Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Advertisements

Marketing voor ZZP-ers
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Vrouwelijk ondernemen leer je zo Women inc.
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Maak het verschil met hulp van de diseasedriehoek 5 oktober 2010, Beleidsavond Verpleeghuizen, Zwolle Rudi Steenbruggen Isala Klinieken, RVE-voorzitter.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
FINLES N.V. Financial Management Association
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Presentatie Dwaande met je bedrijf,
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Levenscyclus ondernemer/onderneming
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Aanleiding van het evenement - Promotiefilm voor Essentmedewerkers.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Joke Trappel, MEd docent economie en ondernemen, technologie.
Ambassadeurs 29 augustus Agenda Mededelingen Digitale werkplaats Ambassadeurs (Hester) Bijeenkomst met RvT over cultureel ondernemerschap.
Ondernemen moet je doen
MVO en MBO. * Worden er bij ons ook mensen gefixeerd? * Doen wij aan recycling? * Hoe gezond eten onze cliënten? * Hoe zit het met de bescherming van.
Ondernemen moet je doen
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Deel 1 Oriëntatie op het starten van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 1 Wat voor ondernemer ben ik?
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 4 Waar is het gat in de markt?
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 5 Het ondernemersplan.
Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Februari 2016Jan Paul ter.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
De onderneming Hoofdstuk 1 Welk type ondernemer ben ik?
Een groep maatschappelijke organisaties hebben samen met het Rijk de handen ineen geslagen om waar mogelijk versnelling te realiseren Deze ‘RACE’ coalitie.
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Welkom Havo 5..
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
What will you do to change the
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
Les 1: Introductie Marketing
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Dit is onze bedrijfsnaam
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Hoofdstuk 1 De ondernemer
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Financiering Onderneming
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Presentatie dwaande met je bedrijf
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
De onderneming Hoofdstuk 7 1, 2, 3… GO!.
Transcript van de presentatie:

Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam Naam en functie Datum Deze presentatie is voor studenten die voor het laatste jaar staan en volgend jaar binnen de school een onderneming gaan beheren (mini-onderneming, leerlingenstichting of andersoortige college company). De Rabobank Organisatie en AOC-Oost werken samen in het project “Ontwikkeling van Persoonlijke Competenties bij Toekomstige Ondernemers”. Het gaat dan vooral om ondernemende eigenschappen. Rabobank is specifiek een organisatie voor ondernemers en ondernemende medewerkers. Een presentatie houden voor studenten van het AOC heeft twee doelen, namelijk: als eerste het ondersteunen van het AOC om studenten bewust te maken van zijn of haar competenties om ondernemend te zijn, het tweede doel is duidelijk de Rabobank te profileren en de studenten uitleg te geven over onze kijk op ondernemerschap en ondernemersplannen. Deze presentie is in tweevoud opgezet: voor studenten die voor het laatste jaar staan en een ondernemersstichting gaan beheren, voor studenten die bijna de studie afgerond hebben en de leerlingenstichting overdragen. Om aan te sluiten bij de belevingswereld van de studenten is het goed met de branchegegevens te werken van de studie. Deze zijn te vinden op het Raboweb. Natuurlijk mag de presentatie naar eigen inzicht worden aangepast. Afstemming heeft plaatsgevonden met Rob Benerink van AOC-Oost in Almelo. Hij is projectleider van OPCTO. Bert Groot Wesseldijk, Rabobank Achterhoek-Noord

AOC bezoek bij Rabobank …… Hoe zit de Rabobank Organisatie in elkaar Ondernemersplan De markt Financieringsfilosofie Eigenschappen van ondernemers Praktische zaken en vragen Het programma kan natuurlijk naar eigen inzicht aangepast worden. Er zijn geen dia’s ingevoegd over de bank, omdat deze presentatie door verschillende Rabobanken kan worden gegeven. Zelf heb ik de coöperatieve structuur altijd op een flip-over getekend en de organisatie van de plaatselijke bank besproken. Daarnaast zijn er op het Raboweb cijfers te vinden over de aantallen kantoren, leden en degelijke. Mogelijk kan gebruik gemaakt worden van bestaande presentaties, b.v. financiering van de land- en tuinbouw. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Ondernemersplan Onderneming Markt Financiering Ondernemer Om met studenten in deze fase structuur te brengen in de basis van ondernemersplannen is het goed de materie niet te complex te maken. De ondernemer behandel ik altijd als laatste zodat in de presentatie een opbouw plaatsvindt naar persoonlijke eigenschappen. Het eerste jaar gaat het vooral om de vijf P’s en de rol van ondernemer in het maken van keuzes, zodat het een compleet verhaal is en alle onderdelen met elkaar in evenwicht zijn. De ondernemer komt specifiek in het laatste deel van de presentatie, maar daarvoor kunnen verschillende aspecten reeds benoemd worden. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Wat zijn de kritieke succesfactoren Onderneming Wat zijn de kritieke succesfactoren van een onderneming Overleg in groepjes en schrijf de vijf belangrijkste succesfactoren op! Opdracht aan de studenten om in groepjes van b.v. drie personen eens na te gaan wat nu echt de kritieke succesfactoren zijn van de onderneming/stichting die ze gaan beheren. Als dit wat te abstract is of de leerlingen nog geen beeld hebben van de stichting kan dit ook over een bloemenzaak op de hoek gaan, wanneer de studenten wel ervaring hebben met stage of vakantiewerk. Verzamel op een flipover de antwoorden en behandel ze. Waarschijnlijk geeft dit voldoende input voor het onderdeel marketing In de branche-informatie is genoeg informatie te vinden over kritieke succesfactoren voor verschillende branches. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Markt De vijf P’s van Marketing Product Plaats Promotie Prijs Personeel De drie P’s van MVO People Planet Profit Het bespreken van Personeel of eigenlijk de eigenschappen van ondernemers en ondernemende mensen komt later in de presentatie. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Door veel klanten wordt het gewaardeerd dat je bewust omgaat met aspecten van MVO. Mijn ervaring is dat de kennis hiervan niet groot is bij de studenten. Geeft daarbij voorbeelden zoals, kinderarbeid bij rozenkweek in Kenia, of het gebruik van schadelijke bestrijdingsmiddelen. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

