Semantische Complexiteiten van Natuurlijke Taal Cf. Jurafsky & Martin, Ed. 1: Sectie 14.4 (Ed. 2: Sectie 17.4)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Plaatje vrienden op een bank
Kan je de betekenis van de afkortingen in s = v x t benoemen
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
Communicatie & Presentatie
Natuurlijke-Taalinterfaces
Woorden en tijd.....
WERKELOOS Een werkeloze solliciteert voor de functie van WC-schoonmaker bij Microsoft.
Zoeken met behulp van life events Joyce Karreman 9 februari 2010.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Met meester Cor en meester detmer
Geen of niet de negatie.
Het geven van een workshop
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
between en among  between betekent tussen twee:  I was sitting between Pete and Rob  among betekent tussen meer dan twee:  I was among friends.
24 juni 2003Johnson en Morrill in Israel Een studie naar de Johnson Morrill Hypothese in relatie tot de Hebreeuwse taal; implementatie van bewijsnetten.
Compositionaliteit, bereik en lambda’s
Semantiek 1.
Vragen, Opmerkingen, ….
Natuurlijke-Taalinterfaces week 3 1. evaluatie van een formule in een model 2. vraag-antwoord dialogen 3. Modellen en applicaties.
Mijn buurman uit België kwam om ca uur op de koffie.
Klik met de muis.
Natuurlijke-Taalinterfaces Week 7 Discourse Representation Theory.
Grammar Chapter 2 – G3 The. Het gebruik van the in combinatie met gebouwen. Het gaat hier om de volgende gebouwen: Het gaat hier om de volgende gebouwen:
Wat is MaS? MaS staat voor Maatschappelijke Stage
Semantische Interpretatie Jurafsky & Martin (Ed. 1): Hoofdstuk 15
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
KWF Ze zamelen geld in voor mensen met kanker. Heel veel mensen willen er mee helpen. En sommige doen het ook heel goed met de opbrengsten van bijvoorbeeld.
Leef je geloof! Jacobus 2: Jacobus 2 : 26
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Advent 2014 Logo school.
Kunstmatige Intelligentie, 2009/2010, 2e semester Taaltheorie en Taalverwerking Remko Scha Week 11 Discourse.
Een werkstuk maken.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
De dag van het solliciteren Blok 1
Begrijpend lezen VS.
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
Workshop evalueren Dcp
Stage: Basisschool de Klingerberg
Semantiek De studie van betekenis. Vragen Wat is betekenis? Betekenis van wat?
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Solliciteren: wat wil ik?
Onderzoeksvaardigheden 3
Opdracht: ga voor het bord staan en houd de houtjes vast. Hou je handen zo ver mogelijk uit elkaar en ontdek wat jou spanwijdte is.
Woordsoorten benoemen
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
NEXT LW 2 Bijv.nw. 3 Zelfst. nw. 4 PV 5 Ond Taal Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6.
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Alinea: kernzin + uitwerking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Hoe boeken bestellen bij Iddink ?
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Thema 4: Zo bereik je meer
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Natuurlijke-Taalinterfaces
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Semantische Complexiteiten van Natuurlijke Taal Cf. Jurafsky & Martin, Ed. 1: Sectie 14.4 (Ed. 2: Sectie 17.4)

Semantische Complexiteiten van Natuurlijke Taal Voornaamwoorden Events Werkwoordstijden Aspect

Voornaamwoorden "Hij loopt"

Voornaamwoorden "Hij loopt"  Walk(x)

Voornaamwoorden "Hij loopt."  Walk(x male )

Voornaamwoorden "Piet loopt. Hij zingt."  Walk(P) & Sing(x male )

Voornaamwoorden "Piet loopt. Hij zingt."  Walk(P) & Sing(x male ) Resolutie van de variabele x male  Walk(P) & Sing(P)

Dynamische Logica "Piet loopt. Hij zingt."  Walk(P) & x male := P & Sing(x male )

Voornaamwoorden "De man loopt."

Voornaamwoorden "De man loopt."  x [Man(x) &  y [Man(y)  y=x] & Walk(x) ] (Russell)

Voornaamwoorden "De man loopt."  Man(x) & Walk(x)

Meer hierover volgende week. (“Discourse”)

Werkwoord-semantiek: Events vs. n-plaatsige predicaten

J. & M. (ed. 1), p. 524: Werkwoord-semantiek: Events vs. n-plaatsige predicaten "I ate." "I ate a turkey sandwich." "I ate a turkey sandwich at my desk." "I ate lunch." "I ate a turkey sandwich for lunch." "I ate a turkey sandwich for lunch at my desk."

Werkwoord-semantiek: Events vs. n-plaatsige predicaten "I ate a turkey sandwich for lunch at my desk."  x  TS: [Eat(Speaker, x, L, MD)] "I ate."  x  y  z : [Eat(Speaker, x, y, z)]

Werkwoord-semantiek: Events vs. n-plaatsige predicaten "I ate a turkey sandwich for lunch at my desk."  x  TS: [Eat(Speaker, x, L, MD)] "I ate." Eat1(Speaker) Eat1(u) = def  x  y  z : [Eat(u, x, y, z)]

Werkwoord-semantiek: Events vs. n-plaatsige predicaten "I ate a turkey sandwich for lunch at my desk."  x  TS: [Eat(Speaker, x, L, MD)] "I ate a turkey sandwich for lunch at my desk with a spoon." ???

