting? mogen en moeten Hoe bid je vol verwachting? mogen en moeten een worsteling.
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Interpreteren van data
Wanneer in de VS en West- Europa WAO, AOW, ZKW, WW en KBW en waarom juist toen? Wout Ultee Hedendaagse sociologische theorieën Naar aanleiding.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Samenvatting hoofdstuk 1
Module 2: Heelal Door: Annemarie Leunissen, Roxane Giuntoni, Sinduja Sivapathasundaralingam en Stan Knoops.
Chiara Lubich e P. Fabio Ciardi
Leerlingenraad De Ark.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Specht en de wezel samen door de lucht Mediabegrip week 11/12.
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
Openbaring 3:14-20 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: “Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: Ik.
PSO. Praktisch school onderzoek.
VredesverdragenVredesverdragen Genoemd naar een buitenwijk van Parijs net als Sèvres (Turkije) en St. Germain (Oostenrijk-Hongarije) Frankrijk, Engeland.
Uitspraken in prediker:
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Woord Van Leven November 2015 “Laat hen allen één zijn.” Johannes 17, 21 Commento di P. Fabio Ciardi OMI.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Methodiek: Plancyclus
Het lied van Ora een kerstverhaal. Ara, Era en Ora waren drie zusjes, alle drie op dezelfde dag geboren, precies één jaar en één minuut na elkaar.
Hoofdstuk 11 (HAVO) Hoofdstuk 16 (VWO)
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Groep 8, Hoofdstuk 6: Samenwerking in de wereld. In welk jaar begon de Tweede Wereldoorlog in Nederland? En in welk jaar eindigde hij ?
 Bepaald?  Bepaald:De het  Bepaald: de het  Onbepaald?
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 714 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, De leer over de.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Afronden Hoe moet je statistisch afronden? nr gehalte (mg /100g) 1
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Beste ath 4..
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Morele dilemma’s.
Les 1 Huiswerk was: Maak bladzijde 3 van de werkbladen
Kracht van mensen opzet pilot 13 maart 2014
Transcript van de presentatie:

Als normovertreding voordelig is, waarom dan toch normnaleving? Wout Ultee Hedendaagse sociologische theorieën Naar aanleiding van Abram de Swaan, Zorg en de staat, 1988, en James M. Buchanan, ‘Ethical rules, expected values, and large numbers’, Ethics, 76(1965)1-13

De Swaan staat een historische sociologie voor. Hoeveel is daarvan te merken in de vraagstelling van Zorg en de staat?

De Swaans vraagstelling op blz. 12: Hoe en waarom kwamen mensen ertoe om collectieve, nationale en bindende regelingen te treffen ter bestrijding van tekorten en tegenslagen die hen toch elk afzonderlijk troffen en die individuele remedies leken te vereisen?

Deze vraagstelling heeft niet uitdrukkelijk betrekking op een bepaalde tijd en plaats. Welke zijn dat?

Deze vraagstelling zegt wel naar welk punt regelingen over tekorten en tegenslagen zijn veranderd in de loop der tijd, maar naast dat eindpunt wordt geen beginpunt omschreven. Was dat beginpunt de afwezigheid van welke regeling dan ook?

Deze vraagstelling onderscheidt niet scherp beschrijvende vragen van verklaringsvragen: was dat proces van een begin- naar een eindpunt er overal?

Deze vraagstelling doet alsof de ontstane regelingen niet zomaar met bepaalde theorieën kan worden verklaard. Maar welke zijn dat?

Voor de uitdrukkelijke historisering van de Swaans vraag, ga uit van de ondertitel van het boek en de inhoudsopgave: Wanneer precies werden tussen 1500 en anno nu in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Nederland en de Verenigde Staten ….

Voor de volledige omschrijving van het proces, zie de tekst rond de vraagstelling: Wanneer precies werden tussen 1500 en anno nu in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Nederland en de Verenigde Staten categorale, locale en vrijwillige regelingen ter bestrijding van de tekorten en tegenslagen die de inwoners van deze landen in deze tijden troffen vervangen door collectieve en, nationale en bindende regelingen ….

Voor de waarom-vraag, zie de passages over de dilemma’s van collectieve actie: Wanneer precies werden tussen 1500 en anno nu in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Nederland en de Verenigde Staten categorale, locale en vrijwillige regelingen ter bestrijding van de tekorten en tegenslagen die de inwoners van deze landen in deze tijden troffen vervangen door collectieve en, nationale en bindende regelingen, En hoe kan deze verschuiving worden verklaard met behulp van theorieën volgens welke mensen op rationele wijze op hun eigenbelang uit zijn, die toch doen veronderstellen dat regelingen categoraal, locaal, en vrijwillig blijven?

