Suspension Technology

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding tot inhoudsopgaven j Druk dan op F5 of klik op Diavoorstelling> Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen.
Advertisements

Les 4 : MODULE 1 kinematisch en statisch (on) bepaaldheid
Niet om een ‘koopje’ maar om een toestel te kopen dat ook gebruikt gaat worden Han van Reekum.
Risico’s en gevaren van techniek
De techniek achter de De universele as voor 10 ton extra!
Modulewijzer ribBMC01c Beginnen met construeren Carport
Automotive Design College Packaging Design Maarten Beerten (geredigeerd door Roeland Hogt) Afgestudeerde Automotive Engineering In 3 e jaar hoofdontwerper.
Frames en voorvorken 2.9 Hoeken en lengte verschillen.
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 15
Les 5 : KINEMTICA bewegen van starre lichamen
Tweedimensionale bewegingen
Hydraulische Handkraan
Uitwerking Oefeningen
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Krachten (vectoren) samenstellen
2e invalshoek: vrije wil als zelfverwerkelijking
Les 3 Uitkomen tegen SA-contracten
Geregeld veersysteem Citroën C6
Procenten 3 havo.
Is participatie te meten?
Praktische Opdracht Wiskunde
MG Theorie* volgens Frank van Dalen
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Tulpen tellen Dit is een voorbeeld van een les voor leraren die kinderen willen leren tellen, aan de hand van concreet materiaal. Doel: kinderen leren.
Het begint bij het jonge kind
Normalisatie in de landbouw
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Conceptversie.
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
United Mobility 2 PRO04 Patrick Naar Lex Spoor. Inhoud Introductie groep De opdracht en PVE PVA Keuze verantwoording Reflectie.
UM2: Team FBRD PRO04 Patrick NaarPatry Verstraaten Lex SpoorRik van Lonkhuizen.
UM2: Team FBRD PRO04 Patrick Naar Patry Verstraaten
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
B-CAD Technisch tekenen les 2
Met de Kennisbasis in zee!
De verdieping Les 2 Het spelen van SA -contracten DEEL 2 LES 2 versie
Onderzoeksvaardigheden 3
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
gespreksvaardigheden
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
UNITED MOBILITY Wielophanging Marc Aben Dennis Barneveld René van den BerkmortelOpdrachtgever: Hein JansenAuke Hoekstra 1.
Huisregels opstellen en handhaven
Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.
United Mobility WIELOPHANGING UM driewieler. Doel en probleemstelling Doelstelling: Ontwerpen ultra zuinig voertuig voor interstedelijk verkeer Probleemstelling:
Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Isometrie tekenen Dal\RvP 2013 Pixel Art.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
De basis Les 3 Uitkomen tegen SA-contracten DEEL 1 LES 3 versie
Zorgvragers met probleemgedrag
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
PREËMPTIEF BIEDEN DE PREËMPTIEVE OPENING goede 7 kaart of langer
Informatica-Actief Thema: Databases en informatiemodellering
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Les 2 Het spelen van SA-contracten
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
STAPPENPLAN WERKPLEKINRICHTING
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Les 22 De tweede hand + Honneur op Honneur
Les 11 De herbieding van de openaar (2)
Voortstuwen en tegenwerken
Hoofdstuk 8: Natuurkunde Overal (havo 5) versie: september 2018
Transcript van de presentatie:

Suspension Technology AUT02 2013-2014

Inleiding LES 3 en 4

Les 1 en 2 Overzicht voertuigontwikkelproces Pakket van Eisen besproken Variaties wielophangingen bekeken

Inhoud Ontwerpproces wielophanging Bepalen Rol- en Dompcentra

Keuze en dimensionering van de wielophanging Ontwerpproces Keuze en dimensionering van de wielophanging

Autotechnisch Ontwerpproces

Ontwerpproces 2. Dimensioneren van ophanging 1. Selecteren van ontwerp Dimensies, packaging en bewegingsvrijheid wiel Eisen mbt comfort en actieve veiligheid Eisen met betrekking tot (lifecycle) costing 2. Dimensioneren van ophanging Dimensioneren van geometrie (rol en dompcentra) Bepalen van wielstanden (statisch en dynamisch) Dimensioneren van veren, dempers Dimensioneren van stabilisatoren (optioneel)

Kenmerken ophanging Hoeveel onderdelen? Welke onderdelen? Waar zitten de ophangpunten? Waar wordt de body afgesteund? Afhankelijk of onafhankelijk? Aanvullende geleidingssystemen nodig?

