MULTIMEDIA & Informatie en Informatieverwerking Rein van den Boomgaard Universiteit van Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van Grafische Vormgeving naar Motion Graphics
Advertisements

Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
EEN PRESENTATIE Hoe ziet er een presentatie (niet) uit? Wat zijn de hulpmiddelen? H v BreugelA vdr Coelen ZWIJSEN COLLEGE VEGHEL Wat zijn de soorten?
User Centred Development
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Standards in localisation – A translator's perspective Nico van de Water Bij deze presentatie vindt waarschijnlijk een discussie plaats waaruit actiepunten.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
= Data management Voor uitvoering en communicatie Informatie tijdens het ontwerp- en het bouwproces Werken met het InfraModel Het begin van de verandering!
Reducing antibiotics on farmlevel
Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik
Processing Structured Hypermedia
Dictionary Skills!?.
SDI from a technological perspective: Architecture
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Welkom bij Workspace 365, kunnen wij ergens bij helpen
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
VOS-identificatie en kwantitatieve bepaling d.m.v. gaschromatografie
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Participatory Action Research
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
Who knows something about scenarioplanning?
Dynamic Architecture What about you?
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
VOS-identificatie en kwantitatieve bepaling d.m.v. gaschromatografie
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

MULTIMEDIA & Informatie en Informatieverwerking Rein van den Boomgaard Universiteit van Amsterdam

2008, Rein van den Boomgaard2 Wat is multimedia ? ?

2008, Rein van den Boomgaard3 Wat is multimedia ? tekst spraak geluid beeld video kracht

2008, Rein van den Boomgaard4 de cursus kennismaken met de onderliggende technieken bij het gebruik van multimedia in informatiesystemen docent –Rein van den Boomgaard werkwijze –aanwezigheid bij college en practica is een vereiste –12 weken lang college volgen (en meewerken) en practicum doen is (bijna) een garantie voor slagen

2008, Rein van den Boomgaard5 Wat is multimedia ? the combined and integrated interactive presentation of information through different media (text, speech, sound, images, video, force,... )‏

2008, Rein van den Boomgaard6 Wat is multimedia ? the combined and integrated interactive presentation of information through different media (text, speech, sound, images, video, force, …)‏

2008, Rein van den Boomgaard7 wat is informatie ? ?

2008, Rein van den Boomgaard8 wat is informatie ? Information is a term variously used depending on contexts, but closely related to such concepts as knowledge, entropy, communication, truth, representation, and mental stimulus. Although many people speak of the advent of ”information age” or ”information society,” and information technologies, information science and informatics are somewhat in the spotlight, the definition of ”information” something allegedly very important for our society, is not necessarily well-articulated or intensively debated, though notable exceptions exist.

2008, Rein van den Boomgaard9 wat is informatie ? Information is negative entropy, or some knowledge that can be used to reduce uncertainty (about future events or past or current conditions). That is, information is useful truth or knowledge about something which people can use when making judgments and take actions.

2008, Rein van den Boomgaard10 informatie en communicatie (presentatie) ‏ Information is often contrasted with noise in communication. Information in communication is a message, something to be communicated, from the sender to the receiver, while noise is something that could block communication and/or bring misunderstanding. In this case, information does not have to be accurate. It may be a lie, or just a sound of a kiss which is to be transferred. This model assumes a sender and a receiver. Information is not assumed to be something that can be extracted from an environment through observation or measurement, for example. It is a message, a creation of the sender.

2008, Rein van den Boomgaard11 informatie voor welk proces is informatie de grondstof ? wat is naar jouw mening de definitie van informatie die van Benthem hanteerd?

2008, Rein van den Boomgaard12 communicatie (presenteren en observeren) ‏ Computer --> Mens –genereren van geluid, beeld, etc Mens --> Computer –syntax en semantiek zijn veelal vastgelegd (toetsenbord, muis)‏ –alleen syntax is bekend (beeld, geluid)‏ Computer --> Computer –syntax en semantiek zijn bekend MM generatie MM analyse mens  mens communicatie netwerken

2008, Rein van den Boomgaard13 Shannon’s communicatiemodel

2008, Rein van den Boomgaard14 informatie theorie Shannon beschouwt methoden om data zo efficient mogelijk te verzenden van de bron naar het doel. Het is de informatietheorie die ons leert dat ZIPcodering werkt (en hoe goed het dan kan werken). Data (zip) compressie is gebaseerd op het gebruiken van weinig bits voor die data-elementen die vaak voorkomen en meer bits voor die data- elementen die niet vaak voor komen.

2008, Rein van den Boomgaard15 informatie theorie Kleine kans van optreden - -> veel informatie Grote kans van optreden --> weinig informatie N.B. p I

2008, Rein van den Boomgaard16 communiceren met mensen er zijn vele manieren om een boodschap over te brengen: –spraak –brief – –gebarentaal –lichaamstaal –…

2008, Rein van den Boomgaard17 communiceren met mensen wat zijn de verschillende ‘informatie formats’ voor gebruik in communicatie met een mens?

