Datavisualisatie: design > flow minor I research Crosslab winter 2011 I
5 dec 11 Datavisualisatie > design > betekenis thema: dataflow vraag vorige week: Hoe kan je metaforen betekenisvol gebruiken bij datavisualisatie? - boek! - bespreking opdracht 2 [Otto Neurath?] - bespreking onderzoeksopzet
opdracht 2: bespreking 5 dec 11 research -Definieer metafoor volgens Lakoff / Johnson. -Zoek 3 metaforen die een herkenbare culturele betekenis hebben. Omschrijf deze betekenis en onderzoek de oorsprong van deze metafoor. -Analyseer voor welk doel / doelgroep deze worden gebruikt. -Zoek een specifiek artikel over datavisualisatie en metaforen. lezen George Lakoff and Mark Johnson, Metaphors We Live By, (1980), p formuleer een voorlopige onderzoeksopzet [1 A4] - specificeer je onderzoeksvraag a.h.v. design - hoe ga je dit onderzoeken / welke bronnen? / welk fieldresearch?
vragen: Metaphors We Live By The reason we have focused so much on metaphor is that it unites reason and imagination. > relatieve waarden / waarheid > conceptueel cultureel systeem - wat is een mogelijk effect van metafoor gebruik? - wat is de rol van culturele waarden bij gebruik van een metafoor? - waarom is het nodig nieuwe metaforen te bedenken / ontwerpen? - welke verschillende waarden kan je toekennen aan een metafoor?
onderzoeksopzet: onderzoeksdocument 1500 woorden onderzoeksontwerp: 0. kwartaal 1: vooronderzoek / inventarisatie, actueel debat 1. onderzoeksvraag: specificeren m.b.t 1 aspect design 2. concept: aanvullend bronnenonderzoek [deskresearch] - wat is het theoretische kader? welke methode? - reflecteren, reflectie verwerken in concept praktijkopdr. 3. uitvoering: nieuwe data verzamelen [fieldresearch] - welke data heb je nodig voor je onderzoek? - experimenteren, veldonderzoek, interviews, case analyse - reflecteren, reflectie verwerken in document EN praktijkopdr. 4. concluderen / reflecteren
onderzoekscyclus 0.waarnemen verkennen 1. vragen / afbakenen 2. onderzoeksontwerp/methode [concept] 3. uitvoeren onderzoek 4. evaluatie conclusie implementeren
stappenplan 1.oriënteren / inventariseren: les design en datavisualisatie. > doel: theoretisch kader / concept opdracht > verzamel bronnen: projecten, artikelen, boeken etc. > reflecteer hierop > maak een eigen literatuurlijst van bronnen en artikelen. - vermeld altijd de bronnen! - notatie: auteur, titel publicatie, jaartal, uitgever / URL / datum laatste bezoek
2. afbakening: les 2 / 3 welk specifiek thema binnen design? > doel: afbakenen en verdiepen > kies 1 van de thema’s m.b.t design [ metafoor, flow, semantische verbanden] > criteria: - wat interesseert je in dit thema? waarom is het nu actueel / relevant? - wat zijn de definitie / specifieke eigenschappen van je thema? - wat is het actuele debat? - wat is de relatie met jouw praktijkproject?
3. aanscherping onderzoeksvraag: les 3 > differentieer je onderzoeksvraag m.b.t design [afbakening] > wat wil je te weten komen? > wat is het doel? > voor wie is het interessant / relevant? > reflecteren > kenmerken van een onderzoeksvraag: - de vraag is helder geformuleerd - de vraag is afgebakend (specifiek) - de vraag moet beantwoordbaar zijn (conclusie)
4. uitvoeren onderzoek: les > doel: beantwoorden onderzoeksvraag > data verzamelen: welke data heb je nodig voor je onderzoek? > fieldresearch [case analyse,experimenteren, interviews etc.] > reflecteren 5. concluderen : les verwerk de conclusies in je praktijkopdracht / onderzoeksdoc.
model onderzoeksverslag 1.inleiding / motivatie 2.onderzoeksvraag: onderbouwin incl. bronnen [wie zegt wat] 3.theoretisch kader 4. aanpak: welke informatie om je vraag te beantwoorden? 5. uitvoering: analyse van deze informatie 6. conclusie / reflectie 7. literatuurlijst
datavisualisatie: dataflow the state in which people are so involved in an activity that nothing else seems to matter; the experience itself is so enjoyable that people will do it even at great cost, for the sheer sake of doing it. Mihaly Csikszentmihalyi vragen: - wat is flow, wat is de betekenis / doel? - waarom is het belangrijk voor ontwerpen? - welk effect heeft flow in een [data]visualisatie? - hoe ontwerp je flow?
flow: gedrag ontwerpen
Alfred Barr, MoMa, 1935
Stefanie Posavec, 2008
Flow theory
Mihaly Csikszentmihalyi [1934 -] Amerikaans psycholoog Flow: The Psychology of Optimal Experience", 1990 > flow theory: relatie tussen geluk en ‘flow’ > toepassing in leven, werk, entertainment maar ook: interactie ontwerp en datavisualisatie > experience design: optimale beleving > gedrag ontwerpen: tijdsbeleving, geluk, doelgericht Ted Talk
flow model Csikszentmihalyi [1990]
model - uitgangspunten: The individual sets clear goals The individual becomes immersed in the activity The individual pays attention to what happens The individual learns to enjoy the immediate experience.
eigenschappen van flow: user complete concentrated involvement in the task a sense of ecstasy - of being outside everyday reality great inner clarity - knowledge of what needs to be done knowledge that the activity is doable a feeling of timelessness intrinsic motivation
flow in data design: > doelgericht: “usability” > visualiseren dataflow > gedrag ontwerpen: -experience design -interface en interactie ontwerp, touchscreen -‘app cultuur’, beweging
research: bespreking les 12 december flow - Definieer ‘flow’ en onderzoek de werking. - Hoe wordt flow in een statische en een dynamische visualisatie gecreëerd? Vergelijk 1 infographic met 1 datavisualisatie die beide voor hetzelfde doel zijn gemaakt en beschrijf hoe de informatiestroom is ontworpen [volgens de uitgangspunten van het flow model!]. onderzoeksverslag - Maak een opzet voor je onderzoeksverslag met als kernvraag: welke rol speelt design [metafoor, flow] in relatie tot jouw onderzoeksvraag? [aanscherping onderzoeksvraag] - aanpak: hoe ga je dit thema onderzoeken?
lezen: Lev Manovich, Jeremy Douglass, Visualizing temporal patterns in visual media, 2010, p bestuderen
bronnen