Kennisdelen over klanten, voor schouwburgen én gezelschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

VZVZ-informatiedag 13 juni 2013 Hans Erik van Helsdingen
Hoe ontstond dit initiatief ?
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Presentatie Praktijkscholen
Digitaal factureren/Digipoort Enschede
Banken en & kredietrapportages SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
Stichting Dijk van een Kust
Net(Anders)Werken in theaters Congres Cultuur in Beeld.
BIG DATA Jeroen Wolfs. Agenda •Big data •Check-out & big data •Toepassingen van big data in eCommerce.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Case Corner Last Minute Ticket Shop 3 e dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 door Roeland Dekkers en Menno Tummers Sponsors: Stichting Doen,
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Financial Systems 2014.
Stichting RechtenOnline
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Toekomst van de e-Infrastructuur
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
PCS in beeld Diverse activiteiten; R’Uitmarkt ¼ aandeelhouder van R’Uitmagazine (tezamen met Rotterdam Marketing & Sport en Recreatie) CAR.
Themadag No Fake! Studenten Uitburo Brussel, 18 oktober 2004 Irma van Lierop Hoofd Publieksontwikkeling Rotterdam Festivals.
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Workshop Zelfevaluatie Werkgroep Sturing en borging Lidewij Vat, Vilans Ingrid Middelkoop 24 mei 2012.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Informatievoorziening en VSV:
Presentatie Kwaliteitscholen KWALITEITSCHOLEN is een compleet en integraal systeem voor:  strategievorming en kwaliteitscontrole  meten van tevredenheid.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
FWG CONTACTDAGEN 2009 VAN FUNCTIE NAAR MENS.
METIS © Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Wat is metis Aanpak Rollen Planning Ondersteuning.
Inrichten van een dienst Weblectures
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Update Implementatie en beheer
MEETING SYSTEMS BV VOOREFFECTIEFVERGADEREN.  Meeting Systems bv levert software als hulpmiddel om het vergaderen te ondersteunen met de volgende kenmerken:
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Introductie Speedbooks Doelgroepen Werking Speedbooks
Magister voor ouders.
MTB ver. Havelte eo Doelstellingen MTB ver. Havelte eo. Hoofddoelstelling: Het mountainbiken voor iedereen in Zuidwest Drenthe aantrekkelijk.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht
Govroam Presentatie ViAG Themadag, Simon Does (gem Arnhem) 11 december 2015 één keer inloggen overal online.
Zeer eenvoudig in gebruik Geschikt voor elke (sport)club of –vereniging Gecertificeerd voor NSD, een project van NOC*NSF Toekomstgerichte XML technologie.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
“Podium Cadeaukaart” Podium Cadeaukaart Ralf Moerman (traffic coördinator SPTC) Rikkert Kremer(operationeel directeur SPTC)
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Publieksbinding door randactiviteiten Een experiment…
SmartBox Stimulansz Utrecht 7 juni Agenda Introductie Aanleiding SmartBox SmartBox: – Werking – Pilot – Demo Vragen SmartBox.
Voor bibliotheken. De Bibliotheek op het station 2.
Publiek Geeft Sterren is initiatief van : Benjamin Koolstra & Hans Onno van den Berg Jewel Labs/TicketFeed–ICIN; Joost van Vollenhoven & Lancelot Schaper.
KNVI Congres Introductie BI.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
De twee cabarettheaters van Den Haag steken hun nek uit
LIAS Online Interactief Dynamisch Adaptief Beeldend De Visie.
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Doorontwikkelen BRON vo
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Het E-depot van Rotterdam
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Informatiegestuurd voor de gemeente Den Haag
Open Data gemeente Nijmegen
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Kennisdelen over klanten, voor schouwburgen én gezelschappen Even voorstellen… Elly Jonker, hoofd marketing, ticketing & service De Oosterpoort & de Stadsschouwburg Groningen STICHTING PUBLIEK NL Kennisdelen over klanten, voor schouwburgen én gezelschappen

Stichting Publiek NL Vergelijkbare klantprofielen voor alle theaters en gezelschappen schouwburgen gezelschappen

Even terugkijken… 6 jaar geleden: Klantdata niet gemakkelijk beschikbaar Discussies programmeur –marketeer: emotie in plaats van feiten Kijken naar feiten strafwerk in plaats van onderdeel dagelijks werk BEHOEFTE AAN TOEGANKELIJKE DATA VOOR DE HELE ORGANISATIE: WELKE GEGEVENS WILLEN WE ALTIJD & SNEL BESCHIKBAAR HEBBEN?