2008, Rein van den Boomgaard18 communiceren met mensen wat zijn de verschillende ‘informatie formats’ voor gebruik in communicatie met een mens? wat zijn de verschillende manieren om te communiceren met een mens?

2008, Rein van den Boomgaard19 communiceren met mensen wat zijn de verschillende ‘informatie formats’ voor gebruik in communicatie met een mens? wat zijn de verschillende manieren om te communiceren met een mens? welke zintuigen heeft een mens?

2008, Rein van den Boomgaard20 communiceren met mensen Equivalente vragen: wat zijn de verschillende ‘informatie formats’ voor gebruik in communicatie met een mens? wat zijn de verschillende manieren om te communiceren met een mens? welke zintuigen heeft een mens?

2008, Rein van den Boomgaard21 de menselijke zintuigen

2008, Rein van den Boomgaard22 de menselijke zintuigen Volgens Aristoteles zien horen tasten ruiken proeven

2008, Rein van den Boomgaard23 de menselijke zintuigen Volgens Aristoteles zien horen tasten ruiken proeven maar er zijn er meer: warmte (thermoception)‏ pijn (nociception)‏ evenwicht (equilibrioception)‏ lichaam (proprioception)‏

2008, Rein van den Boomgaard24 het menselijke visueel systeem

2008, Rein van den Boomgaard25 het menselijke visueel systeem het oog ‘meet’ electromagnetische straling (licht)‏ kijken doen we me het onze hersenen meer dan 1/3 van onze hersenen gebruiken we om te zien het visueele systeem is niet perfect (we zien wat we meten, niet wat er is)‏ wees ervan bewust dat 10% van de mannen kleurenblind is kennis van menselijk visueel systeem is noodzakelijk om goede beeldcompressie technieken te maken

2008, Rein van den Boomgaard26 het menselijke visuele systeem we zien niet wat er is, maar wat we meten met ons oog

2008, Rein van den Boomgaard27 het menselijke gehoor het oor meet de geluidsdruk horen doen we met de hersenen we hebben het vermogen om ons te concentreren op één geluidsbron (conversatie in een disco)‏ het menselijke gehoor is niet perfect (een hondefluitje horen we niet)‏

2008, Rein van den Boomgaard28 mens  computer communicatie traditionele invoer apparaten: keyboard muis tablet joystick stuurwiel allemaal gebaseerd op beweging/kracht

2008, Rein van den Boomgaard29 computer -->mens communicatie visueel –beeldscherm –3D display –cave gehoor –luidspreker tast kracht –‘force feedback’

2008, Rein van den Boomgaard30 mens --> computer communicatie computer kijkt naar mens –expressie –gebaren –herkenning –beweging computer luistert naar mens –geluidsherkenning (‘fluiten naar je sleutels’)‏ –spraak analyse –muziek analyse

2008, Rein van den Boomgaard31 multimedia computing computer graphics –genereren van beelden vanuit symbolische beschrijving image processing / computer vision –opslaan, presenteren en analyseren van opgenomen beelden kleur –alleen te begrijpen met kennis van menselijk visueel systeem geluidsbewerking en analyse animatie en video –computer graphics/vision + time

2008, Rein van den Boomgaard32 multimedia presentation Multimedia:the combined and integrated interactive presentation of information through different media (text, speech, sound, images, video, force,... )‏ Static hyperlinked information space: –the information space is static and we (looking for some information) move around in the space, by following the hyperlinks (WWW)‏ Dynamic information space –presented information changes in time (we look at a movie). There is little interaction (jumping forward and backward in time)‏

2008, Rein van den Boomgaard33 structural markup het is belangrijk om de presentatie (beeld/geluid) los te koppelen van de informatie zelf de informatie wordt gerepresenteerd m.b.v. een structural markup language the presentation is defined in stylesheets

2008, Rein van den Boomgaard34 structural markup het is belangrijk om de presentatie (beeld/geluid) los te koppelen van de informatie zelf de informatie wordt gerepresenteerd m.b.v. een structural markup language –XML, (X)HTML, SMIL the presentation is defined in stylesheets –CSS, XSLT

2008, Rein van den Boomgaard35 Thema's Informatie en Informatieverwerking 1.Inleiding / Numerieke informatie 2.Numerieke informatie 3.Informatie theorie 4.Informatie theorie 5.Sensorische informatie I 6.Sensorische informatie II

2008, Rein van den Boomgaard36 Thema's Multimedia 1.Graphics 2.Images 3.Video 4.Sound 5.XML, XHTML, SVG en SMIL 6.Multimedia analyse

2008, Rein van den Boomgaard37 volgende week: Numerieke informatie Measurement and scales Descriptive statistics –histogram –mean/mode/median –variance Error analysis Number representation

2008, Rein van den Boomgaard38 metingen

2008, Rein van den Boomgaard39 histogram

2008, Rein van den Boomgaard40 histogram

2008, Rein van den Boomgaard41 metingen Metingen Welk getal als ‘samenvatting’

2008, Rein van den Boomgaard42 gemiddelde

2008, Rein van den Boomgaard43 mode de meest voorkomende waarneming

2008, Rein van den Boomgaard44 mediaan waarnemingen. sorteren: selecteer de middelste