De markt van Flower & Design Wat is jullie markt Invulling van de vijf p’s Wat is van belang bij het inrichten van de organisatie Kritieke succesfactoren Overleg in groepen! Opdracht. Laat de leerlingen opnieuw in groepjes nadenken over de markt van hun stichting/onderneming. (in het voorbeeld heet de onderneming “Flower & Design”. Laat ze nadenken over het product welke ze verkopen en hoe ze dat aan de man brengen. (de marketing p’s) Laat ze nog even terugkijken naar de kritieke succesfactoren. Bespreek de resultaten gezamenlijk Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Financieringsfilosofie Continuïteit van het bedrijf Ondernemerskwaliteiten Beoordelen onder andere Ondernemerschap Rentabiliteit Betalingscapaciteit Vermogen Zekerheid Hier kan een korte presentatie worden gegeven over de Rabobank of hoe de adviseur omgaat met de beoordeling van een financiering. Het is goed daarbij terug te grijpen op de reeds genoemde onderdelen. Belangrijk is aan te geven wat we als bank verwachten in een ondernemersplan. Uitleg geven over het belang van afstemming tussen de verschillende P’s. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Eigenschappen Welke eigenschappen zie je graag bij: De ondernemer De werknemer Overleg in groepjes en schrijf de vijf belangrijkste eigenschappen op! Volgens de Dikke Van Dale on·der·ne·men (ov.ww.) 1 op zich nemen, beginnen te doen 2 [econ.] speculeren on·der·ne·mend (bn.) 1 niet bang om iets groots of moeilijks te ondernemen => initiatiefrijk Opdracht is groepje van twee of drie. Inventariseer de belangrijkste eigenschappen en bespreek ze of ze deze eigenschappen b.v. bij hun stage of vakantiewerk ook hebben gezien bij ondernemers (of medewerkers) Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Eigenschappen Flower & Design Nu je weet welke eigenschappen belangrijk zijn Welke eigenschappen hebben jullie nodig Waarom wel of niet Hoe moet je dan taken verdelen Welke eigenschappen moeten jullie nog ontwikkelen Bespreek deze dia in de groep. Zo vult men elkaar goed aan. Probeer ze ook uit te laten spreken welke eigenschappen ze nog moeten ontwikkelen of wat ze spannend vinden om te doen. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Jezelf Welke eigenschappen heb je zelf die de stichting als onderneming goed kan gebruiken. Zien je mede studenten dat ook? Laat de studenten in een paar minuten zelf opschrijven welke eigenschappen ze zelf denken in te brengen die de onderneming/stichting goed kan gebruiken. Bespreek dit in de groep. Eventueel kan de checklist voor het beoordeling van ondernemerskwaliteiten meegegeven worden. (zie bijlage) Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Praktische zaken Betalingsverkeer Overige diensten Rabobank Internetbankieren Afstorten van geld Incasseren bij afnemers Overige diensten De dia kan optioneel worden toegevoegd. Op het raboweb is voldoende informatie te vinden over de verschillende risico’s die de onderneming en de ondernemer lopen. Het is niet de bedoeling er hier een uitgebreide presentatie van te maken maar meer kort te benoemen welke risico’s men loopt en welke zijn af te dekken. Denk daarbij naast de gebruikelijke risico’s ook aan afzet, inkoop, weer, afhankelijkheid van derden, rente, debiteuren, enz. Daarnaast kunnen andere praktische zaken en diensten worden toegevoegd. Pas de dia eventueel aan met actuele informatie. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Nog te doen….. Maak met elkaar een lijst van zaken die jullie nog moeten doen als je de stichting gaat overnemen. Denk daarbij aan alle aspecten die we hebben benoemd. Laat de groep nog een paar actiepunten benoemen en opschrijven, die de overname van de stichting tot een succes laten worden. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Vragen? Afronding van het bezoek en de presentatie. Eventueel met een rondleiding als dat mogelijk is.