Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Foto impressie Conferentie brede buurtschool 20 februari 2014 De Haagse Hogeschool.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Intergenerationele en interculturele communicatie tot stand brengen en beroepsvaardigheden transparant maken Final confere 011 in Sofia 1.
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Didiclass - beginnen met
Wetenschappen 2e en 3e graad
Legal disclaimer: The sole responsibility for the content of this presentation lies with the authors. It does not represent the opinion of the European.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Definitie Mediawijsheid
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Assessmentvormen in een competentiegerichte lerarenopleiding Katholieke Hogeschool Kempen Katholieke Hogeschool Limburg CVO Limburgse Lerarenopleiding.
EUROPEES PROJECT ASINP With the financial support from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission –
Foto impressie Conferentie brede buurtschool 20 februari 2014 De Haagse Hogeschool.
moderniseren van het curriculum.
Jaap van Lakerveld Directeur
De lerarenopleider gepositioneerd
Training Rolmodellen.
Bruggen tussen onderwijs en archief Wat is er mogelijk in de geschiedenisklas? Wat verwachten leerkrachten geschiedenis? Steven Debaere.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)
Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Case-based learning Een nuttige tool voor onderzoekend leren Case-based learning Een nuttige tool voor onderzoekend leren Stephanie Vervaet Expertisecentrum.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Module 2 Handreikingen voor trainers 1.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Laurentius Stichting Wel en wee rondom onze ICT… Evaluatie IT-bedrijf Teveel verschillende platforms > voorbereiding naar migratie Windows 10 Upgrade wifi.
Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders.
Sijbrand Dijkstra ICT-Informatiemanager Ambionholding.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Jaap van Lakerveld Directeur
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication (SEC)
Academics For Companies Leuven
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Tentoonstellingscatalogus of digital exhibition report?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Tip: ga met je smartphone of laptop alvast op het internet.
Presentatie Rode Bosbes
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Stage bachelor secundair onderwijs
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
Product van TU Delft, SEC
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
The making of: Omgevingsvisie
Product van TU Delft, SEC
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Transcript van de presentatie:

Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding Laura Tamassia (UC Leuven-Limburg & KU Leuven) Stephanie Vervaet, Kristof van de Keere (Katholieke Hogeschool Vives) 2de VELOV-conferentie voor lerarenopleiders, Hasselt, 26 februari 2015

? Probleemstelling Onderzoek in de wereld buiten de school: Onderzoek op school: Onderzoekend leren Leren onderzoeken Onderzoekscompetentie Onderzoek in de wereld buiten de school: Hedendaags onderzoek Onderzoek van het verleden, heeft geleid tot huidige kennis (bv. in de leerboeken)

Onderzoek op school Onderzoekend leren: Didactische methode Leren onderzoeken – onderzoekscompetentie: Methodologische aanpak Focus op vaardigheden+ bepaalde houdingen

Onderzoek in de wereld divers complex 1 onderzoeksmethode?

Waarom leerlingen blootstellen aan de wereld van het onderzoek? Brede vorming voor alle leerlingen Interesse opwekken voor onderzoek Didactiek van het onderzoek: ‘het laten zien’ (van iets uit de wereld) De werkelijkheid niet vervormen: vermijden om misconcepties te introduceren over onderzoek

Vraag 1 Hoe leerlingen blootstellen aan de wereld van het onderzoek?

Vraag 2 Hoe toekomstige leerkrachten voorbereiden om deze blootstelling mogelijk te maken voor leerlingen?

Beweging 1 Onderzoekslabo’s bezoeken Directe interactie met onderzoekers in projecten Meedoen aan events met onderzoekers (bv. wetcom) …

Beweging 2 Onderzoekers ‘in de klas’ Inhoudelijk: oefeningen (leerplannen) met echte onderzoeksdata inhouden (leerplannen) verbinden met hedendaags onderzoek Toevoegen van extra ‘moderne’ ‘onderzoeksinhouden’ (tijd?) Onderzoekers ‘in de klas’ Onderzoekers fysisch in de klas, bv. wetenschapsweek Onderzoekers virtueel in de klas: bv. video’s, artikels, … Historisch: hoe zijn de onderzoekers van toen tot de ‘feiten’ in de leerboeken gekomen?

Voorbeeld 1: Quantum SpinOff LLP-Comenius project meet leerlingen 3de graad ASO en TSO. Leermaterialen worden ook gebruikt in lerarenopleiding BaSO fysica Quantum Spin-Off project is funded by the European Commission. This communication reflects the views of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained herein.

Voorbeeld 2: CERN in de klas http://www.i2u2.org/elab/cms/event-display/ In lerarenopleiding BaSO fysica, in scholen Ook nascholing: 30/03/2015, zie vakdidactiek.be

Praktijk van het onderzoek Beweging 2bis Praktijk van het onderzoek Vertrek vanuit verzameling van authentieke documenten (video’s, onderzoeksartefacten (zoals artikels), historische brieven, …) om praktijk van het onderzoek te laten ontdekken voor specifieke casussen (ingangspoorten tot wereld van het onderzoek)

SoE-project Onderzoek als authentieke leerinhoud Voor lerarenopleiding BaSO-BaLO-SLO: Vormingspakketten Gebaseerd op digitale scenario’s direct bruikbaar met leerlingen (LO, SO) Praktijk van het onderzoek Exploratieoefeningen Concept generiek, exemplarisch voor: Wereldoriëntatie (LO) Fysica (SO) Gedragswetenschappen (LO)

Digitale leeromgeving onderzoekinbeweging De black-box van het onderzoek openen (inspiratie: Bruno Latour, Science in Action) http://onderzoekinbeweging.artefact.be/

op dit moment digitaal beschikbaar: Scenario’s op dit moment digitaal beschikbaar:

Darwin als onderzoeker Lagere school - BaLO

Nobelprijs fysica 2013 SO – BASO en SLO

Aan de slag! Exploreer één scenario Bedenk een scenario