Datavisualisatie: design > flow minor I research Crosslab winter 2011 I 051211.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Advertisements

Workshop Informatievaardigheden
Datavisualisatie: design > relationeel visualiseren: semantisch web
Datavisualisatie: design > de macht van de metafoor
Datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
SKIMDOC Week 8.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Datavisualisatie als informatie: research into design
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
t Djippos Research Brought to you by : Milan Balk Martin Boon
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Onderzoeksvaardigheden 3
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Minor Project- en Programmamanagement
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Tips en trucs voor Opdracht.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Thema Roos van Leary in de klas
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Het onderzoeksverslag
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
360° agenda voor toekomst: 9 belangrijke vragen
Bronnen en onderzoeksvragen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
De taaltaak
MAKING A BAND.
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Participatory Action Research
Transcript van de presentatie:

Datavisualisatie: design > flow minor I research Crosslab winter 2011 I

5 dec 11 Datavisualisatie > design > betekenis thema: dataflow vraag vorige week: Hoe kan je metaforen betekenisvol gebruiken bij datavisualisatie? - boek! - bespreking opdracht 2 [Otto Neurath?] - bespreking onderzoeksopzet

opdracht 2: bespreking 5 dec 11 research -Definieer metafoor volgens Lakoff / Johnson. -Zoek 3 metaforen die een herkenbare culturele betekenis hebben. Omschrijf deze betekenis en onderzoek de oorsprong van deze metafoor. -Analyseer voor welk doel / doelgroep deze worden gebruikt. -Zoek een specifiek artikel over datavisualisatie en metaforen. lezen George Lakoff and Mark Johnson, Metaphors We Live By, (1980), p formuleer een voorlopige onderzoeksopzet [1 A4] - specificeer je onderzoeksvraag a.h.v. design - hoe ga je dit onderzoeken / welke bronnen? / welk fieldresearch?

vragen: Metaphors We Live By The reason we have focused so much on metaphor is that it unites reason and imagination. > relatieve waarden / waarheid > conceptueel cultureel systeem - wat is een mogelijk effect van metafoor gebruik? - wat is de rol van culturele waarden bij gebruik van een metafoor? - waarom is het nodig nieuwe metaforen te bedenken / ontwerpen? - welke verschillende waarden kan je toekennen aan een metafoor?

onderzoeksopzet: onderzoeksdocument 1500 woorden onderzoeksontwerp: 0. kwartaal 1: vooronderzoek / inventarisatie, actueel debat 1. onderzoeksvraag: specificeren m.b.t 1 aspect design 2. concept: aanvullend bronnenonderzoek [deskresearch] - wat is het theoretische kader? welke methode? - reflecteren, reflectie verwerken in concept praktijkopdr. 3. uitvoering: nieuwe data verzamelen [fieldresearch] - welke data heb je nodig voor je onderzoek? - experimenteren, veldonderzoek, interviews, case analyse - reflecteren, reflectie verwerken in document EN praktijkopdr. 4. concluderen / reflecteren

onderzoekscyclus 0.waarnemen verkennen 1. vragen / afbakenen 2. onderzoeksontwerp/methode [concept] 3. uitvoeren onderzoek 4. evaluatie conclusie implementeren

stappenplan 1.oriënteren / inventariseren: les design en datavisualisatie. > doel: theoretisch kader / concept opdracht > verzamel bronnen: projecten, artikelen, boeken etc. > reflecteer hierop > maak een eigen literatuurlijst van bronnen en artikelen. - vermeld altijd de bronnen! - notatie: auteur, titel publicatie, jaartal, uitgever / URL / datum laatste bezoek

2. afbakening: les 2 / 3 welk specifiek thema binnen design? > doel: afbakenen en verdiepen > kies 1 van de thema’s m.b.t design [ metafoor, flow, semantische verbanden] > criteria: - wat interesseert je in dit thema? waarom is het nu actueel / relevant? - wat zijn de definitie / specifieke eigenschappen van je thema? - wat is het actuele debat? - wat is de relatie met jouw praktijkproject?

3. aanscherping onderzoeksvraag: les 3 > differentieer je onderzoeksvraag m.b.t design [afbakening] > wat wil je te weten komen? > wat is het doel? > voor wie is het interessant / relevant? > reflecteren > kenmerken van een onderzoeksvraag: - de vraag is helder geformuleerd - de vraag is afgebakend (specifiek) - de vraag moet beantwoordbaar zijn (conclusie)

4. uitvoeren onderzoek: les > doel: beantwoorden onderzoeksvraag > data verzamelen: welke data heb je nodig voor je onderzoek? > fieldresearch [case analyse,experimenteren, interviews etc.] > reflecteren 5. concluderen : les verwerk de conclusies in je praktijkopdracht / onderzoeksdoc.

model onderzoeksverslag 1.inleiding / motivatie 2.onderzoeksvraag: onderbouwin incl. bronnen [wie zegt wat] 3.theoretisch kader 4. aanpak: welke informatie om je vraag te beantwoorden? 5. uitvoering: analyse van deze informatie 6. conclusie / reflectie 7. literatuurlijst

datavisualisatie: dataflow the state in which people are so involved in an activity that nothing else seems to matter; the experience itself is so enjoyable that people will do it even at great cost, for the sheer sake of doing it. Mihaly Csikszentmihalyi vragen: - wat is flow, wat is de betekenis / doel? - waarom is het belangrijk voor ontwerpen? - welk effect heeft flow in een [data]visualisatie? - hoe ontwerp je flow?

flow: gedrag ontwerpen

Alfred Barr, MoMa, 1935

Stefanie Posavec, 2008

Flow theory

Mihaly Csikszentmihalyi [1934 -] Amerikaans psycholoog Flow: The Psychology of Optimal Experience", 1990 > flow theory: relatie tussen geluk en ‘flow’ > toepassing in leven, werk, entertainment maar ook: interactie ontwerp en datavisualisatie > experience design: optimale beleving > gedrag ontwerpen: tijdsbeleving, geluk, doelgericht Ted Talk

flow model Csikszentmihalyi [1990]

model - uitgangspunten: The individual sets clear goals The individual becomes immersed in the activity The individual pays attention to what happens The individual learns to enjoy the immediate experience.

eigenschappen van flow: user complete concentrated involvement in the task a sense of ecstasy - of being outside everyday reality great inner clarity - knowledge of what needs to be done knowledge that the activity is doable a feeling of timelessness intrinsic motivation

flow in data design: > doelgericht: “usability” > visualiseren dataflow > gedrag ontwerpen: -experience design -interface en interactie ontwerp, touchscreen -‘app cultuur’, beweging

research: bespreking les 12 december flow - Definieer ‘flow’ en onderzoek de werking. - Hoe wordt flow in een statische en een dynamische visualisatie gecreëerd? Vergelijk 1 infographic met 1 datavisualisatie die beide voor hetzelfde doel zijn gemaakt en beschrijf hoe de informatiestroom is ontworpen [volgens de uitgangspunten van het flow model!]. onderzoeksverslag - Maak een opzet voor je onderzoeksverslag met als kernvraag: welke rol speelt design [metafoor, flow] in relatie tot jouw onderzoeksvraag? [aanscherping onderzoeksvraag] - aanpak: hoe ga je dit thema onderzoeken?

lezen: Lev Manovich, Jeremy Douglass, Visualizing temporal patterns in visual media, 2010, p bestuderen

bronnen