Werkwoord-semantiek: Events vs. n-plaatsige predicaten "I ate a turkey sandwich for lunch at my desk."  x: [ISA(x, Eating) &  y: [TS(y) & Actor(x) = Speaker & Object(x) = y & Occasion(x) = L & Location(x) = MD ]] [Donald Davidson: Event-semantiek]

Werkwoord-semantiek: Werkwoordstijden

"Piet liep."  x: [ISA(x, Walking) & Actor(x) = P &  y: [Time(x) = y & Before(y, Now)]]

Werkwoord-semantiek: Werkwoordstijden "Piet liep."  x: [ISA(x, Walking) & Actor(x) = P &  y: [Time(x) = y & Before(y, Now)]]

Werkwoord-semantiek: Werkwoordstijden "Piet liep." "Piet heeft gelopen."  x: [ISA(x, Walking) & Actor(x) = P &  y: [Time(x) = y & Before(y, Now)]]

Werkwoord-semantiek: Werkwoordstijden "Piet liep."  x: [ISA(x, Walking) & Actor(x) = P & Time(x) = y & Before(y, Now)]] "Piet heeft gelopen."  x: [ISA(x, Walking) & Actor(x) = P &  y: [Time(x) = y & Before(y, Now)]]

Werkwoord-semantiek: Werkwoordstijden "Piet liep."  x: [ISA(x, Walking) & Actor(x) = P & Time(x) = y & Before(y, Now)]] y: Reference-time Moet geresolveerd worden! Lijkt op voornaamwoorden. B.v.:"Jan fietste. Piet liep.” “Het was mooi weer. Piet liep naar school.”

Werkwoord-semantiek: Werkwoordstijden "Piet liep."  x: [ISA(x, Walking) & Actor(x) = P & Time(x) = y & Before(y, Now)]] "Piet heeft gelopen."  x: [ISA(x, Walking) & Actor(x) = P &  y: [Time(x) = y & Before(y, Now)]] "Piet had gelopen."  x: [ISA(x, Walking) & Actor(x) = P &  z: [Before(z, y) & Before(y, Now) & Time(x) = z ]] B.v.: “Piet was moe. Hij had gelopen.”

Werkwoord-semantiek: Aspect Soorten situaties: de "Vendler-klassen": Toestanden Activiteiten Gebeurtenissen Accomplishments Achievements

Werkwoord-semantiek: Aspect Soorten "situaties": Toestanden: "Ik weet jouw adres." * "Ik ben jouw adres aan het weten." Gelden voor een tijdsinterval. Hebben geen Actor.

Werkwoord-semantiek: Aspect Soorten situaties: Activiteiten "Ik loop." "Ik ben aan het lopen." "Ik liep een uur lang." Gelden voor een tijdsinterval. Hebben een Actor.

Werkwoord-semantiek: Aspect Soorten "situaties": Gebeurtenissen “Ik schreef de brief.” "Ik bereikte New York.” *”Ik schreef een uur lang de brief.” *"Ik bereikte een uur lang New York." Hebben een welgedefinieerd eindpunt.

Werkwoord-semantiek: Aspect Soorten Gebeurtenissen: Accomplishments “Ik schreef de brief.” *”Ik schreef een uur lang de brief.” “Ik onderbrak het schrijven van de brief.” Achievements "Ik bereikte New York.” *"Ik bereikte een uur lang New York.” *“Ik onderbrak het bereiken van New York.” Achievements gelden alleen voor een tijdpunt.

Opdracht van deze week (compositionele semantiek) mag met werkwoords-betekenissen als predicaten. Tentamenvragen over event-semantiek, werkwoordstijden, Vendler-klassen.

Opdracht Neem een stuk Nederlandse tekst van 1 alinea. [Tip: kies iets eenvoudigs. Zoek b.v. in uw archief of op internet een "Jip en Janneke"-achtige tekst.] Ga voor elk woord van de tekst na: (1) wat de woordsoort is, en (2) wat voor vertaling het woord zou krijgen in een logische taal: individuele constante, (hoeveel-plaatsig) predicaat, functie (van welk domein naar welk bereik), verzameling (van wat voor elementen), quantor, logisch connectief, etc. Als u het voor sommige woorden niet goed weet, probeer dan aan te geven wat het probleem is. Probeer voor elke zin een formule op te schrijven. Als dat niet lukt, geef dan aan wat de moeilijkheid is.

Nog een paar complexiteiten die niet in Jurafsky & Martin besproken worden. noun man verzameling mannen eigennaam Piet individuele constante mass term wijn ?? ironie generics mensen ?? de Nederlander relational nouns vriend relatie?

iota-operator, context "De boom waaide om." Omwaai( iota x: Boom(x)) Probeer dit met quantoren voor elkaar te krijgen: [  ! x Boom(x)] & [  x Boom(x)  Omwaai(x)] Lelijk! En: fout! (Assertie vs. presuppositie.)