PRESENTATIE OVER DE VOORLOPERSTRAJECTEN Ans Buys (aanjager innovaties lerarenopleidingen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Associate degree bij de Academie voor Management en Bestuur Avans • Onze drie Ad/opleidingen: • Ontstaan, • Succesjes en probleempjes • Regio-overleg.
Advertisements

Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Pilotprogramma ‘Studiekeuzegesprekken: wat werkt?’ Janina van Hees, SURFfoundation.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Wiskunde in Technologie
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Belangenbehartiging door de VELON
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Stand van zaken WAK 2 – Pabo Jan Haan. Kennisbases  juni interne legitimering door vakdocenten pabo’s;  juli verwerking opmerkingen interne legitimering.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
De Studielink-keten wordt steeds sterker
Themadag 18 november 2011 WELKOM 4 Themadag 18 januari 2011 Hogeschool van Amsterdam Programma: 10.30uOpening Actuele ontwikkelingen Domein 11.00uStand.
Energie Leeuwarden, 25 mei 2011.
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Meer innovatieve professionals
Kritische vrienden: gevraagd en ongevraagd advies Kritische vrienden van de.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Stellingwerfcollege voorlichting decanaat.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Clustergewijs accrediteren Bijeenkomst 17 maart 2014 Utrecht.
I am and … a teacher a teacher educator. I ampassionate learning unique caring online understanding discovering curious not alone inspired creative.
CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI: waar staat het voor? Bert Zwaneveld CODI Open Universiteit Nederland.
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Jongeren in een kwetsbare positie en passend onderwijs.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Werken aan de kwaliteit van toetsing en examinering studiemiddag VH 25 mei 2016 Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen
Van startbekwaam naar …..
Terugkoppeling herijkingswensen
Lerarentekort 6 september 2017.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Klaar voor de start? Dolf van Veen (Hogeschool Windesheim)
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
REGIONALE SAMENWERKING
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Dossierhouders gezocht
Transcript van de presentatie:

PRESENTATIE OVER DE VOORLOPERSTRAJECTEN Ans Buys (aanjager innovaties lerarenopleidingen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn invloed op houdt’ Henry Adams Brooks

Wanneer en waarom zijn voorlopers gestart? Welke voorlopers zijn er, hoe is geselecteerd? Hoe is de stand van zaken na één jaar? Hoe reageert de buitenwereld? Wat zijn de ambities tussen nu en 2020? ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn invloed op houdt’ Henry Adams Brooks

Uitnodiging december 2013 Startbijeenkomst februari 2014 Laatste feitelijke start in november 2014 (Voorlopers ontvangen van OCW geen extra financiële middelen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn invloed op houdt’ Henry Adams Brooks

Lerarenagenda de leraar maakt het verschil Kwaliteitsverbetering stimuleren en versnellen Imago opleidingen verbeteren ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn invloed op houdt’ Henry Adams Brooks

Thema keuze Selectie ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn invloed op houdt’ Henry Adams Brooks

1. Verhogen kwaliteit instroom Robert ViëtorHogeschool Leiden Universiteit Leiden Avans Hogescholen HAN HvA Fontys (FLOT) 2. Begeleiding en beoordeling praktijkdeel opleiding, opleiden in de school Titia Bredée/ Aly Spelt HAN Radboud Universiteit Marnix Academie Hogeschool Utrecht De Nieuwste Pabo PO-raad VO-raad 3. BildungDick de Wolff/ Mathi Vijgen Hogeschool Utrecht Inholland Saxion HAN Windesheim ISVW ICLON HVO

‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn invloed op houdt’ Henry Adams Brooks 4. Passend onderwijs Harry Frantzen/ Dolf van Veen Windesheim Hogeschool Utrecht Fontys (OSO) Onderwijs Alliantie 5. Kwaliteit lerarenopleiders Véronique van de Reijt/Quinta Kools Fontys (FLOT) Hogeschool Rotterdam VELON 6. Mannen op de Pabo Astrid VenesFontys Stenden NHL PO-raad 7. Zij-instroom en flexibele routes (gestopt) Annemarie Thomassen Universiteit Leiden Windesheim Hogeschool Utrecht Inholland Universiteit Utrecht LOI Open Universiteit 8. Verzwaarde en uitdagende programma’s (gestopt) Jan van TartwijkUniversiteit Utrecht Inholland Universiteit Leiden De Kempel

‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn invloed op houdt’ Henry Adams Brooks 9. Begeleiding beginnende leraren Ietje VeldmanHvA Katholieke Pabo Zwolle Rijksuniversiteit Groningen 10. Lerende school, versterking onderzoekende houding leraren Jan van der MeijUniversiteit Twente NHL Fontys (FLOT) Hanze Hogeschool Avans Universiteit Utrecht Saxion Gereformeerde Hogeschool Zwolle iPabo HAN Radboud Universiteit LOI

Werkwijze verschilt Rol aanjager Rol OCW ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn invloed op houdt’ Henry Adams Brooks

Collega-opleiders VELON Werkveld, zowel landelijk (po,- vo,- mbo-raad) als regionaal Overleg van opleidingsdirecteuren (LOBO, ADEF, ICL) Besturen (Vereniging Hogescholen, VSNU) Onderwijscoöperatie NRO School aan Zet ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn invloed op houdt’ Henry Adams Brooks

Dynamisch proces Van tien naar acht ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn invloed op houdt’ Henry Adams Brooks

Positieve reacties in gesprekken met NVAO, NRO, sectorraden Publicaties in Didactief online en VO-magazine Succesvolle presentaties bij (internationale) congressen Vandaag tijdens VELON-congres presentaties van drie voorlopers, te weten: OidS: Op zoek naar de m-factor van werkplekbegeleiders, 2 e ronde, nummer 23 Passend onderwijs: Lerarenopleidingen en passend onderwijs, 3 e ronde, nummer 122 Kwaliteit lerarenopleiders: Identiteitsontwikkeling lerarenopleiders en Collegiale consultatie, 3 e ronde, nummer 51 en 52 ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn invloed op houdt’ Henry Adams Brooks

Ruimte voor uitbreiding huidige groepen en mogelijk nieuw thema Kennisdeling versterken met links naar andere sites zoals en Studiedagen, congressen Publicaties Eigenaarschap naar opleidingen zelf (vergelijk peerreviews 10voordeleraar) Onderzoek naar werkwijze en effect Meer positieve publiciteit Meer verbinding/minder versnippering, b.v. Bildung ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn invloed op houdt’ Henry Adams Brooks