Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding Laura Tamassia (UC Leuven-Limburg & KU Leuven) Stephanie Vervaet, Kristof van de Keere (Katholieke Hogeschool Vives) 2de VELOV-conferentie voor lerarenopleiders, Hasselt, 26 februari 2015
? Probleemstelling Onderzoek in de wereld buiten de school: Onderzoek op school: Onderzoekend leren Leren onderzoeken Onderzoekscompetentie Onderzoek in de wereld buiten de school: Hedendaags onderzoek Onderzoek van het verleden, heeft geleid tot huidige kennis (bv. in de leerboeken)
Onderzoek op school Onderzoekend leren: Didactische methode Leren onderzoeken – onderzoekscompetentie: Methodologische aanpak Focus op vaardigheden+ bepaalde houdingen
Onderzoek in de wereld divers complex 1 onderzoeksmethode?
Waarom leerlingen blootstellen aan de wereld van het onderzoek? Brede vorming voor alle leerlingen Interesse opwekken voor onderzoek Didactiek van het onderzoek: ‘het laten zien’ (van iets uit de wereld) De werkelijkheid niet vervormen: vermijden om misconcepties te introduceren over onderzoek
Vraag 1 Hoe leerlingen blootstellen aan de wereld van het onderzoek?
Vraag 2 Hoe toekomstige leerkrachten voorbereiden om deze blootstelling mogelijk te maken voor leerlingen?
Beweging 1 Onderzoekslabo’s bezoeken Directe interactie met onderzoekers in projecten Meedoen aan events met onderzoekers (bv. wetcom) …
Beweging 2 Onderzoekers ‘in de klas’ Inhoudelijk: oefeningen (leerplannen) met echte onderzoeksdata inhouden (leerplannen) verbinden met hedendaags onderzoek Toevoegen van extra ‘moderne’ ‘onderzoeksinhouden’ (tijd?) Onderzoekers ‘in de klas’ Onderzoekers fysisch in de klas, bv. wetenschapsweek Onderzoekers virtueel in de klas: bv. video’s, artikels, … Historisch: hoe zijn de onderzoekers van toen tot de ‘feiten’ in de leerboeken gekomen?
Voorbeeld 1: Quantum SpinOff LLP-Comenius project meet leerlingen 3de graad ASO en TSO. Leermaterialen worden ook gebruikt in lerarenopleiding BaSO fysica Quantum Spin-Off project is funded by the European Commission. This communication reflects the views of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained herein.
Voorbeeld 2: CERN in de klas http://www.i2u2.org/elab/cms/event-display/ In lerarenopleiding BaSO fysica, in scholen Ook nascholing: 30/03/2015, zie vakdidactiek.be
Praktijk van het onderzoek Beweging 2bis Praktijk van het onderzoek Vertrek vanuit verzameling van authentieke documenten (video’s, onderzoeksartefacten (zoals artikels), historische brieven, …) om praktijk van het onderzoek te laten ontdekken voor specifieke casussen (ingangspoorten tot wereld van het onderzoek)
SoE-project Onderzoek als authentieke leerinhoud Voor lerarenopleiding BaSO-BaLO-SLO: Vormingspakketten Gebaseerd op digitale scenario’s direct bruikbaar met leerlingen (LO, SO) Praktijk van het onderzoek Exploratieoefeningen Concept generiek, exemplarisch voor: Wereldoriëntatie (LO) Fysica (SO) Gedragswetenschappen (LO)
Digitale leeromgeving onderzoekinbeweging De black-box van het onderzoek openen (inspiratie: Bruno Latour, Science in Action) http://onderzoekinbeweging.artefact.be/
op dit moment digitaal beschikbaar: Scenario’s op dit moment digitaal beschikbaar:
Darwin als onderzoeker Lagere school - BaLO
Nobelprijs fysica 2013 SO – BASO en SLO
Aan de slag! Exploreer één scenario Bedenk een scenario