Doe Democratie in Brabant

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
HoekscheWaardDuurzaam
Presentatie Kerken en de WMO Januari Uitgangspunten (1)  God is liefde.  Dubbelgebod: liefde tot God en tot de naaste vloeien ineen.  Dienst.
Kracht in Nederland 20 miljard euro 20 miljard omhelzingen 1 Rubicon Joost Beunderman Jurgen van der Heijden.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Marc Verbeeten Uitgangspunten Het realiseren van een maatschappelijke versterking door de energierekening, op een duurzame manier, omlaag.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Gerwin Verschuur, 13 februari 2014
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Bijeenkomst Noord- Brabant, Gemeentehuis Oisterwijk Mathilde van de Ven.
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Stichting Jeugdwerk Pottenberg.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Afd. Sociale Geneeskunde Is houdbare solidariteit, ook gezonde solidariteit? Niek Klazinga (NPHF) - een public health visie op het RVZ rapport -
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Producten & Werkprocessen
Coöperatieve energietransitie van niet duurzaam centraal naar duurzaam decentraal Schijndel 23 mei
Zorgcoöperaties in Brabant
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Burgerinitiatieven.
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Ondernemersfonds Leids Model
23 januari 2015 | Hans Elzenga, Anne Marieke Schwencke 1 Energiecoöperaties: ambities, handelingsperspectief en interactie met gemeenten De energieke samenleving.
Burgerinitiatieven vragen ruimte Wat betekent dat voor mij? Presentatie voor diner pensant ‘Burgerinitiatief op (mijn) maat’ LCGW-Zuid, Eindhoven, 22 januari.
Hoe spelen we daar in de dorpen op in? Presentatie: 4 maart 2015 Veranderingen in de zorg.
De stem van de nieuwe topsector van maatschappelijke initiatieven Silvia de Ronde Bresser initiatiefnemer Kracht in NL 18 mei De.
Workshop ‘De economie van de bodem’ tijdens ‘Kennis bijeenkomst financiering klimaatadaptatie’ Baarn, 1 juli 2015, Jurgen van der Heijden AT Osborne.
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vereniging van Nederlandse Gemeenten Digitale Agenda 2020 Den Haag 8 oktober 2015.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Energie en Duurzaamheid Stichtingsraad SBO, werkgroep Energie en Duurzaamheid 4 april 2013.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Even voorstellen Aad van Fulpen Stichting Herrie.nu 1.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Ontwikkelingen Regio Alblasserwaard&Vijfheerenlanden en De positie van Hardinxveld-Giessendam.
Jos van der Lans De Melkfabriek Bunne, 24 maart Burgers aan zet! Dorpskracht in Drenthe.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid ‘Samen voor Het Groene Woud’ Anja Verweij, Bart van Nuland.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
1 Profielschets van de coöperatieve onderneming Naar een meer participatieve samenleving.
KNHM en coöperaties Korte inleiding Freek Hasselaar 8/11/2013.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Vluchtelingen in een gastvrij Brabant Roos Sohier Provinciale Raad Gezondheid/BrabantAdvies.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Een groep maatschappelijke organisaties hebben samen met het Rijk de handen ineen geslagen om waar mogelijk versnelling te realiseren Deze ‘RACE’ coalitie.
Crowdfunding.
12.2 Totstandkoming van een wet
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Doe Democratie in Brabant Bijeenkomst van programma Mijn Mooi Brabant Ulvenhout, 17 april 2015 Jurgen van der Heijden

Deze presentatie Doe Democratie De burgeronderneming Productontwikkeling De rol van de provincie

1 Doe Democratie in 3 stappen De burger als producent Gemeenschappen van burgers Democratische zelfcontrole van de burger binnen zijn gemeenschap

1.1 De burger als producent Normaal zijn mensen in hun rol als burger passief. Nu werken zij aan zorg, welzijn, energie en andere voorzieningen. Het is een nieuw fenomeen dat zij dit doen als burger; zij produceren in hun hoedanigheid van burger.

1.2 Gemeenschappen van burgers Burgers zetten verenigingen, coöperaties en andere verbanden op om te kunnen produceren. Daar laten zij zich democratisch controleren. Het zijn ook gemeenschappen waaraan zij welzijn kunnen ontlenen. Nieuw is dat mensen lid zijn van dergelijke gemeenschappen in hun hoedanigheid van burger.

1.3 Democratische zelfcontrole Door verantwoordelijkheid te nemen voor energie of zorg geven burgers zich rekenschap van de gevolgen van hun handelen voor nu en later. Hun gemeenschap dient als klankbord: dit is een verklaring voor de opkomst van gemeenschappen. Dit geeft zicht op een bijzondere eigenschap van de Doe Democratie: zelfcontrole door het individu als burger binnen zijn gemeenschap.