Eigenschappen ophanging Inbouwruimte Massa Robuustheid Kinematische mogelijkheden Keuze rol- en dompcentra Beïnvloeding wielgeleiding Kosten

Diverse Asontwerpen Starre as Half-starre of semi onafhankelijke as Live axle Dead beam 3 punts geleiding 5 punts geleiding Disselas De Dion as Half-starre of semi onafhankelijke as Onafhankelijke as

Diverse Asontwerpen Starre as Half-starre of semi onafhankelijke as Verbonden langsgeleiding Torsie as (twist beam axle) Onafhankelijke as

Diverse Asontwerpen Starre as Half-starre of semi onafhankelijke as Trailing arm (langs- of schuine geleiding) McPherson/Chapman strut Double Wishbone (SLA – short long arm) Multilink

Eerste selectie 1. Selecteren van ontwerp Dimensies, packaging en bewegingsvrijheid wiel Eisen mbt comfort en actieve veiligheid Eisen met betrekking tot (lifecycle) costing Om een goede selectie te kunnen maken, is kennis van kenmerken (1a) en eigenschappen (1b en 1c) van ophangingen noodzakelijk

Vorige week

Diverse Asconstructies Starre as Half-starre of semi onafhankelijke as Onafhankelijke as Inbouwruimte? Massa? Robuustheid? Kinematische mogelijkheden? Kosten?

Keuze Asconstructies Wat zijn veelvoorkomende voorwielophangingen? McPherson Dubbele draagarmen Multilink Starre as (‘bijzondere voertuigcategorieën’)

Keuze Asconstructies Welke achterwielophangingen komen niet voor? … Alle ophangingen die zijn behandeld, kunnen als achterwielophanging dienen

Keuze Asconstructies Wat zijn logische combinaties? Voor: Achter: McPherson Starre as (live/solid) Twist beam Trailing arm McPherson Dubbele draagarmen Multilink

Keuze Asconstructies Wat zijn logische combinaties? Voor: Achter: Dubbele draagarmen Starre as (live/solid) Twist beam Trailing arm McPherson Dubbele draagarmen Multilink

Uitwerking asontwerp 2. Dimensioneren van ophanging Dimensioneren van geometrie (rol en dompcentra) Bepalen van wielstanden (statisch en dynamisch) Dimensioneren van veren en dempers Keuze en dimensionering stabilisatoren Na de keuze voor een bepaald asontwerp, volgt de uitwerking, volgens bovenstaand schema. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat de eerste keuze altijd gehandhaafd blijft…

Dimensionering wielophanging Rol en Domp Dimensionering wielophanging

Rolcentrum construeren

Wat vertelt het rolcentrum Het rolcentrum bepaalt de mate van rol tijdens het doorrijden van een bocht. De hoeveelheid rol wordt bepaald door de hoogte van het zwaartepunt en de afstand tussen zwaartepunt en rolcentrum. Het rolcentrum kan beïnvloed worden door de keuze voor de wielophanging.