Het antwoord op De Swaans vraag : De aard van de figuarie bepaalt of er collectieve, nationale en bindende regelingen komen

Welke figuraties onderscheidt De Swaan per hoofdstuk? En welke figuraties onderscheidt hij in het hoofdstuk over landloperij?

Welke figuraties onderscheidt De Swaan in Zorg en de staat? * De figuratie van de sheriff en de twee gevangenen die niet met elkaar mogen overleggen (Von Neumann & Morgensterns dilemma van de gevangenen) * De figuratie van meerdere steden op een zelfde grondgebied vol armen (N-personen dilemma) * De bloemfiguratie van de in een staat gesproken talen * Lenski’s figuratie van een democratische staat met een linkse en een rechtse politieke partij * De vierzijdige figuratie van staat, grote werkgevers, kleine zelfstandigen en arbeiders

Vertrekpunt voor tekstanalyse De Swaan blz (of 49-52) in het bijzonder bladzijde 50 over evenwichten bij het dilemma van de gevangenen: ‘Maar zelfs in een figuratie van autonome gemeenschappen hoeft het instabiele evenwicht niet in te storten zolang geen ingrijpende verstoringen het patroon doorbreken van traditionele lastenverdeling in wederzijds vertrouwen en met onderlinge overreding’.

De Swaan en het dilemma bij de wering van landlopers Ga uit van een groot aantal gemeenten. Één gemeente is ‘wij’. Alle andere gemeenten zijn ‘zij’. Als elke gemeente rondzwervende armen toelaat, kost dat vijf eenheden geld. Als een gemeente als enige uitsluit, kost dat aan bewaking van de poort één eenheid en verder niets. Als alle gemeenten uitsluiten, ontstaat landloperij. Dat kost tien eenheden extra boven de poort. Als een gemeente als enige toelaat, dan kost dat vijf plus tien eenheden. De Swaan: getallen zijn ordinaal

De Swaan en het dilemma bij de wering van landlopers door middeleeuwse gemeenten Wij Toelaten Wij uitsluiten Zij Toelatenuitsluiten

De Swaan en het dilemma van de wering van landlopers door middeleeuwse gemeenten Wij Toelaten Wij uitsluiten Zij Toelatenuitsluiten Voor ‘wij’ is uitsluiten de verstandige keuze, maar toelaten is voor iedereen voordeliger

Volgens De Swaan is de hoek rechtsonder stabiel, hoewel die voor de spelers nadeliger is dan de instabiele linkerbovenhoek. Is dit ook het dilemma van de afzonderlijke landen van Europa bij toelating van mensen uit Afrika?

De Swaan heeft alleen een ‘opbrengstenmatrix’ of liever gezegd een ‘verliesmatrix’.

Buchanan is in 1965 gekomen met een analyse van dilemma’s met zo’n matrix plus een verwachtingenmatrix. Buchanan vindt het verkeerd te doen alsof het eigen handelen altijd onafhankelijk is van dat van anderen. Mensen weten ‘soms’ best dat als zij iets doen, anderen dat ook gaan doen.

Ik volg regel niet Ik volg regel wel NiemandHelftIedereen volgt regelvolgt regelvolgt regel Buchanans opbrengstenmaxtrix Buchanan vat de cijfers als echte bedragen op

0,60,30,1 0,60,30,1 Ik volg regel niet Ik volg regel wel NiemandHelftIedereen volgt regelvolgt regelvolgt regel Buchanans eerste matrix met verwachte kansen Mensen denken dat hun handelen het handelen van anderen niet beïnvloedt

In dit geval is de opbrengst voor ik van niet volgen van de regel: 2 * 0,6 + 4 * 0,3 + 6 * 0,1 = 3,0 In dit geval is de opbrengt voor ik van volgen van de regel: 1 * 0,6 + 3 * 0,3 + 5 * 0,1 = 2,0 Ik zal de regel NIET volgen

0,60,30,1 0,00,40,6 Ik volg regel niet Ik volg regel wel NiemandHelftIedereen volgt regelvolgt regelvolgt regel Buchanans tweede matrix met verwachte kansen Mensen denken dat hun overtreding de kans op overtreding door anderen vergroot

In dit geval is de opbrengst voor ik van niet volgen van de regel: 2 * 0,6 + 4 * 0,3 + 6 * 0,1 = 3,0 In dit geval is de opbrengt voor ik van volgen van de regel: 1 * 0,0 + 3 * 0,4 + 5 * 0,6 = 4,2 Ik zal de regel WEL volgen

Het antwoord op de ‘soms’-vraag Buchanans hypothese achter de twee verwachtingenmatrices: Leden van kleinere groepen veronderstellen eerder dat hun overtreding van een regel ertoe leidt dat anderen dit ook doen dan leden van grotere groepen De Swaans verhaal rijmt dus beter als wordt aangenomen dat het aantal steden in de Middeleeuwen op een bepaald grondgebied klein is