Voorbeeld rapportages: Het Nationale Toneel Marketingrapportage: Overlapanalyse:

Kennis delen In de organisatie met programmering, horeca, directie, marketing, planning In de stad en regio met andere culturele instellingen Met andere theaters in het land Met gezelschappen, impresariaten, producenten

Meten is weten: marketingmodule klantprofielen Met één druk op de knop: Actuele verkoopstanden (dagelijks ververst, ook historie) Verloop kaartverkoop Bezoekersprofielen oa. bezoekfrequentie Overlap analyses klanten die A kochten, kochten ook… Inzet + effect marketingacties Privacy Geen individuele klantgegevens Wél kengetallen Delen mag, maar hoeft niet

Publiek NL: het plan Eén centraal systeem, gevoed door modules per theater Producenten Publiek NL Centraal Podia Mijn Theater Mijn Theater Mijn Theater Mijn Theater Stap 1: intern Meten is weten Stap 2: in de stad: hoe gedraagt het cultureel geïnteresseerde publiek zich in Groningen Stap 3: Kennis delen met gezelschappen, producenten, impressariaten Stap 4: In het land, tussen podia: samen nadenken over publiek, welke functionaliteiten zijn interessant om verder te ontwikkelen? Wat werkt waar? Waarom? Ticket Systeem A Ticket Systeem B Ticket Systeem C Ticket Systeem D

Publiek NL voor Theaters… Geven toestemming hun ticket systeem te koppelen Ondersteunen bij de implementatie Krijgen de beschikking over de marketing rapporten van hun voorstellingen Betalen een vast bedrag per jaar Uitbreiding mogelijk met alerts, nieuwsbrieven: klantbenadering Stap 1: intern Meten is weten Stap 2: in de stad: hoe gedraagt het cultureel geïnteresseerde publiek zich in Groningen Stap 3: Kennis delen met gezelschappen, producenten, impressariaten Stap 4: In het land, tussen podia: samen nadenken over publiek, welke functionaliteiten zijn interessant om verder te ontwikkelen? Wat werkt waar? Waarom?

Publiek NL voor Gezelschappen… Krijgen een inlog op het centrale systeem Bundelen de voorstellingen in series Beschikken over analyses per voorstelling en per serie Betalen een vast bedrag per jaar of een bedrag per voorstelling Stap 1: intern Meten is weten Stap 2: in de stad: hoe gedraagt het cultureel geïnteresseerde publiek zich in Groningen Stap 3: Kennis delen met gezelschappen, producenten, impressariaten Stap 4: In het land, tussen podia: samen nadenken over publiek, welke functionaliteiten zijn interessant om verder te ontwikkelen? Wat werkt waar? Waarom?

Stichting Publiek NL… Beheert de centrale database Beheert de autorisaties voor theaters en gezelschappen Ondersteunt bij gebruik Organiseert interactie Geeft advies Stap 1: intern Meten is weten Stap 2: in de stad: hoe gedraagt het cultureel geïnteresseerde publiek zich in Groningen Stap 3: Kennis delen met gezelschappen, producenten, impressariaten Stap 4: In het land, tussen podia: samen nadenken over publiek, welke functionaliteiten zijn interessant om verder te ontwikkelen? Wat werkt waar? Waarom?

Voorbeeld rapportage: Het Nationale Toneel Amsterdam Groningen

Voorbeeld rapportage: Toneelgroep Amsterdam Groningen

Voorbeeld rapportage: Noord Nederlands Toneel Amsterdam Groningen

Voorbeeld rapportage: overlap analyse (Klanten die naar A gaan, gaan ook naar …)

Hoe ver zijn we technisch? Koppeling ticket systemen: Tickets.com Ticketmaster Ticketmatic Itix (binnenkort) SRO (binnenkort) Theaters met Mijn Theater Module De Oosterpoort en de Stadsschouwburg Groningen Stadsschouwburg Amsterdam Koninklijke Schouwburg Den Haag Toneelschuur Gesprekken met diverse andere grote theaters en podia lopen nu Volgende technische stap Inrichten centraal systeem Aansluiten andere ticket systemen

Hoe ver zijn we organisatorisch? Publiek NL In oprichting: Stichting Publiek NL Bestuur: Elly Jonker, OPSB; Elke Smelt, KS Den Haag; Marlene Keuning Toneelgroep Amsterdam; Theaters en (pop)podia Deelnemend: De Oosterpoort & de Stadsschouwburg, Stadsschouwburg Amsterdam, Koninklijke schouwburg Den Haag, Toneelschuur Haarlem, de Melkweg Amsterdam, Paradiso, de Nieuw Kolk. Overwegend: Tivoli Vredenburg, Musis Sacrum Stadsschouwburg Gezelschappen Deelnemend: Noord Nederlands Toneel, Noord Nederlands Orkest, Toneelgroep Amsterdam Overwegend: Nationale Toneel, Utrechtse Spelen

De volgende stappen Voor 31 december 2015 Aansluiten minimaal 6 grote theaters voor 31 dec 2015 Opzetten centraal systeem voor Gezelschappen Eerste kwartaal 2016 Pilot met minimaal 3 grote gezelschappen Enthousiasmeren andere theaters en gezelschappen Vanaf tweede kwartaal 2016 Uitrol naar meer theaters Uitrol naar meer gezelschappen Hoe meer schouwburgen aanhaken, hoe meer kennis er beschikbaar komt over theaterbezoek in Nederland!

Nog meer werk???? We hebben het al zo druk… Implementatie ONafhankelijk van: Ticketsysteem Website Nieuwsbrievenmodule Planningsysteem Het werk gaat gewoon door! Alle rapportages SNEL beschikbaar met één druk op de knop: Dat scheelt tijd, eindeloze discussies, gissen