Suspension Technology AUT02 2013-2014
Inleiding LES 3 en 4
Les 1 en 2 Overzicht voertuigontwikkelproces Pakket van Eisen besproken Variaties wielophangingen bekeken
Inhoud Ontwerpproces wielophanging Bepalen Rol- en Dompcentra
Keuze en dimensionering van de wielophanging Ontwerpproces Keuze en dimensionering van de wielophanging
Autotechnisch Ontwerpproces
Ontwerpproces 2. Dimensioneren van ophanging 1. Selecteren van ontwerp Dimensies, packaging en bewegingsvrijheid wiel Eisen mbt comfort en actieve veiligheid Eisen met betrekking tot (lifecycle) costing 2. Dimensioneren van ophanging Dimensioneren van geometrie (rol en dompcentra) Bepalen van wielstanden (statisch en dynamisch) Dimensioneren van veren, dempers Dimensioneren van stabilisatoren (optioneel)
Kenmerken ophanging Hoeveel onderdelen? Welke onderdelen? Waar zitten de ophangpunten? Waar wordt de body afgesteund? Afhankelijk of onafhankelijk? Aanvullende geleidingssystemen nodig?
Eigenschappen ophanging Inbouwruimte Massa Robuustheid Kinematische mogelijkheden Keuze rol- en dompcentra Beïnvloeding wielgeleiding Kosten
Diverse Asontwerpen Starre as Half-starre of semi onafhankelijke as Live axle Dead beam 3 punts geleiding 5 punts geleiding Disselas De Dion as Half-starre of semi onafhankelijke as Onafhankelijke as
Diverse Asontwerpen Starre as Half-starre of semi onafhankelijke as Verbonden langsgeleiding Torsie as (twist beam axle) Onafhankelijke as
Diverse Asontwerpen Starre as Half-starre of semi onafhankelijke as Trailing arm (langs- of schuine geleiding) McPherson/Chapman strut Double Wishbone (SLA – short long arm) Multilink
Eerste selectie 1. Selecteren van ontwerp Dimensies, packaging en bewegingsvrijheid wiel Eisen mbt comfort en actieve veiligheid Eisen met betrekking tot (lifecycle) costing Om een goede selectie te kunnen maken, is kennis van kenmerken (1a) en eigenschappen (1b en 1c) van ophangingen noodzakelijk
Vorige week
Diverse Asconstructies Starre as Half-starre of semi onafhankelijke as Onafhankelijke as Inbouwruimte? Massa? Robuustheid? Kinematische mogelijkheden? Kosten?
Keuze Asconstructies Wat zijn veelvoorkomende voorwielophangingen? McPherson Dubbele draagarmen Multilink Starre as (‘bijzondere voertuigcategorieën’)
Keuze Asconstructies Welke achterwielophangingen komen niet voor? … Alle ophangingen die zijn behandeld, kunnen als achterwielophanging dienen
Keuze Asconstructies Wat zijn logische combinaties? Voor: Achter: McPherson Starre as (live/solid) Twist beam Trailing arm McPherson Dubbele draagarmen Multilink
Keuze Asconstructies Wat zijn logische combinaties? Voor: Achter: Dubbele draagarmen Starre as (live/solid) Twist beam Trailing arm McPherson Dubbele draagarmen Multilink
Uitwerking asontwerp 2. Dimensioneren van ophanging Dimensioneren van geometrie (rol en dompcentra) Bepalen van wielstanden (statisch en dynamisch) Dimensioneren van veren en dempers Keuze en dimensionering stabilisatoren Na de keuze voor een bepaald asontwerp, volgt de uitwerking, volgens bovenstaand schema. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat de eerste keuze altijd gehandhaafd blijft…
Dimensionering wielophanging Rol en Domp Dimensionering wielophanging
Rolcentrum construeren
Wat vertelt het rolcentrum Het rolcentrum bepaalt de mate van rol tijdens het doorrijden van een bocht. De hoeveelheid rol wordt bepaald door de hoogte van het zwaartepunt en de afstand tussen zwaartepunt en rolcentrum. Het rolcentrum kan beïnvloed worden door de keuze voor de wielophanging.