2 De Burgeronderneming De business case De burgeronderneming Energie Zorg De burgeronderneming Meervoudige waardencreatie Meervoudige financiering

2.1.1 Business case, energie Burgers collectiviseren de vraag naar producten op de energie(transitie)markt. Zij brengen de directe kosten en de transactiekosten omlaag door bemiddeling. Tevens produceren burgers energie. Inkomsten komen uit: Collectivisering door bemiddeling Productie

2.1.2 Business case, zorg en welzijn Deze business case is in principe hetzelfde als de business case energie, dus: Burgers collectiviseren de vraag naar zorg en welzijn Zij brengen kosten omlaag door bemiddeling Zij produceren zorg en welzijn In geval van energie kun je hieraan direct verdienen, en in geval van zorg en welzijn indirect: Zorgaanbieders en gemeente gaan beter functioneren, en uit die extra efficiëntie kun je de burger betalen.

2.2 De burgeronderneming De productie is continu en dus richten burgers daarvoor ondernemingen op. Dat zijn meest verenigingen en coöperaties, want die zijn democratisch. Een aantal burgerondernemingen werkt intussen met een professionele kracht.

2.3 Meervoudige waardencreatie De burgeronderneming is naast een gangbare onderneming ook: Intermediair Verzekeraar Belegger Overheid

2.4 Meervoudige financiering Voor de rol van bijvoorbeeld verzekeraar kan een burgeronderneming financiering krijgen van een andere partij dan voor de rol van bijvoorbeeld belegger, of overheid. Om een burgeronderneming te kunnen financieren zullen de initiatiefnemers geld moeten halen uit verschillende bronnen, om te beginnen de burger zelf, crowd funding.

3 Productontwikkeling Business to Community Voorbeelden van producten Maatschappelijk nut Gebiedsontwikkeling

3.1 Business to Community Er ontwikkelt zich een categorie producten die er speciaal zijn voor gemeenschappen van burgers. Zij ontwikkelen deze zelf, of ondernemende types onder hen ontwikkelen deze producten, of bedrijven, overheden en instellingen doen dat. We spreken van producten die passen in de relatie ‘Business to Community’; te onderscheiden van Business to Consumer, en Business to Business

3.2 Voorbeelden van B2Community Achmea (straatbudget) PuurZorg (samenwerking met Stadsdorp Zuid) VGZ (Texelpolis) AxionContinu (bewoners en sociale wijkteams) GezondLangThuis (e-Health/Domotica) Rabo (glasvezel en energieleningen) Buurtenergie Statenkwartier (glas in lood) Greanspread (collectief zonne-eiland) Greenchoice, Eneco, Qurrent, DE-Unie (collectieve inkoop) Herman de Zonnestroomverdeler (Zon-PV voor VVE’s) MyWheels (deelauto’s voor bewonerscollectieven) Gemeenten (stadslandbouw, buurthuizen, coöperaties)

3.3 Maatschappelijk nut De voorbeelden van producten waarover we spreken, kunnen zorgen voor meer maatschappelijke dynamiek en een sterkere lokale economie. Om deze reden is het als bedrijf, overheid, of instelling niet alleen om eigen, maar ook om maatschappelijke redenen goed om producten te ontwikkelen voor B2Community; dit geldt ook voor onderzoek en onderwijs.

3.4 Gebiedsontwikkeling De Doe Democratie betekent dat een majeure transformatie plaatsvindt van woongebieden die langzaam veranderen in productiegebieden. Dit brengt een enorme behoefte teweeg aan B2-community producten en diensten rond energie, zorg, vervoer, groen, veiligheid, welzijn, afval, etc.

4 De rol van de provincie B2Community dienstverlening Kennis Incubator Financiering Mooi Brabant

4.1 Dienstverlening Veel klein is groot; samen worden alle initiatieven een sociaal-economisch speerpunt. De provincie heeft een hefboom in handen om met burgerinitiatief effecten te hebben op macro-economische grootheden als werkgelegenheid, minder kosten voor de overheid en koopkracht. Overweging is de dienstverlening uit te breiden naar overleg op bestuurlijk niveau.

4.2 Kennis Voorname vorm van dienstverlening is de uitwisseling van kennis. Belangrijk is daarbij de autonomie over te dragen aan de burgerinitiatieven. Interessant is om als provincies te kijken hoe die kennis landelijk kan stromen. Onderzoek en onderwijs kan dit ondersteunen.

4.3 Incubator Van een belangrijk deel van de kennis kun je niet verwachten dat initiatiefnemers die hebben. Een incubator kan dit verzamelen en doorgeven, onderzoek en onderwijs kunnen dit bijstaan. Een incubator kan de provinciale economie versterken door de komst van B2Community- producten te versnellen.

4.4 Financiering Uit het leerstuk van meervoudige financiering volgt dat de overheid een potentiële financier is. Met het oog op burgerinitiatief als sociaal-economisch speerpunt kan de provincie geld beschikbaar stellen voor geven of lenen. Een incubator kan hierbij de provincie zelf zeer behulpzaam zijn.

4.5 Mooi Brabant Kan het programma Mooi Brabant van dit alles leren? Zijn ideeën over de meervoudige business case en financiering nuttig, en over gebiedsontwikkeling? Kan een incubator van nut zijn voor kennis en selectie rond projecten van Mooi Brabant?

Dank voor aandacht Contact: Jurgen van der Heijden, jhe@atosborne.nl Meer lezen: - Productie door de burger - De financiering van burgerproductie (google titels voor gratis download)