UITGAAN & ZINLOOS GEWELD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
‘Ga jij over de rooie’? GGD Hollands Noorden
De schoolmaatschappelijk werker
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
toolbox deco-procedure
Dr. Albertus Risaeusschool
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
De gezonde school.
Jongeren willen een eigen leven
Ongewenste omgangsvormen
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Welkom op onze thema-avond
OPZET PRESENTATIE  Convenanten  Opzet onderzoeken  Interactie middelengebruik en omgeving  Algemene resultaten  Aanbevelingen.
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
 Onderzoekers aan Vrije Universiteit Amsterdam  Faculiteit Pscychologie en Pedagogiek  Publicatiejaar 2006.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
De Paradox van onze Tijd
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Presentatie resultaten enquête
Als je drank verbiedt, doen ze het juist stiekem
Gevaarlijke liefde Humanitas Eindhoven
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Chatten. Chatten Inleiding chatten Wat is chatten? De geschiedenis Voor- en nadelen Educatief of recreatief? Wat vinden jongeren ervan? Wat vinden.
H ET BELEID VAN DE OVERHEID CRIMINALITEIT Zelfs problemen hebben recht op bestaan, los ze derhalve niet op. Karel Jonckheere: Vlaams schrijver en dichter.
Thema werken De woorden die je vandaag leert:
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Geweld Maatschappijleer.
Feiten, meningen en argumenten
Alcohol, roken en opvoeding
Liefde en relaties.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ontwikkeling en de basisschool
Welkom op onze ouderochtend
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Welkom ik maak me sterk.
Het belang van voorlezen
Alkmaar Guardians Veilig sportklimaat Samen naar een veiliger sportklimaat.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
1 Wat is maatschappijleer (h1) & Politiek (h3). §1: Wat leer je bij maatschappijleer Wat is een maatschappelijk probleem? Veel mensen hebben er mee te.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Uitvoering zero tolerance drugsbeleid. Flexteam Ervaringen flexteam Toenemende vraag om handhaving n.a.v. “successen” Verplaatsing naar drugsgerelateerde.
1 Analyse maatschappelijk vraagstuk. 2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied.
Uw kind in de 2 e klas Alcohol, roken en opvoeding 1.
Maatschappijleer Maatschappelijke problemen Vmbo b/k Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
H1 De samenleving.
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Maatschappelijk vraagstuk
Ons beeld van criminaliteit
Ons beeld van criminaliteit
Alcohol en grenzen Plaatje.
H2 Een leven lang leren.
H2 Hoe maken we keuzes?.
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Naam: Jana Van Wijmeersch 1 BaOc
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Help want armoede is niet fijn.
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
Thema: Wat is maatschappijleer?
Liefde en relaties.
SEL Les 2: normen en waarden.
Maatschappijleer Normen en waarden
De gemeente Vierweg.
lezen Feiten, meningen en argumenten
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Transcript van de presentatie:

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §1 Wat leer je bij maatschappijleer? Wat is een goede mening? 1: je moet feiten weten 2: verschillende kanten belichten 3: goede argumenten hebben (waarom vind je iets?)

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §1 Wat leer je bij maatschappijleer? Als je een mening geeft zonder dat je weet wat er precies gebeurd is, spreek je van: VOOROORDELEN

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §1 Wat leer je bij maatschappijleer? Wat is een maatschappelijk probleem? Veel mensen hebben er mee te maken Er zijn verschillende meningen De overheid bemoeit zich ermee

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §2: Belangen UITGAAN: BELANG: Uitgaande jongeren Plezier maken, veiligheid Horeca ondernemers Hoge omzet, goede naam, geen vechtpartijen, etc Politie Orde, rust, veiligheid, weinig dronke mensen Burgemeester Stad goede naam houden, niet negatief in het nieuws Buurtbewoners: Geen overlast, strenge politie

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §2: Belangen Van uitgaan naar zinloosgeweld: daders: te veel alcohol, te veel drug, thrillseekers, vechtersbaasjes Slachtoffers: verkeerde plek, verkeerde tijd

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §2: Belangen Het voordeel dat je ergens bij hebt Gemeenschappelijke belangen: Zowel jij als de politie wil veiligheid bij het uitgaan. Tegengestelde belangen: Horeca wil veel drank verkopen, de politie wil geen dronken mensen op straat

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §3: Normen en waarden Normen: gedragsregels; regels hoe iemand zich moet gedragen Waarden: principes die iemand belangrijk vindt in het leven (vaak 1 woord)

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §3: Normen en waarden Tegengestelde normen en waarden bij zinloos geweld Waarde Waarde Gezelligheid Geweld Veiligheid Uit je dak gaan Geen ruzie maken Vechten is leuk Rustig met drank Dronken worden moet Norm Norm

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §3: Normen en waarden GEBIED: NORM: WAARDE Werk: School: Gezin: Sportclub: Winkel: Verkeer:

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §4: Oorzaken (van zinloos geweld) Verschillen vroeger en nu

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §4: Oorzaken (van zinloos geweld) Vroeger Nu Gevolg: Lang werken 50 uur Kort werken 38 uur Vaker uit gaan  drukker Meer ruzie Minder vrije tijd Meer vrije tijd werkt + werken Meer geld om uit te gaan  drukker ruzie Weinig € Meer € Strikter, minder vrij Losser en vrijer Minder respect voor elkaar  vaker wapens mee  ruzie Veel normen en waarden Verminderde normen en waarden Minder drank Meer en jonger drank Meer agressie  meer ruzie

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §5: Oplossingen (voor zinloos geweld) Wie doet er wat? Overheid ik wij

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §5: Oplossingen: overheid Wetten verbieden geweld ed Geen alcohol onder de 16 oppakken van mensen als ze vechten Lik op stuk beleid Camera’s ophangen Mensen fouilleren Spotjes van postbus 51

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §5: Oplossingen: overheid Spotjes van postbus 51 huislijk zinloos geweld Alchol en jongeren typisch postbus 51

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §5: Oplossingen: “wij” Kijken naar je eigen normen en waarde Aandacht spenderen aan zinloos geweld Eigenaren disco’s beter opletten dat jongeren niet straalbezopen Drugsgebruik tegenhouden

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD §5: Oplossingen: “ik” Afspraken maken met vrienden “samen uit, samen thuis” Rustig blijven als je wordt gepest …..

UITGAAN & ZINLOOS GEWELD Succes met leren! Het gemiddelde hoger dan een 8? Iedereen een (mini)appelflap!