Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
De rekentoets.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
ICT tussen hoop en vrees
Leiden University. The university to discover. Onderzoek Joost N. Kok Leiden Institute of Advanced Computer Science.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Het nieuwe leren en social software
Stichting RechtenOnline
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
wiki’s opzetten en implementeren
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
U-Stream en Blackboard
Universiteit Leiden Community Network
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
Workshop Digitalenklas 29 januari Gebruik DLO (WebCT) In cursus Taalverwerving 4 Spaans september – november 2002.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Nijmegen, 11 oktober 2007 Podcasting in het onderwijs Symposium Nijmegen 11 oktober 2007.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
INTUIT: Uitvoering en resultaten INTUIT Slotconferentie 30 januari 2008 Sake Jager, projectleider Rijksuniversiteit Groningen.
INTUIT: Naar een geïntegreerde leeromgeving Engels Jaarvergadering NUT 14 maart 2008 Sake Jager, ICT & Onderwijs Letteren Rijksuniversiteit Groningen.
Video in het onderwijs 9 maart Doel workshop Op weg helpen en ondersteunen bij gebruik van video in eigen onderwijs Nieuwe ideeën opdoen Inzicht.
Tussenstand 19 mei 2011 De laatste hordes. Overzicht Stand van zaken werkpakketten Wat blijft er nog te doen Stadia van implementatie Vragen.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Informatievaardigheden
Seizoens- informatie (1) Seizoens- informatie (1)
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Digitalenklas: Afsluiting en Continuering Stuurgroepvergadering Sake Jager 10 april 2003.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Digitaal nakijken met Turnitin
Vormgeven aan Publiek Private Samenwerking in Amsterdam: een grote uitdaging PPS als aanjager van structurele samenwerking tussen gemeente, onderwijs.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Dat Spreekt Vanzelf digitaal Woord voor Woord interactief
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Sieberdam/ROCS & KODOS
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Transcript van de presentatie:

Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002

Achtergrond SURF Educatief Project Looptijd: oktober 2001-december 2003 Partners: Universiteit Utrecht, penvoerder - Spaans Universiteit Utrecht, penvoerder - Spaans Universiteit Leiden - Arabisch Universiteit Leiden - Arabisch Katholieke Universiteit Brabant – NT2 Katholieke Universiteit Brabant – NT2 Rijksuniversiteit Groningen - Engels Rijksuniversiteit Groningen - Engels Edufocus, Rosmalen – softwareontwikkeling Edufocus, Rosmalen – softwareontwikkeling Budget: € (fl ), waarvan € (fl ) matching Website:

Doelstellingen Universitair taalvaardigheidsonderwijs vernieuwen door gerichte inzet ICT Herontwerp TVO Herontwerp TVO DLO, Applicatie voor luisteren en uitspraak (Ellips), klassikaal onderwijs (incl. talenpractica) Ontwerp programma Ellips Ontwerp programma Ellips Opvolger Hologram, specifiek voor luisteren en uitspraak Materiaalontwikkeling Materiaalontwikkeling DLO (jaar 1) Ellips (jaar 2) Kennisdisseminatie Kennisdisseminatie Uitwisseling van informatie Gezamenlijke programmatuurontwikkeling Gemeenschappelijke inhoudsontwikkeling en ontsluiting materiaal Oprichting van Consortium

“Omgevingsfactoren” Introductie Digitale Leeromgevingen Vervanging Talenpractica Inpassing/aanpassing bestaande programmatuur voor computer-ondersteund taalonderwijs Afnemende studentenaantallen, noodzaak tot samenwerking tussen instellingen bij materiaalontwikkeling Verhoging zelfwerkzaamheid studenten – betere benutting contacturen Invoering Europees Referentiekader talenonderwijs

Resultaten Digitalenklas Herontwerp TVO bij de betreffende instellingen Applicatie Ellips Afspeelvoorzieningen via SURFNet Leerinhouden DLO Leerinhouden Ellips Ervaringen didactiek, techniek, implementatie Communicatievoorzieningen: Sharepoint, Website Nieuwe partners

Herontwerp TVO Student-activerend: Alle activiteiten die de student zelfstandig kan verrichten worden als zodanig geprogrammeerd DLO: Alle TVO-onderdelen, met name voor open taken, groepswerk Ellips: Luisteren en uitspraak, gesloten taken, oefenen met functies en structuren, directe feedback Face-to-face: spreekopdrachten en communicatie, soms in talenpracticum

Ellips Luisteren en uitspraak via het web Verschillende multimediale oefentypen Adaptiviteit (als in Hologram) Oefeningen gerubriceerd op basis van CEF Complementair aan DLO’s Beschikbaar op één centrale server voor alle instellingen, geplaatst bij CIM Oefeningen en inhoudspagina’s uitwisselbaar tussen instellingen

Demonstratie Website: Documentuitwisseling: DLO’s: Leiden: Leiden: Tilburg: Tilburg: Utrecht: Utrecht: Groningen: Groningen: Ellips: Docent: Docent: Student: Student: SURFNet Videoportal:

Nog niet afgerond: Acceptatie Ellips 1.0 Waarschijnlijk volgende week afgerond Waarschijnlijk volgende week afgerond Integratie webrecorder Gesprekken Artec/Divace/Maro Gesprekken Artec/Divace/Maro Import Hologram Leerinhouden Ellips Revisie Ellips: 1.1 (augustus 2003) Oprichting consortium