OT & LabPhon Outline Studiehandleiding –Fon 2 BA: Gilbers LabPhon: Phonetics and Phonology Example: Slippin’ & Slidin’ on the Sonority Scale Phonologically-based.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
User Centred Development
College 5 Features & Syllabes
Klankleer Practicum.
College 3: Feature Geometry eerste uur: lineaire fonologie  non-lineaire fonologie probleem: verantwoording assimilatie tweede uur: procesbeschrijvingen.
Open Dag op Locatie Fonologie
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Dag van de Fonetiek 18 december 2008 Bea Valkenier & Dicky Gilbers Rijksuniversiteit Groningen PERCEPTIE VAN ONVOLLEDIG SPRAAKSIGNAAL onderzoeksvraag.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Easter Music By Margriet Middel and Lina Valentinčič.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Mylène Böhmer, Promovendus Marlies Valstar, AVG, PhD
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Sector, Firm Size and ICT investments
Dictionary Skills!?.
Past Simple vs Present Perfect
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Klankleer Practicum.
Grammar in a Nutshell Skills 1.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
English 23 April 2018.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Meaning maning by public leaders in times of crisis
GIRLS OUTPERFORMING BOYS IN LISTENING AND READING SKILLS
Transcript van de presentatie:

OT & LabPhon

Outline Studiehandleiding –Fon 2 BA: Gilbers LabPhon: Phonetics and Phonology Example: Slippin’ & Slidin’ on the Sonority Scale Phonologically-based Account Phonetically-based Account

Studiehandleiding –code: LTX017B05 –inhoud: Fonetiek als noodzakelijk hulpmiddel bij fonologisch onderzoek. Inleiding akoestiek en spraaktechnologie; Optimality Theory en Laboratory Phonology –werkwijze: de cursus bestaat uit een reeks van hoorcolleges; aangevuld met werkcolleges

Studiehandleiding –toetsing: de beoordeling van de cursus wordt enerzijds gebaseerd op een schriftelijk tentamen aan het eind van het semester en anderzijds op de gemaakte werkcollegeopdrachten. Deelname aan het tentamen is pas mogelijk als alle opdrachten ingeleverd zijn. –doel: het verkrijgen van de vaardigheid om fonetische analyses te maken; inzicht in fonologische criteria, argumentatie.

Studiehandleiding –literatuur: papers plus naslagwerken: Rietveld, A.C.M. & V.J. van Heuven (1997) Algemene Fonetiek, Bussum Coutinho Kooij, J. & M. van Oostendorp (2003) Fonologie, uitnodiging tot de klankleer van het Nederlands, Amsterdam University Press NB literatuur pas aanschaffen na overleg met docenten

Studiehandleiding –docent: Dicky Gilbers (thuis: ) –spreekuur: via afspraak ( /postvakje) –tijd en locatie: donderdagen (hoorcolleges) A7 donderdagen (werkcolleges) –studiepunten: 5 ECTS

Studiehandleiding –college 1:Inleiding & overzicht –college 2:Optimality Theory lezen: Gilbers & de Hoop (1998) Conflicting constraints: an introduction to Optimality Theory, in: Lingua 104.1/2: 1-12 (plus eventueel: Kooij & Van Oostendorp (2003) hfst 6)

Studiehandleiding –college 3:Fonologische representaties: Syllabe/Syllabe in OT college gebaseerd op: Hayes, B. (1984) The Phonology of Rhythm in English, Linguistic Inquiry 15: Archangeli, D. (1997) Optimality Theory: An introduction to Linguistics in the 1990s, In: D. Archangeli and D. Terence Langendoen (eds) Optimality Theory, An Overview, Blackwell

Studiehandleiding –college 4:Akoestiek/Geluid Lezen lezen: Rietveld & Van Heuven (1997) hfst. 5-6 –college 5:Tools CoolEdit (12.107) lezen: Rietveld & Van Heuven (1997) hfst. 5-6 –college 6:Tools PRAAT (12.107) –colleges 7 & 8: practicum (12.107)

