INTERCULTURELE MEDIATION

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mediërend leren op bs. Theresia
Advertisements

Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
BEKERING IN EEN POSTMODERNE CONTEXT EZA RAADSVERGADERING 10 OKTOBER 2011 MIRANDA KLAVER I once was lost?
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Encuentro Latino Europeo (ELE) Relatie tussen LA en de EU in de actuele strategische en geopolitieke ontwikkelingen Cor van Beuningen november 2009.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Strategie Algemeen Porter.
Communicatieproces .
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Why opera education? Five case studies of views in a European setting Presentatie Ann Laenen, PhD - Dag van de Cultuurcommunicatie Brussel, 19 november.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Conflicten en onderhandelingen
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Begeleidingsplannen GGZ
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
‘Geef uw team vleugels’
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Dossier Empowerment.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Land van duizend meningen 4.3 : Het Poldermodel van Kok Kok Van Mierlo Zalm V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 14.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Culturele identiteit en mediation College 1: Inleiding Jan ten Thije.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Keuzevrijheid: lust of last?
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Evenementen en middelengebruik Evenemeneten en middelengebruik2 Ton Snip  Middelenexpert politie Noord-Holland.
UNESCO 2003 & 2005 Encounters in cultural (heritage) diversity and sustainable development – 25/1/2016 UNESCO en/in het digitale tijdperk.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Collectieve transitie en veerkracht
Conflicten en onderhandelingen
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Sociologische paradigma’s
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Tjellingsessie Master Leiderschap
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

INTERCULTURELE MEDIATION CULTUUR EN COMMUNICATIE MEERTALIGE COMPETENTIES EN MEDIATION WOUTER KUIPER

CULTUUR EN COMMUNICATIE ONDERWERPEN: REPRESENTATIES IDENTITEIT BEMIDDELING EN CULTUUR WETENSCHAPPEN: PSYCHOLOGIE SOCIOLINGUISTIEK SOCIOLOGIE CULTURELE ANTROPOLOGIE COMMUNICATIEWETENSCHAP

ONDERWERP ONDERWERP: INTERCULTURELE MEDIATION EN COMMUNICATIE VERONDERSTELLING EEN VISIE VAN BEMIDDELING IS INDIREKT OOK EEN VISIE VAN COMMUNICATIE, HET IS EEN BESCHRIJVING VAN DE MANIER WAAROP COMMUNICATIEPROCESSEN MOETEN VERLOPEN

MEDIATION VORM VAN ONDERHANDELEN TWEE OF MEER PARTIJEN IN CONFLICT ONAFHANKELIJKE MEDIATEUR DIE DE REGIE OP ZICH NEEMT BRUGGEN BOUWEN

VISIES VAN MEDIATION (1) (1) ‘POWER BROKERAGE’ Is gebasseerd op de concurrentie rondom het krijgen van schaarse bronnen. Mediation is gericht op het opsporen van de belangen van conflictpartijen. Een dialoog moet leiden tot een consensus. (2) ‘POLITIEKE PROBLEM SOLVING’ Een conflict bestaat uit zichzelf versterkende misinterpretaties aan de kant van de conflictpartijen. Mediation is gericht op het verzamelen van deze interpretaties en het herdefinieren van de conflictcontext. Op deze manier moeten interpretaties van het conflict richting een gezamenlijke oplossing op elkaar aansluiten.

VISIES VAN MEDIATION (2) (3) ‘HERSTEL VAN SOCIALE BETREKKINGEN’ Sluit aan op de tweede visie; maar stelt dat een conflict een mogelijkheid tot sociale verandering vormt. De interpretaties moeten verzameld worden, de context moet hergedefinieerd worden, maar nu met als doel om gehele sociale structuur en de manier waarop de partijen met elkaar in interactie zijn te veranderen. (4) ‘DOMINANTIE’ Het kapitalistische internationale systeem wordt als dominant gezien, waardoor het verschil tussen arm en rijk maar blijft vergroten. Conflicten ontstaan wanneer groepen zich uit uitbuitende betrekkingen met anderen proberen te bevrijden. Mediation wordt niet gezien als oplossing van een conflict, maar meer als het in stand houden van het politieke evenwicht.

VISIES VAN MEDIATION (3) DE VISIES OVERLAPPEN, VULLEN ELKAAR AAN IN THEORIE EN PRAKTIJK VASTGESTELD

CULTUUR GEDEELDE COGNITIEVE SCHEMAS VAN ERVARINGEN Culture consists of the derivates of experience, more or less organized, learned or created by the individuals of a population, including those images or encodement and their interpretations (meanings) transmitted from past generations, from contempories, or formed by individuals themselves (Avruch, 2000, P. 343). Moreover, the definition must be expanded to maintain that these images and encodements are not uniformly distributed in a population; they are differentially distributed both sociologically (i.e., in terms of class, gender, ethnicity, occupation, region, etc.) and psychologically (in terms of their differential psychodynamic internalization – their affective and motivational ‘loading’ – by specific persons). (Ibid).