Construeren van het rolcentrum Stap 1: 2 staven en een gezamenlijk scharnierpunt

Construeren van het rolcentrum Stap 2: Van 2 staven naar een voertuig

Construeren van het rolcentrum Stap 3: Wielophanging met 2 scharnierpunten

Construeren van het rolcentrum Stap 4: Verandering van de ligging van het rolcentrum

Construeren van het rolcentrum Stap 5: De concrete wielophanging

Construeren van het rolcentrum Stap 5: Varianten

Construeren van het rolcentrum Samenvattend: construeren van een rolcentrum: Het rolcentrum ontstaat uit de (rol)pool van beweging van het linker en rechter wiel De rolpool van de beweging wordt meetkundig geconstrueerd uit de hoeken van de draagarmen in het vooraanzicht. De camber- of wielvluchtvarandering bij inveren is een resultante van de lengte van de draagarmen in vooraanzicht

Construeren van het rolcentrum dimensioneren uitgaande van een gewenst rolcentrum: Bepalen gewenst rolcentrum Bepalen van de ligging van de rolpool en tegelijkertijd de hoek van de onderste draagarm Bepalen van de hoek van de bovenste draagarm Bepalen lengte draagarmen aan de hand van de gewenste wielvluchtvariatie

Construeren van het rolcentrum McPherson

Construeren van het rolcentrum SLA, DW

Construeren van het rolcentrum Schuine langsgeleiding

Construeren van het rolcentrum Starre as

Construeren van het rolcentrum Rol-as

Rolcentra Dubbele draagarmen McPherson Verticale geleiding Pendelas Dwarsgeleiding Langsgeleiding Schuine geleiding (torsie as) Schuine geleiding (enkelv.)

Dompcentrum Construeren

Wat vertelt het dompcentrum Het dompcentrum bepaalt de mate van domp tijdens het remmen en accelereren. Onder domp wordt verstaan: duik en lift De hoeveelheid domp wordt bepaald door de hoogte van het zwaartepunt en de afstand tussen zwaartepunt en dompcentrum. Het dompcentrum kan beinvloed worden door de keuze voor de wielophanging.

Construeren van het dompcentrum Voorspelbaar en gewenst domp(knik)gedrag bij accelereren en remmen

Construeren van het dompcentrum Enkelvoudige langsgeleiding

Construeren van het dompcentrum McPherson

Construeren van het dompcentrum Dubbele dwarsgeleiding

Construeren van het dompcentrum Schuine langsgeleiding

Construeren van het dompcentrum Bladveer geleiding Knikpool ligt tussen punt A (langsgeleiding) en oneindig (zuiver verticale geleiding)

Construeren van het dompcentrum Watt-geleiding Knikpool kan voor of achter de as liggen. zeer goede dompstabilisatie Voorbeeld bij samenstelling voertuig

Construeren van het dompcentrum Samengesteld voertuig

Construeren van het dompcentrum Samengesteld voertuig: Onbeladen

Construeren van het dompcentrum Samengesteld voertuig: Beladen

Construeren van het dompcentrum Samengesteld voertuig: Remmen, Beladen

Opdracht Casus

Casus Stel een groep samen met iemand anders Kies een voertuig Bepaal voor het voertuig gebruikte eisenpakket Pas het eisenpakket aan een nieuwe functie aan Ontwerp een alternatieve wielophanging voor jouw voertuig Maar eerst beginnen met opdracht 1

Opdracht 1 en 2 Hoofdstuk 2: Hoofdstuk 3: Hoofdstuk 4: Kies een voertuig en beschrijf deze Herleid het pakket van eisen voor dit voertuig Maak de packaging tekeningen Hoofdstuk 3: Pas de functie van jullie voertuig aan en omschrijf de nieuwe eisen en te verwachten specificaties (nu aannames, later specificeren) in Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4: Voer een benchmark uit naar het oorspronkelijke voertuig en je aangepaste voertuig.

Opdracht 1 en 2 PRESENTATIES

Keuze samenstellingen en bepalen rol- en dompcentra (en rolas) Opdracht 3 Keuze samenstellingen en bepalen rol- en dompcentra (en rolas)

Opdracht 3 Kies 3 mogelijke combinaties tussen voor- en achterasconstructies die in jullie ogen gaan voldoen aan de kenmerken en eisen voor jullie doelvoertuig. Bepaal van deze 3 combinaties de rolcentra (en rolas) en de dompcentra Gebruik voor het herleiden van rol- en dompcentra de packagingtekeningen uit paragraaf 3.3 (neem ze over) Maak nog geen definitieve keuze voor de wielophanging

Volgende week Wielstanden