Studiehandleiding –college 9:LabPhon Papers: Fronting & Gliding gebaseerd op: Inkelas & Rose (to appear) Positional Neutralization: a Case from First Language Acquisition; Ninth International Phonology Meeting Structure and Melody, Vienna en Gilbers, D. (2002) Conflicting phonologically based and phonetically based constraints in the analysis of /l/-substitutions, in: M. Beers, P. Jongmans & A. Wijnands (eds) Netwerk Eerste Taalverwerving, Net- bulletin 2001, Leiden 2002: 22-40

Studiehandleiding –college 10: Fonologische representaties: Klemtoon & Ritme LabPhon Papers: Ritmische Herstructurering gebaseerd op: Schreuder & Gilbers (2004) The Influence of Speech Rate on Rhythm Patterns In: Gilbers, D., Schreuder, M. and N. Knevel (eds) On the Boundaries of Phonology and Phonetics. Groningen:

Studiehandleiding –college 11: Forensische fonetiek en Sprekerherkenning lezen: Rietveld & Van Heuven (1997) hfst Eventueel: –Optimality Theory als algemene cognitieve theorie: taal en muziek/mineur en majeur

Studiehandleiding –college 12: Q&A-college over collegestof –college 13: uitloop en vragenuur

Studiehandleiding werkcollegeopdrachten: 1Tel tot 10 in CoolEdit; verknip tot je eigen telefoonnummer 2Neem “abracadabra” op en vergelijk de duur en toonhoogte van de vierde, beklemtoonde [a] met die van de tweede, onbeklemtoonde [a]. Annoteer in Praat de soundfile: textgrid met drie tiers.

Studiehandleiding werkcollegeopdrachten: 3Noteer de eerste twee formanten van je eigen klinkers en zet de waardes uit in een Excel-plot 4Zinsmelodiemanipulatie: “Jan heeft hier niet gewerkt”. 1: Zet “hier” in focus. 2: Maak de zin vragend als “Heeft Jan hier gewerkt?”

Phonetics vs. Phonology Both the phonetician and the phonologist are interested in speech sounds

Phonetics [ala] Phoneticians study the physical properties of sound making

Phonology Phonologists are interested in the sound system of a language They want to know the function of sounds in the language (what are the phonemes?) the way sounds can be combined how the sounds are realized in different contexts

Functional Phonology Van Kees [  ] minimalization of articulatory effort (laziness of the speaker): you don’t have to make the tongue movement (at the cost of perceptual distinction) phonetically based accounts of phonological processes: LabPhon

Dutch /r/-varieties /r/ can be realized as [r] or as [  ] phonetics: two different sounds: [r] is produced as a trill of the tip of the tongue against the alveolar ridge [  ] on the other hand is produced as a trill of the uvula in the back of the mouth

Dutch /r/-varieties /r/ can be realized as [r] or as [  ] phonology: same segment; no functional (semantic) difference in the system between [  ] and [  ]. In the system /r/ is coronal, just like /t/ and /s/

Example: Schwa insertion in final consonant clusters data: harp, darm, durf, borg, hark rm/k place  place 

Example: Schwa insertion in final consonant clusters data: harp, darm, durf, borg, hark no insertion if the consonants share their place of articulation: hars, hart, mars rm/kr t place  place  place 

Example: Schwa insertion in final consonant clusters data: harp, darm, durf, borg, hark no insertion if the consonants share their place of articulation: hars, hart, mars From a phonetic point of view uvular [  ] and alveolar [t] do not share their places of articulation, from a phonological point of view they do. Yet, schwa insertion is also impossible between [  ] and [t].