CONFLICT EEN HOGE MATE VAN WAARGENOMEN CULTURELE VERSCHILLEN WAARIN CULTURELE, LINGUISTISCHE, RELIGIEUZE KENMERKEN EEN BELANGRIJKE ROL SPELEN Perhaps the best way to develop an understanding of an ethnoconflict theory is to consider its determinants. These determinants are complex and in any situation may include political and economic vectors which vary in the role they play from place to place and time to time, - that is, they vary cross-culturally. (Bercovitch, 2004, p. 148).

PROBLEEM EN OPLOSSING IN DE THEORIEËN VAN MEDIATION, CULTUUR EN CONFLICT KOMEN VOORAL BELANGEN EN INTERPRETATIES ALS SOCIALE CONSTRUCTIES NAARVOREN

COMMUNICATIE (1) COMMUNICATIE ALS TRANSACTIE Zender en ontvanger hebben eigen belang en motieven om aan een communicatietransactie deel te nemen. Ook interactie, de partijen houden rekening met elkaars aanwezigheid. Transactionism (...) is used here in the sense of an exchange of values between two or more parties; each gives in order to get (Bauer, 1964, p.19). (…) the audience is made up of individuals who demand something from the communications to which they are exposed, and who select those that are likely to be useful to them (Bauer, 1964, p.360).

COMMUNICATIE (2) (2) COMMUNICATIE ALS RITUEEL Een symbolisch proces waardoor een werkelijkheid wordt opgebouwd, onderhouden, bijgesteld en veranderd. Deze tweede visie vult de eerste visie aan door de nadruk te leggen op de sociale rol van het communicatieproces. Communication is a symbolic process whereby reality is produced, maintained, repaired and transformed (Cary, 1975, p. 10). The world is entropic, that is, not strictly ordered, though its variety is constrained enough that the mind can grasp its outline and implant an order over and within the broad and elastic constraints of nature (Ibid, p.13).

COMMUNICATIE EN CULTUUR DE TWEE COMMUNICATIEVISIES VULLEN ELKAAR AAN EN HEBBEN OVEREENKOMSTEN MET DE THEORIE VAN CULTUUR DELEN IN ELKAARS ERVARINGEN, EIGEN BELANG: CULTUUR Culture consists of the derivates of experience, more or less organized, learned or created by the individuals of a population, including those images or encodement and their interpretations (meanings) transmitted from past generations, from contempories, or formed by individuals themselves. (Avruch, 2000, p.343).

VERGELIJKING DE TWEE COMMUNICATIEVISIES ZIJN VERGELEKEN MET DE VIER VISIES VAN MEDIATION Twee visies van conflictbemiddeling hadden sterke overeenkomsten met de twee communicatievisies. De eerste communicatievisie is gebasseerd op het voldoen aan de motieven van het publiek. Mediation als ‘power brokerage’: de krachten van spelers zijn te herleiden naar hun belangen. De tweede communicatievisie is gebasseerd op mediation als ‘herstel van sociale betrekkingen’. Door te communiceren kan de sociale structuur, dus de ervaringen rond het conflict van de betrokken spelers, veranderd worden, zodat deze met het oog op een verbetering op elkaar aan zullen sluiten.

PRAKTIJK ZES RAPPORTEN VAN HET ITALIAANSE MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN Italiaanse aanwezigheid in Zuid-Libanon, UNIFIL II, conflictbemiddeling met leiders. Één visie van conflictbemiddeling kwam duidelijk naarvoren. Conflictbemiddeling is het ‘herstel van sociale betrekkingen’ en wordt gezien als de taak van westerse regeringen om een multilateraal stelsel te vormen. Communicatie met betrokken partijen moet leiden tot een gezamenlijke opgebouwde en onderhouden visie van collectieve veiligheid. Het gezamenlijk en continu reconstrueren van het sociale weefsel. Visie van communicatie als ritueel: een gezamenlijke werkelijkheid wordt opgebouwd en onderhouden.

COMMUNICATIEMODEL HET LUXE (!) COMMUNICATIEMODEL VAN GERBNER (1956) (1) Iemand (2) neemt iets waar (3) en reageert (4) in een situatie (5) door middel van een kanaal (6) om informatie openbaar te maken (7) die in een bepaalde vorm (8) en context (9) een inhoud kan onthullen (10) wat tot bepaalde gevolgen en consequenties kan leiden EEN VISIE VAN BEMIDDELING IS INDIREKT OOK EEN VISIE VAN COMMUNICATIE, HET IS EEN BESCHRIJVING VAN DE MANIER WAAROP COMMUNICATIEPROCESSEN MOETEN VERLOPEN

LITERATUUR Avruch, K. (2000). Culture and negotiation pedagogy. Negotiation Journal. Plenum Publishing Corporation. Bauer, R.A. (1964). The obstinate audience: The influence process from the point of view of social communication. American Psychologist. 19. Bercovitch, J. e Jackson, R. (2001). Negotiation or mediation? An exploration of factors affecting the choice of conflict management in international conflict. Negotiation Journal. Plenum Publishing Corporation. Carey, J.W. (1975). A cultural approach to communication. Communication. 2. Gerbner, G. (1956). Toward a general model of communication. Audiovisual Communication Review. 4.