Construeren van het rolcentrum Stap 1: 2 staven en een gezamenlijk scharnierpunt
Construeren van het rolcentrum Stap 2: Van 2 staven naar een voertuig
Construeren van het rolcentrum Stap 3: Wielophanging met 2 scharnierpunten
Construeren van het rolcentrum Stap 4: Verandering van de ligging van het rolcentrum
Construeren van het rolcentrum Stap 5: De concrete wielophanging
Construeren van het rolcentrum Stap 5: Varianten
Construeren van het rolcentrum Samenvattend: construeren van een rolcentrum: Het rolcentrum ontstaat uit de (rol)pool van beweging van het linker en rechter wiel De rolpool van de beweging wordt meetkundig geconstrueerd uit de hoeken van de draagarmen in het vooraanzicht. De camber- of wielvluchtvarandering bij inveren is een resultante van de lengte van de draagarmen in vooraanzicht
Construeren van het rolcentrum dimensioneren uitgaande van een gewenst rolcentrum: Bepalen gewenst rolcentrum Bepalen van de ligging van de rolpool en tegelijkertijd de hoek van de onderste draagarm Bepalen van de hoek van de bovenste draagarm Bepalen lengte draagarmen aan de hand van de gewenste wielvluchtvariatie
Construeren van het rolcentrum McPherson
Construeren van het rolcentrum SLA, DW
Construeren van het rolcentrum Schuine langsgeleiding
Construeren van het rolcentrum Starre as
Construeren van het rolcentrum Rol-as
Rolcentra Dubbele draagarmen McPherson Verticale geleiding Pendelas Dwarsgeleiding Langsgeleiding Schuine geleiding (torsie as) Schuine geleiding (enkelv.)
Dompcentrum Construeren
Wat vertelt het dompcentrum Het dompcentrum bepaalt de mate van domp tijdens het remmen en accelereren. Onder domp wordt verstaan: duik en lift De hoeveelheid domp wordt bepaald door de hoogte van het zwaartepunt en de afstand tussen zwaartepunt en dompcentrum. Het dompcentrum kan beinvloed worden door de keuze voor de wielophanging.
Construeren van het dompcentrum Voorspelbaar en gewenst domp(knik)gedrag bij accelereren en remmen
Construeren van het dompcentrum Enkelvoudige langsgeleiding
Construeren van het dompcentrum McPherson
Construeren van het dompcentrum Dubbele dwarsgeleiding
Construeren van het dompcentrum Schuine langsgeleiding
Construeren van het dompcentrum Bladveer geleiding Knikpool ligt tussen punt A (langsgeleiding) en oneindig (zuiver verticale geleiding)
Construeren van het dompcentrum Watt-geleiding Knikpool kan voor of achter de as liggen. zeer goede dompstabilisatie Voorbeeld bij samenstelling voertuig
Construeren van het dompcentrum Samengesteld voertuig
Construeren van het dompcentrum Samengesteld voertuig: Onbeladen
Construeren van het dompcentrum Samengesteld voertuig: Beladen
Construeren van het dompcentrum Samengesteld voertuig: Remmen, Beladen
Opdracht Casus
Casus Stel een groep samen met iemand anders Kies een voertuig Bepaal voor het voertuig gebruikte eisenpakket Pas het eisenpakket aan een nieuwe functie aan Ontwerp een alternatieve wielophanging voor jouw voertuig Maar eerst beginnen met opdracht 1
Opdracht 1 en 2 Hoofdstuk 2: Hoofdstuk 3: Hoofdstuk 4: Kies een voertuig en beschrijf deze Herleid het pakket van eisen voor dit voertuig Maak de packaging tekeningen Hoofdstuk 3: Pas de functie van jullie voertuig aan en omschrijf de nieuwe eisen en te verwachten specificaties (nu aannames, later specificeren) in Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4: Voer een benchmark uit naar het oorspronkelijke voertuig en je aangepaste voertuig.
Opdracht 1 en 2 PRESENTATIES
Keuze samenstellingen en bepalen rol- en dompcentra (en rolas) Opdracht 3 Keuze samenstellingen en bepalen rol- en dompcentra (en rolas)
Opdracht 3 Kies 3 mogelijke combinaties tussen voor- en achterasconstructies die in jullie ogen gaan voldoen aan de kenmerken en eisen voor jullie doelvoertuig. Bepaal van deze 3 combinaties de rolcentra (en rolas) en de dompcentra Gebruik voor het herleiden van rol- en dompcentra de packagingtekeningen uit paragraaf 3.3 (neem ze over) Maak nog geen definitieve keuze voor de wielophanging
Volgende week Wielstanden