Schwa insertion in final consonant clusters Conclusie: synchroon gezien is het proces alleen fonologisch adequaat te beschrijven (door te kijken naar de onderliggende vorm van de klank)

Segmental Markedness Different types of segmental markedness

The Sounds of IPA: Vowels                   FrontCentralBack  Close Close-mid Open-mid Open

Primary and Secondary Cardinal Vowels (Jones, ) Primary cardinal V’s: Secondary cardinal V’s: front back 1  8  9  15  2  7  10  14  3  6  11  13  4  5  12  Based on typology

Segmental Markedness and Correspondence /y/  [u] ; [i] ; [y] (2;1) /ky/  [ku]; [ki]; [ku]; [ki];[ky]

/y/ /i//y//u/ +syl +syl +syl +tense +tense +tense +high +high +high -low -low -low -back -back +back -round +round +round  

Minimal Distances Phonetically vs. Phonologically Phonetics: [  ] -> [  ] (both uvular) Phonology: /  / -> [k] (both velar) Steven’s Phones: Uvular [  ]  Uvular [  ]  Velar [k]k (1;11)

The Sounds of IPA: Consonants                                     glottalalveolardentalbilabiallabiodental pharyngeal velarpalatal postalveolar uvularretroflex lateral fricative approximant nasal fricative tap or flap trill plosive lateral approximant    (w) 

target: realisation: lief /lif/ ‘dear’ [  if] slapen /  / ‘to sleep’ [  ] / l/-substitutes (2;2) (2;4)

Feature Changes /l/  [w] /l/  [w]+son +cons-cons+cont +lat-lat -lab+lab +ant-ant +cor-cor -high+high -back+back -round+round Minimal Distance ?

The Naturalness of a Common Process McCarthy (1988, p.86): A common process (...) is accomplished by an elementary operation of the theory. [An uncommon process is far more complex to state]. Blumstein (1991, p.157): [L]inguistic theory makes implicit assumptions and predictions about possible relations among the sounds of a language (...). Phoneme substitutions should occur more commonly among sounds sharing a number of feature dimensions, for example, /p/- /b/ versus /t/- /w/. Moreover, sound substitutions should be characterized more commonly by single feature changes than by several feature changes.

Sonority Hierarchy Real consonants : obstruent /p,t,k../ /f,s,x../ Sonorant consonants: nasal /n,m../ liquid /l,r../ glide /j,w../ vowel /i,u../ Real vowels : /a/ Somewhere in between vowels and consonants

Sonority & Markedness Least marked: vowels and obstruents Most marked: liquids glides; liquids; nasals vowels; obstruents (1;2)

Sonority Hierarchy (cf. Jespersen, 1904) Least sonorant: obstruents /p,t,k../ /f,s,x../ nasals /n,m../ liquids /l,r../ glides /j,w../ vowels /i,u../ /e,o../ Most sonorant: /a/

Satellite Positions syllabe onsetrhyme marginnucleus m.core satellitepeak satellite coda s l a

Phonological Analysis Gliding process: /l/  [  ] D. Gilbers (1992), Phonological Networks, a theory of segment representation, PhD Thesis, Groningen University: Minimal Change in the phonological Control component … leads to a series of articulatory feature changes in the Phonetic Component (Domino- effect)

Psycholinguistic Evidence R. Bastiaanse, D. Gilbers, K vd Linde (1994): Sonority Substitutions in Broca’s and Conduction Aphasia, in: Journal of Neurolinguistics, vol.8.4, p Broca’s (phonetically-based disorders) vs. Conduction Aphasics (phonologically-based disorders) Gliding explained as a phonological process

Acoustic Evidence D. Gilbers (2002), Conflicting phonologically based and phonetically based constraints in the analysis of /l/-substitutions, in M.Beers, P.Jongmans & A. Wijnands (eds) Netwerk eerste Taalverwerving, Net-bulletin 2001, Leiden 2002, p Gliding explained as a phonetic process

Liquids and Glides Perceptively (Ainsworth and Paliwal, 1984) typical set of responses obtained from listening to glide/liquid-vowel synthetic stimuli (simplified) 3160 Hzw w w l l l l j j j  w w w l l l l j j j F3 loc. freq.w w w r r r l j j j  w w w r r r j j j j 1540 Hzw w r r r r r j j j 760 Hz  F2 locus freq.  2380 Hz

Phonology vs. Phonetics Thesis: An adequate account of phonological data is only possible if phonologically based and phonetically based influences interact OT seems to be the perfect tool to bridge the gap between phonological and phonetic accounts